۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

سخنگوي دولت:مبارزه با سانسور آغاز حركت موفقيت‌آميز در جامعه است

به گزارش ICTPRESS غلامحسين الهام صبح روز يكشنبه در سومين همايش ملي روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي با تبريك فرا رسيدن روز ارتباطات و روابط عمومي‌ها، اظهار كرد: حركت نظام اسلامي و جمهوري اسلامي و انقلاب اسلامي بر عنصر دانستن است و مهمترين رسالت حكومت مبارزه با جهل است. با زدودن جهل و آگاهي بخشيدن به انسان به شان و جايگاه او توجه شده و در واقع يافتن هويت از مسير دانستن و شناخت خويش است. انسان با دانستن است كه مي‌تواند در برابر ظلم و نظامات ظالمانه بايستد و آن‌ها را تحمل نكند.
وي با تاكيد بر اين‌كه "‌دانستن موتور حركت انسان است" ادامه داد: لذا دستگاه‌هاي مبتني بر ظلم و جرم اولين مشكل‌شان اين است كه نمي‌خواهند مردم از حقايق آگاه شوند و تلاش دارند پرده‌ سياه ندانستن و جهل را بر روي چشمان ناظر مردم بكشانند.
وي گفت: مبارزه با سانسور آغاز حركت موفقيت‌آميز در جامعه است و امام عزيز در آغاز نهضت خود انتقاد عمده‌شان به مدعيان حكومت آزادي موضوع سانسور شديد حاكم بر جامعه و ارتباطات مردم بود.
سخنگوي دولت گفت: دستگاه‌هاي ظالم با ابزار دروغ و حيله و فريب سعي مي‌كنند كه راه دانستن را بر مردم سلب كنند.
وي ادامه داد: حركت انبياء الهي و انقلاب اسلامي نيز مبتني بر روش ابلاغ و ايجاد زمينه براي دانستن مردم بوده است؛ يعني در واقع فراهم كردن زمينه براي دانستن مردم، روشن كردن حقايق و گفتن آن‌ها.
وي گفت: اگر جامعه‌اي به دنبال استقرار نظامي مبتني بر مردم‌سالاري ديني باشد و در واقع توجه‌اش و اعتقادش به مردم جدي باشد حق دانستن را بر مردم ايجاد كرده و سعي در مبارزه با جهل و سانسور مي‌كند؛ چراكه وقتي مردم بدانند، چون مي‌دانند تصميمات مناسب‌تري اتخاذ مي‌كنند.
الهام با اشاره به اصولي از قانون اساسي در مورد دانستن و حق مردم در اين ارتباط، گفت: در قانون اساسي جمهوري اسلامي يك ميثاق ملي بين مردم و حاكميت تاكيد بر ارتباطات جمعي است و اين‌كه وسايل ارتباط جمعي بايد در روند تكامل انقلاب اسلامي در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامي باشد و از برخورد انديشه‌هاي سالم استقبال كند. در واقع تاكيد شده است كه تكامل انقلاب اسلامي بر پويايي ابلاغ و آگاهي درست به مردم است و اين‌كه مردم بدانند رسالت صدا و سيما و وسايل ارتباط جمعي به نحو عام در بيان حقايق و آگاهي‌سازي مردم و اشاعه‌ اين فرهنگ است و اين‌كه بايد فرصت را براي تلاقي انديشه‌هاي سالم فراهم كرد.
وي ادامه داد: در فصل ديگر از قانون اساسي بر بالا بردن سطح آگاهي افكار عمومي در تمام زمينه‌ها با استفاده از مطبوعات و رسانه‌هاي عمومي تاكيد شده و در واقع از آن به عنوان يكي ديگر از وظايف دولت جمهوري اسلامي ايران نامبرده شده است. فصلي از قانون اساسي ما در مورد صداوسيماست و در اين فصل بر آزادي بيان و نشر افكار عمومي با رعايت موازين اسلامي و كشور در صداوسيما تاكيد شده است.
وي همچنين با بيان اين‌كه " حكومت اسلامي نظام مبتني بر حق و عدالت و مردم‌گرايي است و به همين خاطر بر اهميت صدق و راستي با مردم تاكيد شده و بايد تعامل با مردم در اين راستا باشد" ادامه داد: حكومت مبتني بر مردم با نگاه مردم‌محوري و بر پايه حق و عدالت به خصوص حكومتي كه مبتني بر نگاه آسماني باشد و خود را خادم مردم بداند اين حكومت كرامت مردم و حفظ حقوق مردم را بر خود واجب مي‌داند و جايگاه دانستن و ارتباط صادقانه با مردم در اين نوع حكومت جايگاه بالايي دارد.
سخنگوي دولت با بيان اين‌كه " حقيقت روابط عمومي‌ها در نوع نگاه حكومت به مردم تجلي پيدا مي‌كند" ادامه داد: وقتي كه در حكومتي به مردم توجهي ويژه شود و مسوولان خود را خدمتگزار مردم بدانند در اين نوع حكومت دانستن حقي براي مردم محسوب مي‌شود و اين مهم است كه دولت خود را چگونه مي‌بيند. آيا نوكر مردم مي‌بيند يا اين‌كه يك نگاه قدرت‌مدار دارد. نگاه يك خدمتگزار و نگاه يك قدرت‌مدار به مردم متفاوت است و وقتي دولتي مردم را باور دارد و معتقد به خدمتگزاري به مردم است، بايد روابط عمومي‌هاي آن نيز چنين نگاهي داشته باشند.
وي گفت: در اين حكومت خدمتگزاري به مردم يك نگاه پايه‌اي است و دانستن را براي مردم حق مي‌داند و چنين دولتي كه معتقد است دولت از آن مردم است اين اعتقاد را نيز دارد كه مردم حق دارند، بدانند.
وي افزود: ما اعتقاد داريم حكومت متعلق به مردم است؛ بنابراين جايي پنهان و تيره از مردم نداريم و روابط عمومي‌ها بايد اين روابط را با مردم شفاف‌تر كنند؛ چراكه معتقديم حكومت متعلق به مردم است و مردم حق دارند كه بدانند.
الهام گفت: دولت در اوج قدرت براي تصميم‌گيري بايد پاسخگو باشد و دولت پاسخگو دولتي است كه ارتباط آن با مردم ارتباطي باز و گسترده باشد. در اين نوع دولت مسوولان و كارگزاران حكومتي ابتدا در برابر خداوند و بعد از آن در برابر مردم بايد پاسخگو باشند. در اين نوع حكومت مردم همه مي‌توانند پرسش و حق دارند كه پاسخ دريافت كنند.
وي دولت، گفت: مبناي حكومت ديني در پاسخگويي است و فعاليت‌هاي روابط عمومي‌ها بايد بر پايه‌ اين مبناي فكري باشد.
وي بار ديگر با تاكيد بر اين‌كه " دولت متعلق به مردم است" افزود: اين مردم هستند كه دولت را روي كار مي‌آورند و دولت نيز بايد پاسخگوي عملكرد خود در برابر مردم باشد و سوالات آن‌ها را پاسخ دهد و بهترين دولت دولتي است كه فهيم، مقتدر و پاسخگو باشد.
سخنگوي دولت، با تاكيد بر اين‌كه " اقتدار دولت بايد با پاسخگويي تركيب شود" ادامه داد: دولت مظهر اقتدار است. البته اقتداري مبتني بر حق و پاسخگويي.
وي با بيان اين‌كه " روابط عمومي‌ها بايد احساس تعلق و پاسخگويي به مردم را در تمام وجود خود بپرورانند و ركن مردم‌سالاري در اين ارتباطات است" گفت: مشاركت سياسي با دانستن حقايق محقق و واقعي مي‌شود و با توجه به اين دانستن مردم از تبليغات سياسي و سوء دور مي‌شوند. وقتي كه مردم مي‌بينند و حقايق را مي‌دانند تصميم درست مي‌گيرند.
وي با تاكيد بر اين‌كه " روابط عمومي‌ها بايد پاسخگوي پرسش‌ها باشند" گفت: ما بايد فرصت تصميم‌گيري مناسب را فراهم كنيم. روابط عمومي‌ها بايد با گستره‌ اطلاع‌رساني خود انواع سانسور اختناقي‌اي كه جريانات رسانه‌اي با موج وارده از بيرون كشور مي‌خواهند وارد كنند را بزدايد و در واقع مبارزه با سانسور مهمترين وظيفه روابط عمومي‌هاست و مردم بدانند كه سانسور از سوي دولت وجود ندارد و اين سانسور پنهان و مرموزي است كه به صورت خيلي پيچيده از نظامات ارتباطي سلطه مي‌خواهد در افكار عمومي سايه بياندازد و بايد روابط عمومي‌ها موج اين سانسور مشكوك نظام سلطه را بشكنند و حقايق را بيان كنند.
الهام با يادآوري اين‌كه " رييس‌جمهور در ژنو، در كلمبيا و سازمان ملل متحد تلاش كرد كه فضاي سانسور را بشكند و پيام ملت ايران را به جهانيان برساند" گفت: در دانشگاه كلمبيا رييس‌جمهور سعي كرد با شكستن فضاي سانسور حقايق را بگويد، صحبت ملت ايران را در مركزي كه ادعاي گفت‌وگو و تحمل مي‌كند ولي اختناق در آن‌ها حاكم است بگويد و اين سانسور حاكم سانسور پيچيده‌اي است و اين همان سانسوري است كه در اروپاي مهد آزادي و مقر سازمان ملل در ژنو وجود داشت كه اجازه ندهد رييس‌جمهور يك ملت پيام خود را ابلاغ كند ولي رييس‌جمهور تلاش كرد كه اين فضاي سانسور را بشكند و با ورود در اين فضا پيام ملت ايران را به گوش جهانيان برساند و فضاي سانسور را بشكند. در جايي كه اجازه نمي‌دادند حرف ملت ايران به گوش ملت جهان برسد.

نظرات : 0

ثبت نظر

98751