۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

گمانم اين است، هنوز رمز دقيق روابط عمومي را در نيافته‌ايم

به گزارش ICTPRESS‌ صفارهرندي كه درسومين همايش ملي روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب اظهار كرد: يكي از نكاتي كه خوب است در دستگاه‌هاي مرتبط فكري براي آن شود كل مقوله‌ صرفه‌جويي و تنظيم الگوي مصرف در تشكيلات سازمان به ويژه درباره برگزاري جلسات است. البته امروز به اعتبار روز روابط عمومي و ارتباطات طبيعي است كه چنين جلسه‌ و نشستي برگزار شود.
او ادامه داد: گمانم اين است كه هنوز رمز دقيق روابط عمومي را در نيافته‌ايم گرچه به توفيقات بسياري دست يافته‌ايم و هر روز راه نفوذ در دل‌ها و دلبري در مخاطبان را بهتر مي‌يابيم اما همچنان راه‌هاي بسياري براي ما نامكشوف مانده و همچنان اندرخم همان كوچه‌هاي نخست هستيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: كاركرد روابط عمومي آنجا مشخص مي‌شود كه شما دامنه‌ تاثير آنچه كه درصدد القا و انتقالش بوده‌ايم در اعمال آحاد مردم پراكنده در سراسر جهان بيابيد. البته با فرض اينكه اين پيام يك پيام عمومي بوده و بايد به همه منعكس مي شده است.
وي خاطرنشان كرد: اما اگر همان طور كه هميشه هم شاهد بوديم آنچه كه به عنوان خبر يا اطلاعات از سوي دولت اعلام مي‌شود گاهي حتي به گوش خواص جامعه هم نرسيده و در اين شرايط طبيعي است كه عوام جامعه به طريق اولي در بي‌خبري به سر ببرند در نتيجه مي‌توان گفت روابط عمومي هنوز به شكل واقعي در كشور راه‌اندازي نشده است.
صفارهرندي با بيان اينكه اين حرف بدين معنا نيست كه بخواهم تلاش جهادگونه‌ همكاران روابط عمومي را بي‌نتيجه بدانم اضافه كرد: اما واقعيت اين است كه پيچيدگي‌هاي عصر حاضر و عوامل چندگانه مرتبط در اين قضيه ما را وادار مي‌كند مدام در مسير خود بازنگري و تجديدنظركرده و راه‌هاي تاثيرگذاري بيشتر را كشف كنيم.
وي با بيان اينكه بايد از تجربه‌هاي موفق بهره بگيريم اضافه كرد: بايد ديد چطور شايعه‌اي كه هيچ مبناي واقعي و حقيقي ندارد در يك فاصله زماني كوتاه به راحتي منعكس شده در ذهن و دل مردم جا مي‌گيرد اما بسياري حقايق كه متكي بر واقعيت‌هاي قطعي است با وجود سرمايه‌گذاري و هزينه‌ در بخش‌هايي مثل بيلبوردها و بنرهاي نصب شده در كوي‌و برزن و اطلاع رساني حتي از طريق رسانه‌هاي ملي و همچنين رسانه‌هاي جمعي باز هم ميزان تاثير يك شايعه كه بر بستر تقاضاها و دلخواسته‌هاي مردم توانسته‌ موج ايجاد كند از اين خبر واقعي موثرتر و واقعي‌تر بوده است.
صفار هرندي ادامه داد: رمز اين را بايد يافت كه چرا شايعه سريعتر منتقل شده و تحويل گرفته مي‌شود هر چند وقتي حقيقت آشكار شود شايعه نيز كاركردش را از دست مي‌دهد ضمن اينكه در نزد انسان‌هاي اهل نظر نيز شايد كاركردي نداشته باشد چرا كه اين افراد اگر شبهه‌اي برايشان ايجاد شود همان جا به جستجو و پرسش اقدام مي‌كنند و از واقعيت مطلع مي‌شوند.
به گفته وي اما نفس دامنه پيدا كردن ابتدايي شايعه بايد جالب باشد كه چرا شايعه با سرعت خودش را در ذهن و دل مردم جا مي‌كند البته نمي‌خواهم اين بحث را پاسخ دهم ولي بايد درباره‌ي خصيصه‌هاي يك شايعه بدانيم زيرا شايد به دليل همين خصيصه‌هاست كه با اين سرعت در ذهن‌ها جا مي‌گيرد. فقط به اشاره‌اي كوتاه بسنده مي‌كنم كه دليل اصلي برد شايعات اين است كه از يك سو معمولا بيان يك واقعه تكان دهنده است درباره مسائل عادي هيچ گاه شايعه درست نمي‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: اگر جامعه با خبرهايي كه ما مي‌دهيم نيز ارتباط برقرار نمي‌كند چه بسا فاقد اين دو خصيصه است يعني جامعه درباره‌ محتواي آن هيچ احساس تكاني نمي‌كند بنابراين مي‌توان گفت كه در واقع آنچه اطلاع رساني شده است خبر نبوده و همان بهتر كه منعكس و منتشر نمي‌شد. چرا كه از يك واقعيت بيروني كه مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار كنند بهره نمي‌برد واقعيت‌هايي كه در زندگي مردم تاثيرگذار است.

نظرات : 0

ثبت نظر

97067