۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

وزير اقتصاد : نقش مديران روابط عمومي‌ها به صورت ملي تعريف شود

نهادهاي موثر و مهم در اين عرصه محسوب خواهند شد بي‌ترديد اين نهادها با پرداختن به دو مقوله اعتماد و اميد مي‌توانند جزو مولدترين بخش‌ها در ايجاد سرمايه و ثروت در كشور باشند در نتيجه بايد بيش از پيش روي اين بعد از نقش روابط عمومي‌ها كار شود.
به گزارش ICTPRESS سيد شمس‌الدين حسيني كه در همايش ملي روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي سخن مي‌گفت با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اينكه توليد ثروت در يك جامعه حتي به آن مفهوم كه داراي ارزش بازاري باشد يكي از مولفه‌هاي اساسي سرمايه است اظهار كرد: سرمايه يك مفهوم و ماهيت ثابت و هميشگي نيست اگر سير تاريخ اقتصاد را در نظر بگيريم مي‌بينيم ابتدا وقتي از سرمايه گفته مي‌شد تنها سرمايه طبيعي مدنظر بود اما قدري جلوتر كه رفتيم سرمايه‌هاي فيزيكي مانند راه و كشتي اهميت بيشتري پيدا كرد.
او با بيان اينكه در ميان اين موهبت‌ها سرمايه اجتماعي مهم‌تراست تصريح كرد: در تعريف و شناخت سرمايه‌ اجتماعي دو موضوع اعتماد و اميد مهمترين بخشهاست. اگر جامعه‌اي اين دو موضوع را داشته باشد قطعا سرمايه اجتماعي در آن شكل گرفته و بسياري ازهزينه‌ها در اقتصاد و اجتماع كاهش مي‌يابد و بسياري فرصت‌ها نيز پديدار مي‌شود.
او ادامه داد: قطعا ايفاي اين نقش كار ساده‌اي نيست البته هيچ يك از كارهاي روابط عمومي ساده نيست براي بنده در ميان مشاغلي كه انجام داده‌ام قطعا مسووليت روابط عمومي يكي از پراضطراب و سخت‌ترين مشاغلي بوده كه بر عهده من بوده زيرا روابط عمومي هميشه با لحظه‌ها سروكار دارد و نمي‌تواند نقش منفعل داشته باشد.
حسيني ادامه داد: در عرصه فعلي جهان روابط عمومي بسيار حساس شده و ماهيتي ديگر به خود گرفته است. امروز روابط عمومي بايد در راستاي اعتماد و اميد و ايجاد سرمايه اجتماعي نقش‌آفريني كند كه براي رسيدن به اين امر نيز خود روابط عمومي بايد داراي اين اعتماد و اميد باشد.
او ادامه داد: روابط عمومي بايد اعتماد به نفس داشته و خود را به عنوان يك نهاد موثر در سازمانش بپذيرد و مطمئن باشد شرايط را مي‌تواند تغيير دهد. قطعا روابط عمومي با اين اعتماد و اميد در كنار ملازمات ديگر مانند تعلق خاطر مي‌تواند منشا اثر باشد.
به گفته او در اين راستا دانش به مفهوم گسترده آن نيز بايد در روابط عمومي‌ها تقويت شود. يعني مسوولان روابط عمومي بايد در هر حوزه‌اي كه كار مي‌كنند ماهيت كارشان را بشناسند يكي از نقاط ضعف روابط عمومي‌هاي كشور كه هنوز هم پابرجاست همين نكته است كه روابط عمومي‌ها به حوزه خود به عنوان يك شاخه علمي اشراف كامل دارند اما در اين ميان كساني موفقند كه به مسائل حوزه كاريشان نيز (مثل مخابرات، راه، كشاورزي و غيره) اشراف كامل داشته باشند. به نظر مي‌رسد حتي در دانشكده‌هاي ارتباطات نيز بايد به اين نكته توجه بيشتري شود.
او اضافه كرد: آمار و اطلاعات يكي از بخش‌هاي مهم در حوزه دانش و آگاهي است اگر روابط عمومي‌ها به اين حوزه آگاهي نداشته باشند نمي‌توانند با جريان پرشتاب رسانه‌اي و نقد بررسي متقارن حركت كنند ضمن اينكه چگونگي انجام كار يا مهارت نيز يكي ديگر از بخش‌هاي كسب دانش و آگاهي از سوي روابط عمومي‌هاست.
وزير اقتصاد با اشاره به اينكه نياز داريم روابط عمومي‌ها به افزايش اعتماد و اميد كمك كنند ادامه داد: قطعا اين امر بدون داشتن دانش و آگاهي كافي درنزد خود روابط عمومي‌ها و همچنين مخاطبانشان و علاوه بر اين حلقه وصل بين اين دو يعني رسانه‌ها امكانپذير نخواهد بود. گرچه ايجاد فضاي ديجيتال باعث شده است كه در برخي موارد اين واسطه‌ها را دور بزنيم اما قطعا دليلي براي اين امر وجود ندارد.
به گزارش ICTPRESS در پايان اين همايش بيانيه شوراي اطلاع‌رساني دولت توسط جهانديده دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت قرائت شده و از روابط عمومي‌هاي برتر نيز با حضور پرفسور مولانا، الهام سخنگوي دولت، حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و جهانديده دبير شوراي اطلاع‌رساني دولت تقدير شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

12730