۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

مخابرات نوري به‌عنوان يك انتخاب مناسب

تا سال 1985 ميلادي در دنيا نزديك به 2 ميليون كيلومتر كابل نوري نصب شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
به گزارش ICTPRESS استفاده از نور بعنوان وسيله اي براي ارتباط ، پديده جديدي نيست . بشراوليه از نور براي ارسال پيام استفاده مي كرد و با فرستادن علائم بصورت دود كه خود نوعي ارتباط نوري بود مقاصد خاصي رابه ديگران ابراز مي‌كرد تا مدتها دود تنها وسيله ارتباطي ميان افراد قبايل دور از هم بشمار مي‌رفت، بشر پس از مدتي دريافت كه از نور مي توان براي فرستادن پيام و رمز از طربق فانوسهاي دريائي نيز بهره بگيرد، تجربيات اوليه و ابتدائي بشر در قرون بعد به‌صورت پيشرفته تري بكار گرفته شد.
براي برقراري  ارتباط و  انتقال پيام وجود  فرستنده و گيرنده و محيط  انتشار ضروري است ،در سيستمهاي مخابراتي كابل بعنوان يكي از محيطهاي انتشار و انتقال اطلاعات از فرستنده به گيرنده بكار مي‌رود. بشر از مدتها پيش فكر استفاده از كابلهاي ديگر بجاي كابل فلزي را در سر مي‌پروراند و  براي جايگزيني سيستم كم هزينه اما داراي كيفيت بهتر و كاربرد بيشتر  «شيشه و نور» را براي ارسال اطلاعات ،  راه حل منطقي و مناسبي يافت و در نهايت الياف نوري را مناسب تر از كابلهاي فلزي تشخيص داد.
گفتني است؛ اولين فيبرنوري بين شهري بطول 54 كيلومتر بين تهران و كرج در سال 1368 اجرا شد و در ادامه آن طرح فيبرنوري چهار مسير با طول 516  كيلومتر در مسيرهاي  تهران - ساوه ، تهران - گرمسار- تهران - قزوين و ارتباط  بين ساختمان ميدان امام خميني و مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي به اجرا گذاشته شد. بخشي از شبكه اصلي فيبرنوري بالغ بر 2130 كيلومتر مربوط به پروژه فيبرنوري بين المللي TAE است كه با نصب و راه اندازي اين پروژه ، آسيا و اروپا از طيق كابل نوري به يكديگر متصل شده اند و ايران در اين مسير يكي از مهمترين مراكز ترانزيت مخابراتي است.
دراينجا مي‌توان به نصب و راه اندازي پروژه فيبرنوري TAE داخل كشور از باجگيران تا مرز بزرگان و نصب و راه اندازي پروژه راديوئي TAE و سيستم پشتيبان فيبرنوري در تركمنستان اشاره كرد.
لازم به ذكر است؛ پروژه TAE،  پروژه جاسك - فجيره و  پروژه فيبرنوري برنامه پنج ساله اول ، دوم و سوم از مهم‌ترين پروژه هاي فيبرنوري در كشور اعم از ارتباطات بين الملل و داخل كشور است.

نظرات : 0

ثبت نظر

93514