۱۴۰۳ جمعه ۱۴ اردیبهشت

نخبگان IT خارج از كشور در سومين جشنواره رسانه هاي ديجيتالي

شركت در نمايشگاه نيز از تاريخ اول تا 10 شهريورماه صورت مي‌گيرد. اعلام نتايج اوليه داوري آثار و نامزدهاي هر عنوان مسابقه در هر بخش 22 شهريورماه و آغاز تبليغات مرحله دوم براي حضورگسترده‌ي مردم در نمايشگاه دوم مهرماه است.
به گزارش ICTPRESS، عيسي زارع‌پور رئيس مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ در نشست خبري سومين نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال با اشاره به اهميت فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات و ابزارهاي آن در زندگي امروزه گفت: اين حوزه نيازمند هدايت و كمك حاكميت و دولت در حوزه‌هاي آموزش و نظارت است كه اين اتفاق با ايجاد مركز توسعه IT و رسانه‌هاي ديجيتال افتاد.
وي با بيان اين كه سومين جشنواره و نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال از تاريخ 8 تا 18 مهرماه 88 به عنوان تاريخ دائمي برگزاري اين نمايشگاه و در مصلاي بزرگ امام خميني (ره) برگزار مي‌شود اظهار داشت: كليه امورمربوط به ثبت‌نام در جشنواره و ارسال اثر و نيز ثبت‌نام در نمايشگاه براي درخواست اخذ غرفه از طريق پايگاه اينترنتي جشنواره و نمايشگاه به آدرس DMF.IR انجام خواهد شد.
وي گفت: از امروز تبليغات مرحله اول جهت فراخوان ارسال آثار آغاز مي‌شود، به نحوي كه آخرين مهلت ارسال آثار براي شركت در جشنواره يا ارائه در نمايشگاه 10 مردادماه سال جاري خواهد بود.
زارع‌پور با اشاره به اينكه مراسم افتتاحيه جشنواره و نمايشگاه در تاريخ چهارشنبه هشتم مهرماه در محل مصلا و نيز مراسم اختتاميه نمايشگاه و جشنواره در تاريخ 19 مهرماه و در محل تالار وحدت است افزود: 70 هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي، 200 كارگاه و نشست، 700 غرفه، حدود 10 هزار اثر و شش بخش اصلي و هشت بخش جانبي از پيش‌بيني‌هاي جشنواره و نمايشگاه سوم است.
اين گزارش تصريح مي دارد : نرم‌افزارهاي رسانه‌يي، نرم‌افزارهاي تلفن همراه، بازي‌ها و سرگرمي‌هاي ديجيتال، پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها، هنرهاي ديجتيالي و فن‌آوري و نوآوري در رسانه‌هاي ديجتيال به عنوان بخش‌هاي اصلي نمايشگاه و جشنواره بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتال و بخش‌هاي جانبي آن را خانواده و رسانه‌هاي ديجيتال، نشست‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي، مسابقات، رسانه‌ي ديجيتال در آينه هنر (دومين مسابقه‌ي بين‌المللي كاريكاتور رسانه‌هاي ديجيتال)، موسسات ارائه دهنده خدمات رسانه‌هاي ديجيتال، استان‌ها، شهر ديجيتال، حركت به سوي اصلاح الگوي مصرف و بين‌الملل تشكيل مي دهد.
همچنين بنابر اين گزارش : از كشورها براي حضور در دو بخش نمايشگاه‌ و جشنواره و نيز برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي دعوت به عمل آمده است. همچنين از توليدكنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار رسانه‌هاي ديجيتالي و همين طور متخصصان در مقوله‌ي داوري براي حضور در ايران دعوت شده‌ و آثار برتر فرهنگي خارجي نيز مورد تقدير قرار مي‌گيرند.
در بخش نرم‌افزارهاي رسانه‌يي و نرم‌افزارهاي تلفن همراه تنها آثاري امكان ارائه در نمايشگاه و حضور در جشنواره را دارند كه داراي پروانه‌ي انتشار از مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجتيال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده و يا براي دريافت پروانه انتشار آن‌ها اقدام شده و از طريق سايت softreg.ir كد پيگيري دريافت كرده‌ باشند.
بنابر اين گزارش : در بخش پايگاه‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها تنها پايگاه‌ها و بلاگ‌هايي مي‌توانند در نمايشگاه و جشنواره حضور پيدا كنند كه قبلا در ستاد ساماندهي پايگاه‌هاي اينترنتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (www.samandehi.ir) ثبت شده‌ باشند.
همچنين دربخش بازي‌هاي رايانه‌يي تنها بازي‌هاي رايانه‌يي توليد داخل كشور امكان حضور و فروش در نمايشگاه را خواهند داشت. البته با تبصره‌اي بازي‌هاي يارانه‌يي توليد خارج از كشور در صورت رعايت ملاحظات ستاد برگزاري جشنواره توسط توليد كننده اصلي اثر امكان عرضه در بخش بين‌الملل را خواهند داشت.
آثار فرهنگي و علمي شامل كتاب، مقاله، پايان‌نامه و غيره كه در راستاي فرهنگ‌سازي استفاده صحيح از رسانه‌هاي ديجيتالي منتشر شده‌اند، به شكلي مناسب در فضاي نمايشگاه معرفي و مورد تقدير قرار مي‌گيرند.
در ادامه اين نشست مهدي صرامي، معاون مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال گفت: يك نرم‌افزار مي‌تواند شامل صدها كتاب و چندين ساعت فيلم و نيز قطعات مختلف موسيقي و هزاران عكس باشد، در نتيجه نياز است اين تركيب چند رسانه‌يي در بخش‌هاي تخصصي كه متوليان مختلفي دارد از نظر محتوايي و رعايت حقوق پديدآورندگان بررسي شود.
وي اظهار داشت: تاكنون 500 اثر براي جشنواره و نمايشگاه گواهي ثبت دريافت كرده‌اند و در حال كوتاه كردن فرآيند آن هستيم كه اميدواريم هرچه سريع‌تر آثار داخلي كه قصد شركت دارند ثبت شوند. البته آثاري كه كد پيگيري دريافت كرده‌ و شناسنامه ندارند نيز مي‌توانند در اين جشنواره حضور داشته باشند.
صرامي گفت: خبرگزاري‌ها، سايت‌ها و پايگاه‌هاي اينترنتي براساس مصوبه‌ در نمايشگاه‌ حضور ندارند و حضور آن‌ها در جشنواره‌ مطبوعات خواهد بود. تاكيد ما در جشنواره‌ رسانه‌هاي ديجيتالي برروي پايگاه‌هاي اينترنتي فرهنگي و هنري است.
بنابر گزارش ICTPRESS : آدرس دبيرخانه دائمي جشنواره : تهران، خيابان سميه،‌ نرسيده به مفتح رو به روي برج سپهر، پلاك 76، ساختمان شماره 2 ، مركز توسعه فن‌آوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.

نظرات : 0

ثبت نظر

64801