۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

نخستين كنفرانس ملي‌ ICT روستايي آغاز به کار کرد

به گزارش ICTPRESS به نقل از ستاد اطلاع رساني نخستين كنفرانس ملي ict روستايي، رييس مجمع نمايندگان خراسان رضوي در آيين افتتاح اين كنفرانس گفت: ICT روستايي گام بزرگي براي افزايش آگاهي روستاييان جهت استفاده بيشتر از زيرساخت‌ها برداشته است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي رضايي اظهار داشت: همگي بايد پيام‌رسان انديشه ارزشمند بهره‌برداري از فنون و علوم جديد به روستاييان باشيم.
وي خاطرنشان كرد: يكي از مواردي كه مقام معظم رهبري نيز بر آن تاكيد دارند، اصلاح الگوي مصرف است كه ايجاد ICT روستايي نيز در همين راستا گام برداشته است.
رييس كميته توسعه و برنامه‌ريزي روستايي كنفرانس ملي ICT روستايي در ادامه تصريح كرد: بهترين و ارزشمندترين سرمايه هر انسان وقت اوست و ICT روستايي با ايجاد
زيرساخت‌هايي در جهت اصلاح الگوي مصرف براي جلوگيري از اتلاف وقت گام‌هاي موثري برداشته است.
در ادامه تقوي دبير اين كنفرانس ملي گفت: كنفرانس ملي ICT روستايي بستري جهت تعاملات بين‌سازماني و كاتاليزه كردن برنامه‌هاي اساتيد با مديران علمي و اجرايي كشور است.
وي عنوان كرد: گسترش كشور بدون توجه به روستاها امكان‌پذير نيست.
تقوي در ادامه تصريح كرد: با توجه به اينكه 35 درصد جمعيت كشور در روستاها ساكن هستند، مي‌توان توسعه روستا را زيربناي توسعه كشور دانست.
استاندار خراسان رضوي همچنين ضمن ايراد سخناني  از افزوده شدن 125 خدمت الكترونيكي براي ارايه به شهروندان استان تا پايان نيمه دوم سال جاري خبر داد و تصريح كرد: در حال حاضر 68 خدمت در بستر پورتال الكترونيك با دقت قابل قبولي در استان ارايه مي‌شود.
محمدجواد محمدي‌زاده گفت: 6 ميليارد تومان جهت تحقق دولت الكترونيك به دستگاه‌هاي اجرايي خراسان رضوي اختصاص يافته و كليه سايت‌هاي اطلاع‌رساني در دستگاه‌هاي اجرايي استان به پورتال خدمت محور تبديل شده است.
نماينده عالي دولت در خراسان رضوي با اشاره به اينكه 15 سيستم جامع MIS در سطح دستگاه‌هاي اجرايي استان به ارايه خدمات مي‌پردازد، عنوان كرد: در بستر اين سيستم و شبكه 20 بانك جامع اطلاعاتي در دستگاه‌هاي اجرايي استان فعال مي‌باشند.
وي از فراهم بودن امنيت شبكه براي تامين بستر مناسب ارايه خدمات الكترونيكي در خراسان رضوي خبر داد و اظهار داشت: گام‌هاي بلندي در راستاي تحقق دولت الكترونيك برداشته شده است، به طوري كه خراسان رضوي جزو پيشتازترين استان در حوزه ICT مي‌باشد.
استاندار خراسان رضوي گفت: در حال حاضر 230 دفتر خدمات ارتباطي پيشخوان دولت، 48 دفتر خدمات ارتباطي و 306 دفتر خدمات بانكي پست بانك در راستاي توسعه ICT در شهرها و روستاهاي خراسان رضوي فعال است.
محمدي‌زاده با اشاره به فعال بودن 729 دفتر ICT در روستاهاي استان، ادامه داد: تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد 10 هزار روستاي كشور مجهز به دفاتر ICT روستايي شوند كه اين ميزان در حال حاضر بالغ بر 8 هزار و 500 روستا در كشور است.
وي با بيان اينكه 547 روستاي استان داراي تلفن در منزل مي‌باشند، بيان كرد: كليه روستاهاي بالاي 20 خانوار استان داراي ارتباط تلفني مي‌باشند.
وي با اشاره به مزيت‌هاي توسعه ICT روستايي در حوزه اقتصاد، بهداشت، بازرگاني، كشاورزي، تصميم گيري و امنيت گفت: يك شبكه اطلاعاتي قوي براي روستاها از پايه هاي اصلي رفاه و آسايش است كه علاوه بر كاهش هزينه‌ها، كيفيت خدمات و رفاه را در پي خواهد داشت.
نماينده عالي دولت در خراسان رضوي با بيان اينکه محروميت‌زدايي از روستاها، توقف مهاجرت و توانمندسازي روستاييان براي زندگي بهتر نيازمند توسعه ICT روستايي است، تصريح کرد: دولت الكترونيك شرايطي را فراهم مي‌آورد كه همه افراد جامعه بدون هيچ محدوديت زماني و مكاني، به اطلاعات دسترسي داشته باشند.
او ورود به عصر اطلاعات در اوايل هزاره سوم را، انقلاب چهارم ذکر كرد و افزود: مي‌توانيم ادعا كنيم فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات نقش موثري در رسيدن به آرمانشهري دارد كه انسان‌ها همواره در جست‌و‌جوي آن بوده‌اند.
محمدي‌زاده اظهار داشت: در دنيايي كه دانايي محوري بستر توسعه است، جامعه اطلاعاتي كه بتواند نيازهاي امروز بشر را با پيشرفت الكترونيك جواب دهد، جز از مسير توسعه ICT حاصل نمي‌شود.
وي كاهش مفاسد اداري، افزايش دقت و شفافيت، برخورداري از رفاه بيشتر، ارتقاي رضايت اجتماعي، رشد درآمدهاي دولت و توسعه بازار كسب و كار را از جمله مزاياي دولت الكترونيك خواند و گفت: توسعه و تقويت زير ساخت‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي، قانوني، انساني، مديريتي و فناوري براي تحقق اين مهم ضروري است.
وي عنوان کرد: تنوع مهارت‌هاي بهره‌برداري از سيستم‌هاي الكترونيكي و خدمات آن، تدوين برنامه‌هاي آموزشي مناسب براي آحاد جامعه و تامين نيازهاي آموزشي و شناسايي ضرورت‌ها و اولويت‌هاي آموزشي و توجه به كيفيت مهارت‌هاي انساني نيز از جمله زمينه‌هاي تحقق دولت الكترونيك است.
استاندار خراسان رضوي در پايان سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر توزيع سهام عدالت، ثبت نام دانشگاه‌ها، انتخاب واحد، پيگيري كارت سوخت و پرداخت قبوض در روستاها به صورت الكترونيكي قابل انجام است كه تاثيرات مثبتي در زندگي روستاييان داشته است.
در ادامه دبيرکميته IT دفتر همکاري‌هاي فناوري‌ رياست جمهوري نيز گفت: دولت الکترونيک زير ساخت و لازمه ايجاد روستاي الکترونيک است.
دبيرکميته IT دفتر همکاري‌هاي فناوري‌ رياست جمهوري نيز در ادامه گفت: دولت الکترونيک زير ساخت و لازمه ايجاد روستاي الکترونيک است.
سيد هادي ميررکني اظهار داشت: فناوري اطلاعات داده‌ها را به اطلاعات، اطلاعات را به درک، درک را به راه حل، راه حل را به دانايي و دانايي را به ثروت تبديل مي‌کند.
وي با اشاره به اينکه در عصر لرتباطات قرار داريم، فناوري اطلاعات را يکي از اساسي‌ترين ثروت‌هاي جهان دانست و خاطر نشان كرد: در سند چشم انداز 20 ساله کشور، IT به عنوان يکي از اساسي‌ترين محورهاي توسعه کشور مطرح است.
وي IT را زيرساخت خدمات الکترونيکي کشور دانست و يادآور شد: شفافيت IT يک امر بديهي است ولي بايد براي چگونگي اجراي اين موضوع يک راهکار عملي داشته باشد.
دبيرکميته IT دفتر همکاري‎هاي فناوري‌هاي رياست جمهوري ادامه داد: تجارت الکترونيک براي ايجاد خدمات الکترونيک ضروري است.
ميررکني با اشاره به مزاياي الکترونيکي بودن، تصريح کرد: اعتماد به نفس، توانايي بيشتر، زندگي مدرن، صرفه‌جويي در وقت و هزينه‌ها، استفاده از فناوري‌هاي ارتباطي نوين، استفاده از تسهيلات و خدمات دولت الکترونيک و کاهش خطرات ناشي از ترددها از جمله مزاياي الکترونيکي بودن مي‌باشد.
وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر بستر IT در بانک‌هاي کشور فراهم شده است، بيان کرد: در حال حاضر خريد در دنيا به صورت حضوري معني ندارد و اين در حالي است که در کشور براي يک خريد بسيار کوچک چندين بار بايد تردد کرد.
وي در ادامه افزود: روستاييان به وسيله IT مي‌توانند کليه خدمات خود را به راحتي و به سهولت دريافت کنند. به طوري که دهياران با جمع‌آوري مشکلات روستاها، نيازهاي آتي روستاها را با برنامه‌ريزي‌هاي کوتاه‌مدت و بلندمدت آماده کنند.
مير ركني گفت: سهم ايران از دنياي الکترونيک تنها 2 درصد است و با توجه به پتانسيل‌هايي که در کشور وجود دارد بايد در اين خصوص بيشتر فعاليت کرد.
وي با تاکيد بر اينکه براي ايجاد دولت الکترونيک بايد از توان بخش خصوصي استفاده کرد، عنوان داشت: دولت الکترونيک کارآمد نياز شهروندان را در يک برنامه استراتژيک پاسخ مي‌دهد.
وي به اولين روستاي الکترونيک در قرن‌آباد استان گلستان در سال 83 اشاره کرد.
همچنين در ادامه اين کنفرانس دکتر زارعيان، مدير روابط عمومي شرکت ملي مخابرات ايران گفت: در راستاي رفع شکاف ديجيتالي کشورهاي دنيا بايد در بين سال‌هاي 2005 تا 2015 در همه روستاهاي دنيا ارتباط برقرار کنند.
وي با اشاره به اينکه در سال 57، 312 روستا در کشور داراي ارتباط تلفني بودند، افزود: اين ميزان در سال 76 به 14 هزار روستا، در سال 84 به 36 هزار روستا و در حال حاضر به 54 هزار روستا افزايش يافته است.
وي با بيان اينکه توسعه ICT روستايي در سال 83 مطرح شد، ادامه داد: در حال حاضر 8800 روستا در کشور داراي امکانات ICT مي باشد.
مدير روابط عمومي شرکت ملي مخابرات ايران نيز خاطرنشان کرد: در حال حاضر نگاه سطحي به توسعه ICT در روستاها وجود دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

77984