۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

فناوری بلای جای بشر خواهد شد

روبات ها جای انسانها را در بسیاری عرصه ها خواهند گرفت و حتی روزی فرا می رسد که روبات ها از انسانها هوشمندتر خواهند شد.
به گزارش ICTPRESS به نقل از " نیویورک تایمز" ، تصور کنید  زمانی را که روبات می تواند در را بازکند، پریز برق را خودش پیدا کند و با اتصال به آن خودش ، خودش  را شارژ کند . یا  زمانی را تصور کنید که  ویروسهای کامپیوتری برای خود حد مرزی قائل نمی شوند و بدون نیاز به کمک انسانها خودشان خودشان را تکثیر می کنند .
اکنون بسیاری از دانشمندان نگران این مسئله هستند که در آینده نزدیک انسان کنترل خود را بر روبات از دست بدهد و این امر زمینه ساز  اختلالات  اجتماعی و پیامدهای ناگوار شود.
گزارش ها حاکی است در حال حاضر بسیاری از دانشمندان به فناوری هایی از جمله فناوری تولید ویروس ها و کرم های رایانه ای نامیرا دست پیدا کرده اند که می تواند موازنه میان انسان  و فناوری را بر هم بزند .
بسیاری هم بر این اعتقادند که پیشرفتهای فناوری باعث از دست رفتن مشاغل در  زمینه های مختلف شده ، روبات ها جایگزین انسانها در بازار کار می شوند و بدین سان نیروی کار دگرگون خواهد شد.
دانشمندان معتقدند که پروژه هوش مصنوعی  در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد ، اما این احتمال نیز وجود دارد که  پس از تکمیل این پروژه ممکن است هوش مصنوعی مورد سوءاستفاده قرار بگیرد و بسیاری از جنایتکاران برای رسیدن به اهداف خود از این فناوری بهره بگیرد .
پیش از این در سال 1965 ریاضی دانی به نام I. J. Good ایده ی  به نام " انفجار هوش"مطرح کرد که تحت این ایده ،  ماشینهای هوشمند می توانند حتی ماشینهای هوشمندتر از خود را طراحی کنند. 
در سالهای پس از آن نیز این ایده قوت گرفت و البته ایده های دیگری نیز ظهور کرد که از جمله می توان به نظریه یک پژوهشگر کامپیوتر به نام   Vernor Vinge  اشاره کرد که معتقد بود زمانی فرا می رسد که انسانها ماشینهای هوشمند تر از خود خواهند ساخت و این اتفاق زمینه ساز چنان تحولی خواهد شد که  نسل بشر را به سرعت منقرض خواهد کرد .
در پایان باید به این مطلب اشاره کرد که اکنون نیز بسیاری از دانشمندان نگران  روند سریع و بدون وقفه فناوری در جهان هستند  اما با  وجود  تمام این بدبینی ها بسیاری هم بر این اعتقادند که با مدیریت دقیق و همه جانبه می توان افسار فناوری را در دست بشر نگاه داشت و نگذاشت که فناوری از پشت به انسان خنجر بزند.

نظرات : 0

ثبت نظر

30501