۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

پيشينه‌ حضور دولت الكترونيكي در دفاتر

خدمات مخابرات، اينترنت، پست و پست بانك را به موازات هم به روستاييان عرضه مي‌دارد كه با ايجاد دفاتر (ICT) روستايي، امكان ارائه‌ي خدمات مالي توسط پست بانك و اينترنت نيز فراهم شده است.
به گزارش ICTPRESS در كنفرانس سران جامعه‌ي اطلاعاتي كه در سال 2003 در كشور سوئيس (شهر ژنو) برگزار شد، سران دولتهاي شركت كننده در خصوص راهبردهاي ايجاد جامعه‌ي اطلاعات فراگير، به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
اتصال روستاها به شبكه‌ فناوري ارتباطي و اطلاعاتي و برقراري نقاط دسترسي عمومي را، مي‌توان يكي از مهم‌ترين دستاوردها و اهداف اين نشست برشمرد، در خلال اين اجلاس، جمهوري اسلامي ايران اعلاميه اصول جامعه اطلاعاتي را امضا كرد و متعهد شد در ساختار جامعه‌ي اطلاعاتي، نقشي موثر ايفا كند.
در برنامه‌ي چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مقرر شد، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات 10 هزار دفتر را به اين امكانات تجهيز كند كه در هر سال از برنامه 2000 دفتر افتتاح شود.
در واقع مي توان گفت؛ دفاتر (ICT) روستايي در راستاي تحقق دسترسي روستاييان به فناوري اطلاعات و ارتباطات مجهز شد و مورد بهره‌برداري قرار گرفت، به عبارت ديگر دفاتر (ICT) در جهت تلاش براي عرضه‌ي خدمات دولتي در دورترين نقاط كشور با استفاده از فناوري ارتباطات و اطلاعات، در راستاي سند چشم‌انداز بيست ساله و برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور و به منظور كاهش شكاف ديجيتالي بين روستا و شهر، تحقق عدالت اجتماعي و دولت الكترونيكي، تاسيس شده است. گفتني است؛ اين دفاتر علاوه بر عرضه‌ي خدمات مختلف ارتباطي، نظير خدمات پست، پست بانك، مخابرات و ... ارتباط روستاها را با شبكه اينترنت فراهم ساخته و زيرساخت ارتباطي لازم براي ارائه خدمات ساير سازمان‌ها را ايجاد كرده است و به عنوان پيشخوان خدمت در روستاها منشا اثر خواهد بود.
با بهره‌گيري از دفاتر خدمات ارتباطات و فناوري اطلاعات روستايي(ICT) افزون بر اين كه سازمان‌ها مي‌توانند خدمات خود را به صورت الكترونيكي به روستاييان عرضه كنند، از تردد روستاييان به شهرها، براي استفاده از خدمات دولتي نيز مي‌كاهند، موجب اشتغال، توسعه‌ي منابع انساني در دسترس قرار گرفتن اطلاعات براي عموم، كاهش هزينه‌هاي رفت و آمد، صرفه‌جويي در وقت و پاسخ‌گويي بهينه به نيازهاي آنان و در نهايت موجب افزايش كارايي در همه شئون زندگي روستاييان خواهند شد.
به گزارش ICTPRESS : دفاتر خدمات ارتباطي روستايي، در واقع فضايي است كه دسترسي به خدمات گوناگون دولتي، نظير خدمات ارتباطي مخابرات، پست، پست بانك، خدمات فناوري اطلاعات را ممكن مي‌سازد و روستاييان مي‌توانند با مراجعه به اين مراكز از خدمات مذكور استفاده كنند. به عبارت ديگر اين دفاتر به پيشخوان خدمت تبديل شده و خدمات سازمان‌ها ونهادهاي دولتي، خصوصي و عمومي را به شكل الكترونيكي عرضه مي‌دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

51179