۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

ورود به عرصه‌هاي جديد نيازمند تدوين قوانين است

به گزارش ICTPRESS در ابتداي اين همايش دكتر نيكوفر ـ عضو هيات مديره شركت ارتباطات سيار ايران ـ به استراتژي‌هاي رقابت در بازار تلفن همراه پرداخت و اظهار كرد: از نظر ميزان رشد مشترك در طي سال‌هاي 2006 تا 2009 جزو 20 اپراتور برتر دنيا هستيم .
وي گفت: ارتباطات يك زنجيره‌ ارزش از سمت اپراتورها به مشترك را دارا بودند اما در فضاي آينده اين به يك شبكه ارزش تبديل مي‌شود و اپراتورها به عنوان فراهم كننده‌ بستر در كنار آن شكل مي‌گيرد.
وي افزود: مخابرات ايران تا سال 82 داراي انحصار در ارائه‌ خدمات تلفن بود و تقريبا از آن سال به بعد اولين حركت به سمت آزادسازي در بازار مخابرات به وجود آمد و اين در ابتدا به صورت تفكيك ساختاري در حوزه‌ مخابرات ايران شكل گرفت و شركت جديدي به نام شركت ارتباطات سيار ايران كه در ابتدا داراي برند نبود تشكيل شد.
وي افزود: در اين فعاليت كه حدود دو سال به طول انجاميد و از سال 84 ايرانسل به عنوان اپراتور دوم تلفن همراه آغاز به كار كرد و از سال 84 تا 87 بيش‌ترين موضوع درواقع پيدايش دوره رقابت بود و به اعتقاد من از سال 87 به بعد با دوره خصوصي‌سازي موج جديدي از رقابت در بازار مخابرات ايران شروع شد.
نيكوفر به تحليل مراحل گذار و تكامل رفتاري در بازار رقابتي پرداخت و اظهار كرد: دوره‌اي كه ابتدا شروع مي‌شود دوره‌ تامين اتصال است و رويكرد اپراتورها در توسعه‌ شبكه رهيافت تهاجمي در فروش و تاسيس كانال‌هاي فروش و توزيع است و بعد از اين دوره، دوره‌ رشد شروع مي‌شود كه در دوره‌ رشد افزايش تنوع در سبد محصولات، بهبود كيفيت شبكه و حفظ مشتركان را شاهد خواهيم بود.
او ادامه داد: دوره‌ بعدي دوره‌ تمايزآفريني است كه در اين دوره ورود به حوزه‌ بازار عرضه خدمات اينترنت، موبايل باند وسيع، تقويت نقش محتوا و برنامه‌هاي كاربردي موبايل و پايداري سهم بازار را شاهد خواهيم بود اما مهمترين موضوع اين است كه بايد ببينيم كه كشورمان در چه دوره‌اي قرار دارد كه به اعتقاد من تا پايان سال 87 ما در دوره‌ تامين اتصال بوديم و از سال 87 به بعد وارد دوره‌ رشد شديم.
وي در بخشي از سخنان خود با اشاره به سال 85 و با بيان اينكه در آن سال در يك دوره‌ 7 ماهه، 8 ميليون سيم‌كارت دائمي را به بازار عرضه و پاسخ صحيحي به تقاضاي مشتركان داديم اظهار كرد: در سال 86 ورود به حوزه‌ بازار سيم‌كارت اعتباري و جذب 8 ميليون مشترك اعتباري را داشتيم و در ميانه‌ راه برروي موضوع شكل‌گيري نشان تجاري شركت تاكيد كرديم.
او ادامه داد: چون ما به دليل رقابت به برند نياز داشتيم و به‌عنوان يك شركت دولتي توانايي زيادي براي تبليغات نداريم اما در هر حال شروع به برندسازي كرديم و با توجه به شرايطي كه داريم با كمترين هزينه اين كار به انجام رسيد.
عضو هيات مديره شركت ارتباطات سيار ايران با اشاره به فعاليت‌هاي شركت در سال 87 گفت: در اين سال ادامه رقابت در حوزه‌ بازار اعتباري و جذب 5/7 ميليون مشترك اعتباري جديد، ارائه سرويس اينترنت و پيام چند رسانه‌يي، گسترش شبكه‌ خدمات پس از فروش به 4 هزار دفتر آنلاين، توسعه‌ خدمات الكترونيكي نظير فروش اينترنتي و پرداخت اينترنتي، طرح فروش ويژه عيد غدير تا سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و طرح تكريم مشتريان را داشتيم.
به گزارش  ICTPRESS : نيكوفر با اشاره به گسترش سراسري پوشش همراه اول در كشور خاطر نشان كرد: در حال حاضر همراه اول 100 درصد شهرها را پوشش داده و پوشش جاده‌يي 80 درصد و پوشش روستايي 50 درصد است و با استفاده از رومينگ wll روستايي سهم اپراتورها از بازار به اين ترتيب است كه همراه اول 66 درصد، ايرانسل 31 درصد و تاليا 3 درصد است.
وي گفت: تعداد مشتركان دائمي همراه اول در كشورمان رتبه‌ اول، در خاورميانه هم اول و در جهان و در بين 760 اپراتور رتبه يازدهم را دارد. از نظر تعداد كل مشتركان هم در كشور رتبه‌ي اول، در خاورميانه رتبه دوم و در دنيا رتبه 25 را به خود اختصاص داده است.
نيكوفر در ادامه با بيان اين كه ارزش يعني سطح جذابيت سرويس براي مشتري تصريح كرد: با افزايش سطح رقابت تعداد مشتركان افزايش مي‌يابد اما درآمد اپراتورها با آن نسبت زياد نمي‌شود و با اين اتفاق اپراتورها به سمت نوآوري در خدمات روي مي‌آورند و اين موضوع رشد ترافيك در شبكه را موجب مي‌شود و در نهايت اپراتورها مجبور به ارتقاي فن‌آوري و گذار در بستر مي‌شوند.
وي ادامه داد: فعاليت‌هايي كه ما در دوره‌ گذار شروع كرديم، برنامه‌ مدرن‌سازي بسترها، توسعه ظرفيت و ارتقاء نسل، توسعه ظرفيت سيستم پيام كوتاه به 10 هزار پيامك در ثانيه، توسعه بستر و ارائه خدمات داده و ارتقاء سرويس GPRS بود اما نوآوري در خدمات از ديگر مولفه‌هاي مهم است؛ يكي از مسائل مهم رسيدن يك سرويس به فراگيري ذهني و مقبوليت مي‌باشد.
نيكوفر گفت: سرويس پيام كوتاه در اروپا از سال 2001 شروع شد و همراه اول در اين خصوص به سرمايه‌گذاري در بسترها و حوزه‌هاي جديد نياز دارد و در اين زمينه با پنج دانشگاه قرارداد منعقد كرده و در سال گذشته سرمايه‌گذاري در تاسيس آزمايشگاه خدمات ارزش افزوده تلفن همراه در دانشگاه شريف را آغاز كرد و امسال نيز فراخوان از توليدكنندگان محتوا و خدمات ارزش افزوده‌ تلفن همراه را انجام داد.
به گفته او برنامه‌ريزي جهت حمايت از اين شركت‌ها در نمايشگاه تهران تلكام 88 و تحرك بخشي به كسب و كار در اين حوزه را انجام داد و من از همين جا دعوت مي‌كنم كه به اين فراخوان پاسخ دهند.
نيكوفر تاكيد كرد: مسلما ورود به عرصه‌هاي جديد نيازمند تدوين قوانين است و به طور كلي به اعتقاد من دوره‌ رشد در اين زمينه از سال 88 تا سال 91 به طول مي‌انجامد و از آن به بعد دوره‌هاي جديد تمايزآفريني شروع مي‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

29282