۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت

به نام توسعه IT به کام تبادل اطلاعات

امنيت فضاي تبادل اطلاعات، تدوين و تنظيم ضوابط در حوزه امنيت فضاي تبادل اطلاعات، سازماندهي و هدايت فعاليت‌هاي توسعه‌اي فضاي تبادل اطلاعات، تدوين و تنظيم ضوابط در حوزه طراحي و توسعه فضاي تبادل اطلاعات، پيگيري مصوبات، نظارت بر پروژه‌هاي فن‌آوري اطلاعات در کشور، عرضه خدمات و امور داخلي به عنوان 7 محور اصلي برنامه اجرايي این طرح نام برد که چهار محور آن به طور مشخص به فضای تبادل اطلاعات  اشاره دارد و سه محور آخر نیز به اندازه کلی‌نگرانه و مبهم هستند که به نظر نمی‌رسد بتوان ملاک و معیار مشخصی برای اندازه‌گیری و حتی اجرایی کردن آنها تعریف کرد.
این که چهار محور مربوط به توسعه فناوری اطلاعات در کشور ما به طور مستقیم در ارتباط با فضای تبادل اطلاعات است، می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که، متولیان فناوری اطلاعات در ایران، تصویری محدود و بسته از این فناوری در ذهن خود ترسیم کرده‌اند که ظاهراً بخش اساسی این تصویر را موضوع تبادل اطلاعات و مسائل امنیتی آن در بر می‌گیرد .
واقعیت این است که فناوری اطلاعات و توسعه آن، موضوعی فرابخشی، گسترده و بسیار متنوع را شامل می‌شود که شاید بتوان از مسائل مختلف مربوط به تبادل اطلاعات به عنوان یکی از زیربخش‌های آن اشاره کرد. در حالی‌که برنامه اجرایی طرح توسعه فناوری اطلاعات کشور به رغم نام پرطمطراق و عظیمی که دارد، صرفاً بر موضوعات تبادل اطلاعات، امنیت تبادل اطلاعات، هدایت تبادل اطلاعات و ضوابط مربوط به آن متمرکز شده است .
این می‌تواند یک پیام ساده دربر داشته باشد. این که دولت دهم از مجموعه فناوری اطلاعات، به طور مشخص به تبادل اطلاعات و مهار کردن جامعه فناوری در این بخش علاقمند است و مهمتر این که، در 3 محور دیگر این طرح به حدی کلی‌گویی شده است که نمی‌توان گفت؛ منظور از پيگيري مصوبات، نظارت بر پروژه‌هاي فن‌آوري اطلاعات در کشور، عرضه خدمات و امور داخلي چیست ؟
پیگیری مصوبات بی‌شک به مصوباتی اشاره دارد که باز هم با فضای تبادل اطلاعات در ارتباط است و نظارت بر پروژه‌های فناوری، دست کم با این سئوال همراه است که منظور از پروژه‌ها چیست؟ ضمن این که پروژه‌های مورد نظر در این طرح مشخص شده‌اند یا قرار است مثل همیشه، اعتبار و بودجه هنگفتی صرف پروژه‌هایی پراکنده و جزیره گونه شود که هدف نهایی آنها بعضا هیچ سنخیتی با روند توسعه فناوری در کشور ندارند.
این ابهام در مورد عرضه خدمات و امور داخلی نیز مصداق دارد و مشخص نیست که این دو محور به چه نوع خدمات و اموری اشاره دارند و قرار است چه برنامه‌ای درباره آنها به اجرا درآید. آنچه از فحوای اظهارات  مدير کل برنامه‌ريزي و کنترل برنامه‌هاي شرکت فن‌آوري اطلاعات برمی‌آید، باید تمام محورهای این طرح با موضوع تبادل اطلاعات در ارتباط باشند و اساسا هدف از آنچه که توسعه فناوری اطلاعات در سال 88 خوانده شده؛ چیزی جز ایجاد دیوارهای شیشه‌ای بلند و موانع غیرقابل عبور در فضای تبادل اطلاعات نخواهد بود. 
از این رو بهتر بود به جای برگزیدن نام توسعه فناوری اطلاعات، از عناوین دیگری مانند؛ طرح دولتی سازی تبادل اطلاعات استفاده می‌شد.
اگرچه حتی موضوع تبادل اطلاعات در این طرح 7 محوری نیز با ابهامات بسیاری موجه است.
واقعیت این است که طرح توسعه فناوری اطلاعات، حداقل شاخص‌ها و مولفه‌های خاص خود را دارد که اگر مدیران محترم وزارت ارتباطات نیم نگاهی به طرح‌های متوقف شده گذشته مانند طرح تکفا می‌انداختند، بی‌شک متوجه می‌شدند که فناوری اطلاعات صرفا در تبادل اطلاعات خلاصه نمی‌شود و موضوعات متنوع بسیار زیادی را دربرمی‌گیرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

38518