۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

شورايي با عنوان عالي اطلاع رساني

شوراي عالي اطلاع رساني از طريق دبيرخانه فعال خود در خصوص پي گيري محتواي فناوري اطلاعات كشور در سال هاي اخير خصوصا از زماني كه در كشورمان قرار شد تولي گري محتوايي در حوزه فناوري اطلاعات بر عهده اين شورا باشد به جد فعال است ؛ طرح تسما نمونه بارزي بر صدق اين مدعا است.
تامين و تاكيد بر توليد محتواي الكترونيكي فناوري اطلاعات در كشور و توجه به بومي سازي محتوا و طبقه بندي و نظام مندي و ساختار سازي محتواي مناسب فناوري اطلاعات مسئله مهمي است كه توجه به اين موضوع بساط توسعه جامعه اطلاعاتي ايران را فراهم كرده و موجبات افزايش آمادگي الكترونيكي ايران را در ميان كشورهاي همسايه فراهم مي سازد .
اين مسئله خود عاملي براي تبديل ايران به عنوان قدرت علمي و تكنولوژي منطقه محسوب مي شود.
برگرديم به كنفرانس دو روزه شورا و مروري كنيم صحبت هاي مطرح شده در آن را :
دكتر حميد شهرياري ،دبير شوراي عالي اطلاع‌رساني در اين همايش گفت : با IT مي‌توان نظام كنترلي ارائه داد.
فن‌آوري اطلاعات مي‌تواند با كاهش كاغذبازي و مبارزه با فساد اداري و معقول كردن ساختارهاي اداري تمركززدايي را از بين ببرد و با سرعت به مردم خدمات‌رساني كند.
او با اشاره به برخي الزامات كه در يك حكومت‌داري خوب با توجه به IT نياز است، گفت: يكي از مهمترين مولفه‌هاي حكومتداري خوب تحقق حكومت الكترونيكي است؛ انتخاب‌ها بايد بر اساس شايستگي صورت بگيرد و اين با شكل‌گيري بانك اطلاعاتي مديران محقق مي‌شود. امروزه نظارت در كشور ما چندين ماه بعد از انجام امور به گوش مديران مي‌رسد اما با فن‌آوري اطلاعات مي‌توان نظام كنترلي را ارائه داد.
وي ادامه داد: مفاهيم مشتركي نيز در اين چهار نهاد ديده مي‌شود. در كل كليد‌واژه‌هاي اطلاع‌رساني و فن‌آوري اطلاعات تفاوت‌هايي با هم دارند كه غيرقابل تفكيك هستند اما بايد توجه كرد كه اين دو كلمه به محتوا و قالب و شكل اشاره دارند. بايد دانست اطلاع‌رساني به واسطه فن‌آوري نيست.
وي درباره مشكل دوم مشتركات اين دو شورا گفت: وظايف نظارت در امر اطلاع‌رساني در سراسر كشور به عهده شوراي عالي اطلاع‌ساني گذاشته شده است كه در اساسنامه به وضوح ديده مي‌شود .
او يكي از نتايج مثبت تدوين طرح برنامه جامع فن‌آوري اطلاعات ايران را توسعه منابع انساني دانست و افزود: اگر اين طرح‌ها كه اجراي آن برعهده قوه مجريه است اجرا نشود، چيزي به هدر نرفته زيرا توسعه منابع انساني شكل گرفته است كه مي‌تواند مسير راه را به وزير جديد ICT نشان دهد زيرا اين كار با چهار سال بررسي و تحقيق شكل گرفته و مي‌تواند از دوباره‌كاري جلوگيري كند.
همچنين مجري پروژه تنظيم برنامه طرح جامع IT بر انجام پروژه با هدف بازنگري و ارتقاي برنامه ملي توسعه و كاربري IT تاكيد كرد.
وي گفت : تعريف مشخص‌سازي ارگان جهت‌ساز توسعه كاربري ICT در ايران، تعيين محورهاي كليدي عملكرد، هدفگذاري در محورهاي كليدي عملكردي (بخشي)، تعيين سياست‌هاي كلان و بخشي، تعريف پروژه‌هاي كليدي و اقدامات ملي و بخشي و طراحي و تدوين ساختار نهاد راهبري فاوا و فرآيند نظارت ملي از دستاوردهاي مورد انتظار پروژه تنظيم برنامه طرح جامع IT بوده است.
محمدرضا شيرازي از اين برنامه به عنوان يك طرح سياستي بعد از اتمام تكفاي يك نام برد و گفت: بازنگري و ارتقاي برنامه ملي توسعه و كاربري فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات كشور و استفاده از تجارب موفق بين‌المللي در بهبود سياست‌ها و راهبردهاي ملي از جمله اهداف كلان اين پروژه بوده است.
او افزود: اين برنامه عملا بايد به سياست‌ها و اسناد بالادستي خود و الزاماتي كه اين اسناد براي آن تعيين مي‌كند، نگاه كرده و با ساير اسناد در سطح خود هم‌افزايي ايجاد كند، همچنين بايد به عنوان يك پشتيبان براي اسناد پايين‌دستي عمل كند.
شيرازي يكي از منابع استخراج اهداف و سياست‌هاي اوليه و منابعي كه درستي اهداف با آن تعيين مي‌شود را اسناد كليدي كشور عنوان و اظهار كرد: دو رويكرد مهم در سياست‌گذاري فاوا وجود دارد اول اينكه ICT به عنوان يك بخش توليدي يا صنعتي در نظر گرفته شود و دوم نگاه به صنعت ICT به عنوان يك توانمندساز كه در آن اهداف مهمتري مطرح خواهد شد مثل توجه به منابع انساني و توانايي‌هاي ICT در تمام شئونات جامعه است كه اين دو رويكرد در تضاد هم نيستند اما در اين برنامه بيش‌تر توجه به كاربري ICT در كشور است و توانمندساز بودن آن.
وي همچنين اشاره كرد: در برنامه‌هاي سياستي محورهايي را براي شروع مطالعه اولويت مي‌دهند، نگاهي كه به تعريف اين برنامه حاكم بود بحث عرضه و تقاضا است كه بحث را به دو حوزه صنعت و خدمات عمومي تقسيم مي‌كند و با توجه به الزامات زمان، دولت الكترونيكي به عنوان يك محور كليدي مدنظر قرار گرفت و در بخش صنعت هم تمركز روي صنايع وابسته به IT ديده شد.
همچنين سعيد سالاريان، معاون پشتيباني شوراي اطلاع‌رساني با توجه به فعاليت‌هاي دبيرخانه شورا از بدو ايجاد گفت: تاكنون چهارهم‌انديشي درباره برنامه‌هاي IT محور كشور از سوي شورا برگزار شده است.
او ادامه داد: هدف از برگزاري هم‌انديشي نقد و بررسي طرح‌هاي انجام شده با حضور نخبگان حوزه IT است تا به اين ترتيب نقاط ضعف و قوت طرح به مسوولان اجرايي آن‌ها گوشزد شود.
به گزارش ICTPRESS : شوراي عالي اطلاع‌رساني به‌منظور سياستگذاري در امر اطلاع‌رساني و هدايت شبكه‌ها و مراكز اطلاعاتي و هماهنگي فعاليت آنها و همچنين تدوين برنامه‌هاي ميان مدت و بلند مدت در زمينة تحقيقات بنيادي، توسعه‌اي و كاربردي اطلاع‌رساني در قالب نظام اطلاع‌رساني جمهوري اسلامي ايران در سال 1377 تصويب و تشكيل شده است.
وظايف اين شورا عبارتند از :
1- سياستگذاري، برنامه‌ريزي، هدايت و حمايت در زمينة توليد، پالايش و مبادلة اطلاعات و نظارت بر امر اطلاع رساني سراسر كشور در چارچوب سياست‌هاي كلي نظام در ارتباط با امور فرهنگي، اجتماعي، ديني و اخلاقي
2- تدوين و تصويب اصول نظام جامع (فرهنگي، اجتماعي، ديني و اخلاقي) اطلاع رساني كشور
3- ايجاد شرايط لازم براي تسهيل و تسريع توليد، ذخيره‌سازي، ساماندهي، توزيع، گسترش و بكارگيري اطلاعات در بخش‌هاي مختلف فرهنگي، علمي، اجتماعي، ديني و اخلاقي در چارچوب ضوابط مصوب
4- هماهنگ كردن فعاليت‌هاي بخش دولتي و غيردولتي براساس نظام جامع اطلاع رساني در قلمرو امور فرهنگي، اجتماعي، ديني و اخلاقي
5- تدوين و تصويب مفاهيم، تعاريف، مقررات، آيين‌نامه‌ها، قواعد و معيارهاي اطلاع‌رساني مورد نياز نظام جامع اطلاع رساني كشور
6- تنظيم مقررات فرهنگي، اخلاقي و ديني مربوط به چگونگي بهره‌گيري از شبكه‌هاي بين‌المللي اطلاع رساني و تصويب آن يا پيشنهاد تصويب به مراجع ذي ربط
7- ايجاد هماهنگي در تحقيقات بنيادي و توسعه‌اي و نيز سياست‌هاي بهره‌گيري از فن‌آوري‌هاي نوين اطلاعاتي در قلمرو امور فرهنگي، اجتماعي، ديني و اخلاقي
8- بررسي وضعيت موجود و آينده نگري با استفاده از روش‌هاي علمي و پژوهشي در قلمرو امور فرهنگي، اجتماعي، ديني و اخلاقي ايجاد زمينه‌هاي لازم براي اعتلاي دانش و فرهنگ عمومي جامعه در زمينه اطلاع رساني
9- ايجاد زمينه‌هاي لازم براي اعتلاي دانش و فرهنگ عمومي جامعه در زمينه اطلاع رساني
10- ارزيابي فعاليت‌هاي بخش‌هاي اصلي اطلاع رساني به منظور حصول اطمينان از صحت انطباق فعاليت‌ها با نظام جامع اطلاع رساني
11- داوري نهائي درباره فعاليت‌هاي اصلي مراكز اطلاع رساني جهت رفع اختلاف‌هاي احتمالي ميان مراكز در موارد غير قضائي در قلمرو امور فرهنگي، اجتماعي، ديني و اخلاقي
اين گزارش مي افزايد : بازي و سرگرمي‌هاي الكترونيكي ، آموزش و علم الكترونيكي ، داده‌هاي مكاني(GIS) ،  خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي ، فرهنگ و تمدن اسلام و ايران ،  هنر ديجيتالي ، رسانه و خبر رساني ، فناوري اطلاعات و ارتباطات توانبخشي ، مالكيت معنوي ، سلامت الكترونيكي ، دين و معنويت ، جامعه اطلاعاتي دولتي ، راهبري نمايشگاهها ، جامعه اطلاعاتي ، اخلاق و دولت الكترونيكي ، كارگروه هاي اين شورا هستند.

نظرات : 0

ثبت نظر

70729