۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

خاورمیانه و چالش بازیافت زباله هاي الکترونیکی

به گزارش ICTPRESS به نقل از Emirates Business 24/7 ، طبق گفته مقامات سازمان حفاظت از محیط زیست امارات متحده عربی در حال حاضر قانون منسجمی برای رویارویی با زباله ها و پسماندهای الکترونیکی که مضرات زیادی برای محیط زیست انسانی دارند در کشورهای خاورمیانه ای که بازار پر رونقی برای محصولات الکترونیکی دارند ، وجود ندارد .
طبق آمار نرخ روز افزون تقاضا برای خرید محصولات الکترونیکی جدید در خاورمیانه موجب حضور پر رنگ بسیاری کشورهای بزرگ تولید کننده این ابزار آلات در بازار خاورمیانه شده و نرخ فروش ابزار آلات الکترونیکی جدید همچون گوشی های تلفن همراه و رایانه های مدل جدید در بازار این کشورها نرخ صعودی دارد .
این تمایل روز افزون به خرید محصولات الکترونیکی مدل جدید موجب شده که با سرعتی غیر قابل وصف نرخ زباله هاي الکترونیکی افزایش یابد که این امر زمینه ساز مخاطرات زیست محیطی در این کشورها شده است.
طبق گفته متخصصان نخستین قدم در روند رویارویی با این زباله ها ، جداسازی و تخریب آنها برای استفاده مجدد از بخش های قابل بازیافت آنهاست که البته به دلیل مواد سمی موجود در برخی قسمت های این ابزار آلات این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است.
طبق این گزارش علاوه بر فقدان قوانین منسجم در روند بازیافت زباله هاي الکترونیکی ، کشورهای منطقه از فقدان فناوری های مور نیاز برای انجام این پروژه های بازیافتی هم  در مضیقه اند که این امر بر چالش پیش روی کشورهای منطقه دامن زده است.
بسیاری از متخصصان علوم زیست محیطی معتقدند  از آنجا که محصولات الکترونیکی پس از تبدیل شدن به زباله هاي الکترونیکی سوزانده می شوند ، چنانچه این محصولات از مواد سمی تهیه شده باشند در هنگام سوزاندن ماده سمی dioxin و ماده سرطان زای furans تولید می کنند که برای محیط زیست و سلامتی انسان بسیار مخاطره آمیز است.

نظرات : 0

ثبت نظر

77283