۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

وزير اميد با ICT چه مي كند

تقی پور كه از ديروز به طور رسمي بعنوان وزير و در حقيقت متولي ICT كشور در مقابل ديدگان اصحاب رسانه هاي جمعي كار خود را آغاز كرد از برنامه هاي خود سخن گفت كه روزي سليماني وزير پيشين هم به گونه اي ديگر آن ها را بيان مي كرد.
تقي پور محور 5 گانه فعاليت خود را توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي كشور با استفاده از فناوري ‌هاي نوين ارتباطي، توسعه فناوري اطلاعات به منظور رشد ايران در عرصه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي، توسعه فناوري ‌ها و كاربردهاي فضايي، مسائل پست و پست بانك و تمركز بيشتر روي تنظيم مقررات و تنظيم روابط دولت با اپراتورها و اپراتورها با مردم معرفي كرد.
او گفت كه بر اساس آرمانش كمك گرفتن از بخش خصوصي را لازمه توسعه در اين حوزه مي داند و مقررات و تسهيلات لازم را براي ورود شركت‌هاي كوچك و متوسط در اين حوزه فراهم مي كند و تا جايي كه ممكن است كار مردم به دست مردم انجام شده و دولت بخش تنظيم روابط را داشته و از تصدي‌گري فاصله مي گيرد.
تقي پور خواستار تغییر ساختار وزارت ارتباطات است  و دسترسی سریع شهروندان به شبکه های پرسرعت و امن، توسعه فناوری های فضایی و دولت الکترونیکی را از برنامه های خود معرفي مي كند.
او به تعامل و مشاركت وزارت ارتباطات با انجمن ها و تشكل هاي مرتبط با اين حوزه در تصميم سازي ها تاكيد مي كند يعني موضوعي كه تا به حال بدرستي انجام نشده است.
تقي پور تحقق و اجراي همه فعالیتهایی که با پسوند الکترونیک در کشورهای دیگر وجود دارد از جمله تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، سلامت الکترونیکی را در صدر برنامه ها و ماموریت های خود قرار داده.
او لازمه اجرایی شدن این فعالیتها را توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات دانسته و مي گويد: در این راستا در صدد تعریف پروژه های بزرگ ملی هستیم تا این پروژه ها را در سطح کلیه وزارتخانه ها و حتی موسسات غیردولتی تعریف کنیم و با استفاده از حداکثر توان کشور و تغییرات روش مدیریتی ، دیجیتالی شدن حوزه های مختلف را تحقق بخشیم.
تقي پور سال گذشته در سمت معاونت سليماني در سازمان فضايي كشور از تهيه و تدوين برنامه جامع 10 ساله كشور در حوزه فضايي خبر داد كه ارسال ماهواره هايي مثل اميد يكي از بندهاي پيش بيني شده در آن محسوب مي شود.
پرتاب ماهواره ملي اميد يكي از يزرگترين افتخارات ايران در حوزه فناوري در زمان رياست وي بر سازمان فضايي صورت گرفت.
اما محمد سليماني كه ديروز پس از 4 سال تلاش در حوزه ارتباطات كه به زعم او موفق بوده است در حالي صندلي وزارت را ترك و در مراسم توديع خود شركت كرد كه از ارائه گزارش هاي غير كارشناسانه در خصوص اينترنت گله مند بود.
گسترش تجارت و بانكداري الكترونيكي، اجراي خدمات سلامت و ارائه آموزش الكترونيكي، اتصال كليه دستگاه‌هاي اجرايي در سراسر كشور به شبكه ملي، ايجاد و توسعه شبكه ملي اينترنت در كشور، اجراي سامانه مديريت و امنيت اطلاعات ، افزايش 26 هزار و 154 مگابيت ظرفيت اينترنت كشور و 34.9 درصد ضريب نفوذ كاربران اينترنت ، آغاز فعاليت اپراتور دوم تلفن همراه ، تصويب لايحه قانون جامع ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت ، راه‌اندازي و بهره‌برداري از شبكه هوشمند IN ، حمايت از توليد‌كنندگان داخلي تجهيزات مخابراتي ، مشاركت در پروژه كابل دريايي فالكون ، حضور فعال در مجامع به منظور تعيين و ارتقاء سهم كشور از فعاليت‌هاي فضايي در سطح بين‌المللي ، تهيه و تدوين طرح جامع توسعه پست كشور، واگذاري تلفن همراه به بيش از 46 ميليون متقاضي ، افزايش رومينگ با 109 كشور ، افزايش دفاتر ICT روستايي به بيش از هشت هزار و 700 دفتر ، از جمله فعاليت‌هاي وزارت ICT در مدت زمان فعاليت او سليماني است.
او از انجام فعاليت 4 ساله خود راضي است و كارش را موفقيت آميز مي داند تنها در خصوص قيمت در حوزه اينترنت مي گويد كه نرخ اينترنت نسبتا زياد است كه آن هم دليل بين‌المللي دارد چون از خارج از كشور خريداري مي‌شود اما بهر حال بايد كاهش يابد.
دو وزیر پس از مراسم تودیع و معارفه و رونمایی از تندیس شهید قندی وزیر سابق وزارت ارتباطات در جمع خبرنگاران حضور یافتند و به سئوالات برخي خبرنگاران پاسخ دادند.
اما اعلام رضايت وزير پيشين از عملكرد چهار ساله خود و وعده هاي وزير جديد در حالي صورت مي گيرد كه چندين سال است حتي پس از تغيير نام وزارت پست ، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به رغم انجام بسياري از فعاليت ها در جهت توسعه بخش هاي ارتباطي و سردادن شعارهاي توسعه اي هنوز هم ICT ايران از ضعف هاي زيادي رنج مي برد كه يكي از بارز ترين نمونه هاي آن پايين بودن كيفيت ارائه خدمات ارتباطي در بخش تلفن همراه و ديگري سرعت نامناسب و كيفيت پايين ارائه خدمات شبكه اينترنت است.

نظرات : 0

ثبت نظر

69325