۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

آگاه باشيم فرصت اندك است

اين روند آنچنان پيش مي رود كه انسان را برآن مي دارد تا خود را در مسير اين تحولات شگرف قرار دهد.
اگر كمي به ذات تحول در نظام هستي توجه كنيم در مي يابيم كه منشاء تحولات جهاني در برنامه كلان خلقت واقع است و جزء به جزء آن از سوي خالقي بزرگ برنامه ريزي شده است.
آنچه امروز بشر بدان دست يافته دست مايه تلاش وي بر ذات هستي است كه ناخودآگاه او را بر گوشه اي از دانش آن مسلط گردانده است.
در اين راستا بشر همواره بدنبال آسان كردن راه ها براي زيستن در اين جهان بوده است.
روزي چرتكه را كشف و به كار بسته و روزي هم با تكميل آن ، بر فناوري كامپيوتر حتي به شكل امروزي مسلط گشته است.
در اين ميان بشر چون خود مكتشف اين علوم از پيش طراحي شده خلقت بوده هيجان عجيبي براي پيشرفت در مسير نوآوري در آن داشته و كوشيده است تا با بيشتر دانستن براي ساختن بهتر و تازه تر، مسير هموارتري را براي زندگي خود و اطرافيانش برقرار كند.
امكان خطا و اشتباه براي بشر وجود دارد و امكان سعي دوباره و حركت به سمت موفقيت موهبتي بزرگ است كه از سوي خالق هستي در اختيار وي گذاشته شده است.
با رشد دانش بشر و تكامل بيش از پيش آن ، ابزار و اطلاعات بهره مندي از ابزار هم به موازات آن رشد كرده و به ناگاه فضايي را ساخته كه با كوچكترين بي توجهي نسبت به اين روند رشد گونه حتي با اندكي درنگ فاصله عميقي ميان هر فرد با اجتماع پيرامونش ايجاد مي شود .
اين در حالي است كه در مقياس يك جامعه ،فاصله عميق آن جامعه با جوامع ديگر جهان در اين حال ايجاد مي شود.
با پيدايش و توسعه شبكه هاي ارتباطي و اجتماعي با تبديل جهان به دهكده اي كوچك كه اقصي نقاط آن فراتر از مرزهاي جغرافيايي به همسايگاني ديوار به ديوار مبدل گشته اند دور ماندن از حركت جمعي و عقب ماندن از قطار دانش بشري خطرات زيادي بدنبال دارد كه آن جامعه را با يكايك اعضايش تهديد مي كند.
گويا همه ما با دانايي نسبي از آنچه امروز در جهان بوقوع پيوسته و توسعه مي يابد آگاهيم و با اين ديدگاه از آنچه در اطراف ما روي مي دهد راضي يا ناراضي خواهيم بود.
اگر به اتفاقي كه در اثر عقب ماندگي از شرايط كنوني جهان و آنچه در جهت توسعه در آينده اي نه چندان دور پديد مي آيد آگاه باشيم آنگاه هركدام بدرستي خواهيم دانست كه وظايف هر فرد در جامعه نسبت به فرد ديگر ، جامعه نسبت به افراد ، افراد نسبت به جامعه و جوامع نسبت به يكديگر چيست .
اين آگاهي همان اتفاق بزرگ و مهم است كه موجبات رشد يك جامعه را فراهم كرده و سياستگذاري كلان آن را مبتني با شرايط روز جهان تطبيق مي دهد.
بنابراين آگاهي يابي و آگاهي دهي، اصولي مهم در جهان امروز بشمار مي رود كه بر يكايك افراد جامعه هزاره ،لزوم توجه به اين مهم را در مسير احقاق حقوق حقه خود ضروري مي سازد.

نظرات : 0

ثبت نظر

18678