۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

مشارکت کمرنگ کاربران زن در ویکی پدیا

به گزارش ICTPRESS به نقل از "پی سی مگزین" ، " بنیاد ویکی مدیا " به کمک برنامه ی فناوری و پژوهش دانشگاه سازمان ملل متحد (MERIT)، نظرسنجی ای در نوامبر سال گذشته با استفاده از ۱۷۵ هزار پاسخگو برگزار کرده که در نتیجه این نظر سنجی مشخص می شود تنها ۱۳ درصد نویسندگان دانشنامه آنلاین ویکی پدیا که توسط کاربرانش ویرایش می شود، زن هستند و الباقی افراد فعال در این دانشنامه آنلاین را مردان تشکیل می دهند.
بر اساس این نظر سنجی در حال حاضر 175 هزار کاربر از ویکی پدیا استفاده می کنند که از این تعداد  حدود دو سوم در ویرایش مطالب وارد شده به این وب سایت مشارکت دارند.
بر اساس این تحقیق  از ۵۳۸۸۸ کاربر ویکی پدیا که در ویرایش مقالات هم مشارکت می کنند، تنها ۶۸۱۴ زن وجود دارد و الباقی همگی مرد هستند. این آمار همچنین حاکی از آن است که  فعالان در ویکی پدیا در سومین دهه ی زندگی خود هستند. متوسط سن مردان در این مقاله 26  و متوسط سن زنان ۲۴سال ارزیابی شده است.
نتیجه تحقیقات نشان می دهد که تقریباً ۲۰ درصد  ویرایشگران مقالات ویکی پدیا، مدرک کارشناسی دارند. در حالی که ۱۹درصد مدرک کارشناسی ارشد داشته و ۴/۴ درصد هم  مدرک دکترا دارند. این ارقام برای کاربران معمولی  ویکی پدیا به ترتیب ۱۷درصد مدرک کارشناسی ارشد و ۲/۳درصد  مدرک دکترا ارزیابی شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

79561