۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

جامعه اطلاعاتي ايران 1404

با اين تعريف از ديدگاهي كلان، قوانين و مقررات روح آن اقليم را براي شهروندانش مهيا كرده و از بعدي اجتماعي، نوع شهروندي، آن هم بر اساس زمانه حاكم بر آن، تقاضا براي شكل دهي قوانين اجتماعي و اجراي آن را تعريف و تبيين مي كند.
جنبه كلان مورد اشاره در اين ديدگاه، محور محسوب مي شد كه با ورود شتابان فناوري به زندگي بشر، با شكل گيري قالب نوين جامعه اطلاعاتي بعنوان يك عصر و يك اصل در بنيان و يك محور در ساختار اجتماعي، بعد دوم يعني بعد اجتماعي و تقاضا و حركت از پائين به بالا در ساختار اجتماعي، محور اصلي زندگي ملل معرفي شد.
در حقيقتي ديگر در عصر جامعه اطلاعاتي كه هم اكنون در آن بسر مي بريم، دولت ها كوچك شده و اين بنگاه هاي خصوصي هستند كه محوريت اجراي امور را تحت نظارت دولت ها بر عهده دارند.
اين همان اصل است كه از آن در كشور ما هم ياد مي شود با عنوان اصل 44 قانون اساسي درتعقيب خصوصي سازي.
در اين  مسير  نگاه  جهاني  به  زندگي  بشر  نگاهي  فراگير به بهره مندي از فناوري هاي نوين درعرصه هاي گوناگون است كه تجلي آن تحقق همه جانبه جامعه اطلاعاتي بر پي بستر مناسب آن بشمار مي رود.
بستري ساختار يافته از نظارت دولت الكترونيكي بر امور اجرايي الكترونيكي بنگاه هاي خصوصي در ارائه خدمات الكترونيكي به شهروندان الكترونيكي با مصاديقي چون تجارت ،بانكداري ، آموزش و بهداشت الكترونيكي.
اين روند در جايگاه توسعه ايران هم پاي جهان، بر اساس نگاه ويژه سازمان ملل متحد با شروع حركت به سوي تحقق جامعه جهاني اطلاعات از سال 2003، آمادگي الكترونيكي كشور را افزايش بخشيده و تبعات مثبت اين امر را نيز محقق ساخته كه از آن جمله عدالت اجتماعي و گسترش آن و كاهش فاصله طبقاتي فقير و غني و بهره مندي فراگير اقشار مختلف جامعه از آموزش هاي لازم ، عالي و دسترسي همگاني و مساوي به اطلاعات مناسب و عمومي را بخوبي معرفي مي كند.
در هزاره سوم و عصر جامعه اطلاعاتي و در وادي توسعه يافتگي بر اساس اصول مطرحي چون برنامه عمل و نقشه جهاني در حركت به سمت تحقق جامعه اطلاعاتي جهاني، كشور ايران مبني بر تعهدات خود در سطح بين المللي و همچنين در پي توجهات ويژه حاكميتي خود، پي بستر مناسبي را در قالب برنامه هاي توسعه اي در سطوح مختلف در  قالب كلان سند چشم انداز 20 ساله در مسير ايران 1404 طراحي كرده و بدان تاكيد دارد كه رسيدن به نقاط آرماني بر مبناي آن، حركت جدي در بهره مندي از فناوري هاي نوين و فراگيري توسعه اي و فرهنگ سازي مناسب آن را هم نياز دارد.
در واقع ايران 1404 چشم انتظار و چشم به راه جامعه اطلاعاتي ايراني است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

39861