۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

انجمني به نام جامعه اطلاعاتي

به گزارش ICTPRESS : اقدام برای تأسيس «انجمن ايراني مطالعات جامعة اطلاعاتي» در زمستان 1383 آغاز شد. ضرورت تشکیل چنین انجمنی چند هفته پس از برگزاري نخستين مرحلة «اجلاس جهاني سران دربارة جامعة اطلاعاتي» توسط چند تن از محققان و متخصصان علوم ارتباطات و هيئت علمي ـ فرهنگي كشور مورد تأکید واقع شد و لزوم تشکیل مجموعه ای با هدف توجه بيشتر به مطالعات و تحقيقات ملي مربوط به جامعة اطلاعاتي در دستور کار قرار گرفت.
به اين منظور، تقاضاي ايجاد «انجمن علمی مطالعات جامعه اطلاعاتی» از سوي هيات مؤسس آن به كميسيون انجمن‌هاي علمي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارائه شد و اساسنامه آن در تاريخ 25 مهر ماه1383 با حضور نمايندة هيئت مؤسس این انجمن در كميسيون مذکور، به تصويب رسيد.
اكنون انجمن دو دوره مجمع عمومي و بيش از 30 سمينار و كارگاه تخصصي علمي در موضوع جامعه اطلاعاتي و پيرامون آن برگزار كرده است. حال رياست انجمن را دكتر كاظم معتمد نژاد، استاد علوم ارتباطات و پدر روزنامه نگاري ايران برعهده دارد.
اما بدون شك با توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در جهان امروز و تحول در زندگي انسان هزاره سوم وجود پايگاهي بومي براي پي گيري حضور و ظهور جامعه اطلاعاتي در عرصه بين المللي با ساختار بومي براي كشور ايران ضروري مي نمايد.
در اين ميان، انجمن جامعه اطلاعاتي پايگاه مناسبي را تداعي مي كند تا ضمن دنبال كردن برنامه هاي اين حوزه، پشتوانه علمي محكمي باشد در راستاي غنابخشي بر محتواي جامعه اطلاعاتي ، پژوهش و نقد و تحليل مباحث حوزه جامعه اطلاعاتي و از طرفي هم اين مجموعه مي تواند بعنوان عنصري توانمند ساز و محرك براي تحقق بخشي برنامه هاي توسعه اي ارتباطاتي و اطلاعاتي كشور نقش آفريني كند.
در اين راستا انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي نخستين گردهمايي سال 88 را با حضور استادان نامدار حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات بخصوص دكتر كاظم معتمد نژاد پدر علم ارتباطات ايران در حضور اصحاب رسانه هاي جمعي و اعضاء در محل شوراي انجمن هاي علمي كشور برگزار كرد.
پس از آن ضمن اطلاع رساني هاي مداوم انجمن و تعامل با رسانه هاي اين حوزه تا كنون در خصوص نحوه اجراي برنامه ها ، تلاش براي هماهنگي حضور اعضاي انجمن در كنفرانس ها و نشست ها ، تكميل و تمديد عضويت اعضاء و همچنين ايجاد زمينه مناسب براي پيوستن علاقمندان حائز شرايط به انجمن تلاش هاي خوبي از سوي دبيرخانه صورت پذيرفته است.

رويكرد انجمن در سال 88
به گزارش ICTPRESS :انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی بحث جامعه اطلاعاتی را در چارچوب اهداف توسعه ملی کشور دنبال می کند.
این انجمن اعتقاد دارد که بحث جامعه اطلاعاتی به دلیل ماهیت پیچیده و گسترده ای که دارد باید بر مبنای کار علمی دنبال شود و فرایند سیاستگذاری و برنامه ریزی آن بدون پشتوانه علمی اثر بخش نخواهد بود.
از این رو، انجمن سعی دارد با جلب مشارکت محافل دانشگاهی و موسسات تحقیقاتی و حضور در فعالیت های پژوهشی، به پر کردن خلاء های موجود  در این زمینه کمک کند.
هم اکنون در دانشگاه ها و محافل علمی کشور با کوشش این انجمن ،بحث جامعه اطلاعاتی مطرح بوده و جای خود را از لحاظ علمی و فرهنگی باز کرده است.
مسئولان اجرایی نیز با این مفهوم آشنایی پیدا کرده اند اما در فرایند سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه اطلاعات و ارتباطات، معرفت علمی جامعه اطلاعاتی جذب نشده است و به نظر می رسد به ضرورت این امر نیز کمتر  توجه شده است و فعالیت دستگاه های اجرایی و سازمان های سیاست گذار عرصه اطلاعات و ارتباطات از ضعف بنیان علمی رنج می برند.
انجمن سعی دارد در سال جاری نیز مانند سال های گذشته این مسئله را در دستور کار خود قرار دهد.
در چنین شرایطی، ایجاد نهادهای مدنی و دانش محور که با تسلط بر تحولات جهانی ICT ، فرایند توسعه ملی را مورد مراقبت علمی قرار دهند، ضرورتی انکارناپذیر است. چنین نهادهایی در كشور انگشت شمار است.
حضور علمی این نهادها می تواند مسير توسعه را جهت دهد و برنامه‌هاي توسعه‌ كشور را در چارچوب الزامات جهانی از حالت انتزاع خارج سازد و با استفاده از تجربه های ملی و جهانی، راه را برای تحقق اهداف این برنامه ها و خروج کشور از دور باطل توسعه نیافتگی هموار سازد.
شکی نیست که انجمن های علمی می توانند در این زمینه نقشی مؤثر ایفا کنند.  
به گزارش ICTPRESS :خوشبختانه انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی با استفاده از حضور بلندپایگان بر جسته ای که عضو انجمن هستند و به اتکای اعتبار علمی که طی عمر کوتاه خود کسب کرده است، می تواند برای تعامل خلاق و پویای صاحب نظران و استادان برجسته با سیاست گذاران و کارگزاران حوزه ICT بستری مناسب فراهم آورد.
نگاه و روش انجمن از اساس، ماهیت علمی داشته است. افزون بر آن، با تعاملاتی که انجمن با مراکز تصمیم ساز داشته، می تواند این نقش مهم را به خوبی ایفا کند.
بر اساس واقعیت های مذکور، انجمن در سال 1388 ، ایجاد بستر مناسب برای تعامل هر چه بیشتر با موسسات علمی-پژوهشی و تحقیقاتی و سازمان ها و مراکز تصمیم ساز کشور را وظیفه راهبردی خود تعریف کرده است.
در این تعامل، هدف، یکپارچه سازی ظرفیت های موجود سازمان هایی است که به نوعی در فرایند تحقق جامعه اطلاعاتی نقشی مؤثر دارند.
مهم ترین این سازمان ها به این شرح هستند:
• دانشگاه ها، مراکز علمی – تحقیقاتی نظیر دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبائی و...
• انجمن های علمی نظیر انجمن جامعه شناسی، انجمن ارتباطات و فرهنگ، مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران، انجمن آینده نگری ایران، دانشکدة مطالعات جهان
• سازمان های خصوصی و نیمه خصوصی و شرکت های فعال در ICT
• وزارت خانه و سازمان ها و شوراهای دولتی مجری و سیاست گذار در عرصه ICT
موارد مهم دیگری که در برنامه 1388 انجمن در دستور کار قرار دارد، عبارتند از:
• ارتباط با جامعة علمی استادان، خبرگان و علاقه مندان حوزه  ICT
• راهبری علمی فرایند سیاستگذاری توسعه ICT
• همکاری نزدیک با اصحاب رسانه در هدایت جریان فکری ،تولید اندیشه و دانش در زمینه جامعه اطلاعاتی و الزامات و مکانیسم های راهبری آن و  انتقال آن  به تصمیم سازان و برنامه ریزان کشور
• کمک علمی به تدوين برنامه‌هاي توسعه به ويژه در حوزه فاوا براساس یک دیدگاه جامع و آينده‌نگر و در چارچوب الزامات توسعه ملی
• کمک به یافتن راه حل مناسب برای خروج از وضعیت موجود شورا‌هاي موازي حوزه ICT ، از جمله ادغام این شوراها تحت عنوان شوراي عالي جامعه اطلاعات و در قالب كميسيون‌هاي IT انفورماتيك
• اجرای برنامه های آموزشی در قالب سمینار و کنفرانس علمی و دوره های آموزشی
• حضور فعال در کنفرانس های علمی
• انتشاز نشریه تخصصی
• حضور در مجامع و کنفرانس های علمی خارج از کشور
• تقویت حضور اعضا در فعالیت های انجمن

نظرات : 0

ثبت نظر

72543