۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

شبیه سازی مغز بشر در آینده نه چندان دور

با توجه به پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته به نظر می رسد رویای انسان برای الگوبرداری از ساختار مغزی خود به واقعیت نزدیک شده است .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " distantview.info" ، در سال 2005 میلادی تحت قرارداد مشترکی میان دانشگاه EPFL  سوئیس و شرکت IBM  پروژه ای موسوم به Blue Brain Project کلید خورد. طراح اصلی این پروژه شخصی به نام" هنری مارکرام" که عضو "موسسه مغز و ذهن "این دانشگاه است . هدف اصلی این طرح شبیه سازی مغز پستانداران با دقت بیولوژیکی بالا بیان شده است که از طریق آن بتوان مراحل تاثیرگذار در پیدایش هوش طبیعی را مطالعه کرد.
اولین مرحله از این پروژه شامل شبیه سازی قسمت کوچکی از قشر مغز موش صحرایی در سطح سلولی بود؛ این سطح از قشر مغز موش برابر یک ستون قشری است که می توان آنرا تقریبا برابر کوچکترین واحدی از مغز گرفت که یک عمل مشخص را انجام می دهد. در نوامبر 2007 اولین مرحله از این پروژه با موفقیت به پایان رسیده و مرحله بعدی که  شامل پیاده سازی اطلاعات مولکولی و ژنتیکی در پروژه است آغاز شد.
گزارش ها حاکی است ؛ اکنون با توجه به تمام پیشرفت هایی که در این حوزه صورت گرفته محققان این موسسه سوئیسی از جمله " هنری مارکرام " اعلام کرده اند که  ظرف 10 سال آينده بشر قادر به شبيه‌سازی كامل عملكرد مغز انسان خواهد شد .
وی در این باره گفت:  مغز یک مسیر بی نهایت پیچیده است چرا که از چندین تریلیون سیناپس، میلیاردها نورون، میلیونها پروتئین و هزاران ژن تشکیل شده است اما به هر حال تعداد تمام آنها محدود است و از نقطه نظر فنی و بیولوژیکی ایجاد یک مغز مصنوعی امری کاملا امکانپذیر است.

نظرات : 0

ثبت نظر

12332