۱۴۰۳ یکشنبه ۱۳ خرداد

سيستم تلويزيون ديجيتال و آنالوک

به گزارش ICTPRESS ، اين استاندارد به تدريج در کشور هاي اروپايي، استراليا و بخش اعظم شرق دور استقرار يافت ومبناي پخش تلويزيوني آنان قرار گرفت و همين طور سيستم پخش رنگي سکام (SECAM) نيز تقريبا ً درهمان زمان در فرانسه ابداع شد اما به دليل مشکلات به اندازه پال گسترش نيافت. درکل بايد گفت که تمام سيستم هاي آنالوک نوعي هيروگليف الکترونيکي است يعني يک شکل موج جريان الکتريکي متناظر با يک موج صوتي است که با تغيير فشار صوتي، شکل موج جريان نيز کاملا دگرگون مي شود.
در مقابل سيستم ديجيتال از امتياز استفاده از کد هاي سمبوليک دقيق مثل حروف « الف و با » براي نمايش هر کدام از شکل موج هاي متغير تصوير و صداي آنالوک مثل شکل هاي هيروگليف بهره مي برد .
تلويزيون ديجيتالي از آنجاييکه بر مبناي سيستم آنالوک ساخته شده است اين امکان را دارد که با تبديل تصاوير و صداي آنالوک به مقادير و کدهاي دو دويي «0 و 1» (BINARY CODES) و قابليت ارسال اطلاعات به بيشترين تعداد کاربران با هزينه اندک، پخش نيز داشته باشد. زيرا با تبديل آن به دو دويي و صفر و يک حداقل تعداد بيت در دسترس قرار مي گيرد  که در نهايت فضاي بيشتري در پهناي باند به وجود مي آورد، طوري که مي توان از طريق يک کانال چندين برنامه پخش کرد. وهمين‌طور تلويزيون ديجيتال از يک سو با عمل فشرده سازي وفراهم كردن امکانات ديگري نظير برنامه هاي سرگرم کننده تجاري، برنامه هاي مسابقات تلويزيوني بزرگ ، مسابقات اطلاعات عمومي و علمي، بازي هاي سرگرمي به صورت سئوال و جواب ، فرصتهايي خريد ازمنزل بدون مراجعه به فروشگاه ها، رزو بليت هاي قطار و هواپيما ، چک كردن  حسابهاي بانکي و برنامه هاي مذهبي و مبارزات متنوع سياسي مي تواند يک ارتباط تعاملي و تبادل اطلاعات بين فرستنده و گيرنده را به وجود آورد.
ازسوي ديگر با انبوه اطلاعات که وجود دارد ، اين امکان را به مخاطب مي دهد که ازگزينه انتخاب برخوردار شده و برنامه هاي دلخواه خود را با تنظيم زمان مناسب که مي تواند داشته باشد، دريافت كند، بطور کلي اگر امکانات و ويژگي هاي تلويزيون ديجيتالي بطور خلاصه بشماريم عبارت اند از:
 استفاده اي موثر از پهناي باند ؛ تبديل از حالت آنالوک به ديجيتال فضاي بيشتري به پهناي باند مي دهد که روش فشرده سازي نيز ناميده مي شود و به کدينگ منابع ورودي مشهور است.
 امکان استفاده از صدا با کيفيت سينمايي ؛ اين فناوري قابليت ارائه صداي چند کاناله را با کيفيتي سينماي به صورت فراگير(surround) و سه بعدي دارد که بدين ترتيب بيننده هنگام تماشاي برنامه تجربه مشابه ديدن فيلم سينمايي را خواهد داشت.
 استفاده از تصاوير عريض؛ در حال حاضر قاب نمايش بر صفحه تلويزيون آنالوک متناسب 4 به 3 است درحاليکه سيستم ديجيتال امکان نمايش با قاب عريض در ابعاد 16 به 9 ، يا به عبارت ديگر 1،78 به 1 را داراست.
 خدمات وابسته يا جانبي ؛ از آنجاييکه تلويزيون ديجيتالي متناسب با نياز هاي قرن بيست و يکم طراحي شده است امکانات نظير دريافت تعداد کانال تلويزيوني(Multi-chanel) و هم چنين کاربرد چند رسانه اي (Multi-media) را در بر مي گيرد.
 دسترسي مشروط ؛ اين فناوري داراي امکان دسترسي براي مقاصد خاص را داراست و اعمال محدوديت به برخي از برنامه هاي با سادگي امکان پذير است.
 روش هاي ارسال و انتقال ؛ روش هاي متفاوتي که دراين حوزه وجود دارد بنا بر شرايط جغرافيايي مي توان از روش خاصي استفاده کرد.
به گزارش ICTPRESS : تغيير و تحولي که در صنعت تلويزيون و بخصوص فناوري ديجيتالي به وجود آمده، باعث شده است صاحبان اين صنايع با عمل فشرده سازي به ظرفيت بالايي در پهناي باند دست پيدا کنند و از اين طريق توانايي بيشتري براي پخش برنامه هاي دلخواه و فراهم نمودن امکانات مورد نياز مخاطبان داشته باشند.
اساسا ً در جامعه امروزي توانايي تلويزيون در پذيرايي از بينندگان خود و اطلاع رساني، سرگرمي ها و برنامه هاي طنز نه تنها باعث شده در قرن بيست ويکم، اولين وسيله پرکردن اوقات افراد بوده، بلکه قدرتمند ترين وسيله فرهنگي - آموزشي بعد از مطبوعات نيز باشد. هم چنين اهميت زيادي که اخيرا ً براي مخاطبان تلويزيون و صاحبان اين صنايع پديدار شده است، اينکه با ترقي اين صنعت تغييراتي در زمينه بالا رفتن ظرفيت نظام هاي دريافتي، با صدها کانال متفاوت و متنوع كه مردم مي توانند دريافت کنند و نيز قيمت ساخت و توزيع برنامه ها، کاهش چشم گيري پيدا خواهد كرد.
مزيت هاي اعلام شده از نظر مخاطبان تلويزيون هاي ديجيتالي کيفيت صدا و تصوير، دسترسي به برنامه هاي دلخواه و استفاده از ديگر امکانات آن عنوان شده اند. اين نشان مي دهد که پخش ديجيتال براي مخاطبان تنوع زيادي دارد. اما در بيان موانع استفاده از تلويزيون ديجيتالي بايد گفت از نظر مخاطبان و آشنايان امر، فراهم نبودن زيرساخت هاي پخش ديجيتال و قيمت دستگاه هاي گيرنده ديجيتال را به عنوان يک مانع اصلي براي گسترش اين فناوري دانسته اند.
اما آنچه مسلم است اينكه بهترين شيوه دريافت برنامه ها از طريق ماهواره بوده زيرا با چنين شرايطي موقعيت دريافت تعدد کانال ها بيشتر مي شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

53441