۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردین

سایبر بولی، ناهنجاری سایبری‌‌ای که مخرب‌تر از بدافزار‌ها است

 

ICTPRESS - بهزاد قاسمی کارشناس امنیت سایبری، با تحلیل بیش از 5 سال بر قلدری سایبری یا همان سایبر بولی، نظریه‌ای در رابطه با این ناهنجاری سایبری ارائه کرده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، سایبربولی، سایبربولینگ، قلدری سایبری یا اذیت و آزار سایبری همه واژه‌هایی هستند که به یک عمل واحد اشاره دارند، عملی که گاهاً با هدف مشخص، اقدام به تخریب هویت‌های حقوقی برند یا سازمان‌ها می‌انجامد و گاها به تخریب اشخاص و افراد مختلف جامعه منتهی می‌شود.

این مدل تخریب‌ها، که طی چند سال اخیر رشد نیز داشته، به دلیل گستردگی پلتفرم‌های ارتباط اجتماعی، دارای گستردگی در سطح جهانی هستند و توانسته‌اند زسیان‌های جبران ناپذیری را با خود به بار آورد. از خودکشی‌های افراد سرشناس و غیر سرشناس به دلیل سایبربولی، تا تعطیل شدن شرکت‌هایی که مورد حمله‌های سایبربولی رقبای خود قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ بهزاد قاسمی، خطرات ناشی از سایبربولی، به شدت مخرب‌تر از بدافزار‌های رایانه‌ای است، و تفاوت آن را به راحتی با قیاس میزان آسیب مالی و غیر‌مالی یک بدافزار رایانه‌ای نسبت به خودکشی‌های صورت گرفته توسط سایبربولی‌ها تا به امروز می‌توان وزن کرد.

 

 

قلدرهای سایبری

قلدری‌های سایبری یا سایبری بولی ها در مقیاس‌های مختلفی شکل می‌گیرند که هر کدام دارای مدل رفتاری خاص خود هستند. در مقیاس کوچک با مهندسی سطحی، می‌توان به سایبری بولی بین اشخاص با مقاصد مختلف تخریبی پرداخت.

این مدل آزار و اذیت سایبری با انتشار اخبار جعلی و کذب، سعی در خطشته دار کردن اعتبار و بی‌اعتبار سازی افراد صورت می‌گیرد. در این مدل تخریب ابتدا چند اطلاعات صحیح از هدف را به همراه اکاذیب از پیش تعیین شده تلفیق کرده و اقدام به انتشارآن در سطوح مختلف اجتماعی می‌کنند با هدف سلب اعتبار فرد مورد نظر. در گام‌های بعدی در صورت داشتن اطلاعات خصوصی‌تر اقدام به انتشار تصاویر خصوصی و یا اطلاعات نظیر شماره تماس افراد، آدرس محل سکونت و ... کرده و فرد مورد هدف را از نظر روانی دچار بار منفی ‌می‌کنند.

شاید همین موارد یاد شده را ساده در نظر بگیریم، اما لیست بلند بالایی از خودکشی‌های صورت گرفته بر اثر سایبربولی‌های فردی در سرتاسر جهان وجود دارد که از همین روش‌های ساده بهره برده‌اند، رفتاری به ظاهر ساده با قدرت تخریب به شدت بالا.

 

دامن زدن به قلدری‌های سایبری بدون داشتن اطلاعات

بهزاد قاسمی در بخش دیگر مولفه‌ای دیگر از سایبربولی را بررسی کرده است و آن همکاری ناآگاهانه و سهوی افراد فعال در رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

قاسمی به این نکته اشاره دارد که با توجه به جریان‌های مهندسی شده تخریب افراد یا برند‌ها که اطلاعات کذب را با اندکی اطلاعات صحیح درآمیخته می‌کنند، عموم کاربران قدرت تمیز دادن اطلاعات کاذب را از اطلاعات صحیح نداشته و همان افراد نادانسته باعث قدرت گیری هرچه بیشتر چنین جریان‌های مخربی می‌شود.

عدم تدریس و تفهیم سواد رسانه‌ای به عام جامعه در سطوح مختلف می‌تواند فضای سایبری یک کشور را شکننده و متزلزل کند. سایبربولی‌ها را نمی‌توان با ابزار‌های ضد بدافزار و امثالهم، یافته و خنثی سازی کرد، بلکه بهترین و قوی‌ترین ابزار مقابله، آگاهی تمامی افراد یک جامعه است.

 

وظایف کارشناسان امنیت سایبری در راستای مقابله با سایبربولی

 

 

کارشناسان واقعی امنیت سایبری، افرادی هستند که صرفا ناوبری ابزار‌های امنیت سایبری را نمی‌دانند، بلکه با مفاهیم عمیق‌تری نسبت به وقایع سایبری آشنا هستند و قدرت ترسیم راهکار‌های اختصاصی متناسب با هر تهدید سایبری هستند. بهزاد قاسمی شرح وظایف یک کارشناس امنیت سایبری را در زمینه مقابله با سایبربولی در مقیاس سازمانی، فردی و گروه‌های اجتماعی چنین بیان می‌کند:
کارشناس امنیت فارغ از وجهه شغلی زیبا و جذاب باید دارای منش و دیدگاه متفاوت نسبت به سایر عناصر یک سازمان یا شرکت تجاری باشد. او ضمن تسلط به ابزار‌های امنیت سایبری، بیشتر نیازمند داشتن دیدگاه و درک عمیقی از امنیت سایبری باشد، نسبت به تهدیدات روز آگاه بوده و در راستای تمهیدات آن قدم بردارد. ناوبری چند ابزار امنیتی از افراد متخصص یا مهندس امنیت نمی‌سازد و آینده امنیت سایبری بیشتر درگیر کننده متد‌های فردی امنیت سایبری خواهد بود تا یک ابزار سخت یا نرم سایبری.

به همین دلیل آینده پژوهی سایبری، مهمترین اصل و مولفه برای ایمن سازی یک مجموعه خواهد بود، پژوهشی که نیازمند درک امنیت است. کارشناسانی که این مفهوم و مهم را پیشتر از وقوع حوادث درک کرده باشند، پیش از حادث شدن رویدادهای ناخوشایند سایبری توان مقابله با آن را خواهند داشت و از ضیان‌های مالی و معنوی جلوگیری خواهند کرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

59362