۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت

دکتر هوبرمن نوروساینتیست حقیقت پشت ورزش در طول بیماری را فاش می‌کند

ICTPRESS - تغییر در شرایط آب و هوایی یا انتخاب سبک زندگی اغلب روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. این مسأله ممکن است باعث سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری‌های مختلف دیگری شود که فرد باید با آن‌ها مبارزه کند. 

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، یکی از افکار رایج در مورد تقویت ایمنی بدن، ورزش است. اما دکتر هوبرمن، به عنوان یک نوروساینتیست، واقعیت‌های این ایده را بررسی می‌کند.

خستگی، سستی و بی‌حالی اغلب قبل از شروع سرماخوردگی و آنفولانزا انسان را درگیر می‌کند. اندرو در این مورد صحبت کرده و تاکید کرد که چطور سیستم ایمنی ذاتی و پاسخ‌های آن‌ها می‌تواند در هر فرد متفاوت باشد. یک سوال بسیار مهم در این بحث مطرح شد که ذهن بسیاری را درگیر کرده است: اگر فردی به دلیل بیماری خسته شده باشد، آیا عاقلانه است که بدن خودش را با ورزش هم به کار بگیرد؟

 

تاثیر ورزش بر سلامت انسان

دکتر هوبرمن نظر خودش را خیلی کلی در مورد اثر ورزش در بهبود سیستم ایمنی بدن بیان می‌کند. او مراحل سختی برای بیان نظرات خود دارد و سوگند یاد می‌کند و معتقد است که ورزش به روش‌های مختلف، می‌تواند کمک کننده باشد. اما با این حال، او یک تحقیق جسورانه برخلاف نظرات خود را هم انجام داده و نظرش را در مورد آن و در پادکست هوبرمن لب این طور بیان می‌کند:

«من فکر می‌کنم شدت و مدت‌های خاصی از ورزش وجود دارد که ما را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا آسیب‌پذیرتر می‌کند.»

 

 

ورزش به خودی خود بد نیست، اما این عصب شناس معتقد است که فعالیت‌های شدید زمانی که سطوح انرژی بدن و ذهن ما مدام در حال تغییر هستند، می‌تواند بیشتر آسیب برساند تا اینکه مفید واقع شود. یعنی به جای تلاش، تحرک و ورزش، فرد در این شرایط نیاز به استراحت و ریکاوری دارد تا بتواند به سیستم ایمنی بدنش کمک کند که بهتر با بیماری مبارزه کند.

«اگر در تمام بدن خود احساس بی‌حالی و ناخوشی می‌کنید، به احتمال زیاد درگیر بیماری یا خستگی شده‌اید و بهترین راهکار در این شرایط این است که به خانه بروید، یک دوش آب گرم بگیرید و سپس خیلی زود به رختخواب بروید.»

شاخص اصلی این خستگی یا کسالت، احساس خارش یا غلغلک دادن در گلو است. دکتر هوبرمن توضیح می‌دهد که مواد شیمیایی چطور در بدن ما منتشر می‌شوند و گیرنده‌های خاص مغز چطور متوجه کسالت ما می‌شوند. وقتی در این حالت قرار می‌گیریم، عموما احساس خواب‌آلودگی را هم تجربه می‌کنیم. بنابراین عاقلانه نیست که ورزش را در این شرایط انجام دهیم.

 

وقتی بیمار هستیم ورزش کنیم یا خیر؟

با تمام این تفاسیر، یک سوال باقی می‌ماند که باید پاسخ آن را هم دریافت کنیم: چه ورزش‌هایی می‌تواند برای جلوگیری از شروع سرماخوردگی و آنفولانزا انجام دهیم؟ آیا راهی برای کاهش شدت بیماری و حتی جلوگیری از ابتلا به آن وجود دارد؟ آیا ورزشی هست که باعث بهبود بیماری شود؟

در حالی که عاقلانه نیست که بدن خود را در شرایط بیماری، در معرض فعالیت‌های شدید قرار دهیم، پروفسور هوبرمن پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از چنین وضعیتی چه کاری می‌توان انجام داد. کلید اصلی پاسخ به این سوالاتش، افزایش گردش خون در سیستم ایمنی بدن است.

در واقع اگر بتوانیم یک جلسه ورزش 60 دقیقه‌ای و حتی کمتر را انجام دهیم و در این شرایط فعالیت ورزشی ما عضلات را درگیر کشش و پارگی نکند، می‌تواند مفید باشد. عضلات در حین ورزش باید فشرده باشند. عملکرد صحیح مغز و بدن در این شرایط است که تضمین می‌شود و فرد با چنین تمریناتی سلامت و تناسب اندام خود را حفظ خواهد کرد. بنابراین، گردش خون هم به صورت نرمال و درست انجام می‌شود و سیستم ایمنی بدن ما به صورت طبیعی از ابتلای ما به بیماری جلوگیری می‌کند.

 

سخن پایانی

یکی از بهترین راه‌های آپدیت نگه‌داشتن اطلاعات و دانش عمومی، گوش دادن به پادکست‌ها است. پادکست اندرو هوبرمن، ابعاد ذهنی و خودشناسی را برای ما به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل هم ما در مدرسه صفر تا صد توصیه می‌کنیم بهترین و معروف‌ترین اپیزودهای پادکست‌های مشهور را ترجمه کرده و در اختیار شما قرار داده‌ایم. 

نظرات : 0

ثبت نظر

46839