۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

رومينگ ناخواسته يا هم‌پوشاني ناخواسته در نقاط مرزي

استفاده از سيستم WLL  براي توسعه شبكه ارتباطي روستاها به دليل موقعيت جغرافيايي آن‌ها عدم دسترسي به روستا و يا به صرفه نبودن استفاده از شبكه كابلي موجب برطرف شدن نياز ارتباطي ساكنان روستاهاي كشور خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، موضوع هم‌پوشاني در نقاط مرزي مقوله‌اي است كه مشترك بايد به آن توجه كند رومينگ ناخواسته يا هم‌پوشاني ناخواسته در نقاط مرزي براي دو دسته از مشتركان به وجود مي‌آيد كساني كه به شهرها و نقاط مرزي مسافرت مي‌كنند و افرادي كه در آن مناطق زندگي مي‌كنند و اين يك موضوع طبيعي است.
در عين حال با همه كشورهاي همسايه سرويس رومينگ برقرار شده است و ما نقاط مرزي مشتركي با كشورهايي داريم كه هم‌پوشاني وجوددارد به همين خاطر اگر مشترك مراقب نباشد با وجود اين كه در كشور خودمان اقدام به برقراري تماس مي‌كند، ممكن است شبكه موبايل بر روي يك شبكه خارجي سوئيچ شده و هزينه رومينگ بپردازد. از همين رو توصيه و تاكيد  براين است كه هميشه انتخاب شبكه را در حالت دستي قرار داده و از حالت اتوماتيك  يا خودكار خارج شود؛ زيرا اگر به صورت خودكار باشد مشترك بدون اين‌كه متوجه شود هر كجا كه سيگنال قوي‌تري دريافت كند گوشي روي آن سيگنال سوييچ مي‌كند.
بسياري از مشتركان كه براي اولين بار سرويس رومينگ را تجربه مي‌كنند، تصورشان بر اين است كه هزينه مكالمه در خارج از كشور بايد همانند داخل كشور باشد چرا كه از موبايل ايراني استفاده مي‌كنند،  در صورتي كه چنين چيزي نيست هر كشوري و هر شبكه‌اي تعرفه‌ خاص خودش را دارد تا وقتي كه مشترك از يك شبكه خارجي استفاه مي‌كند طبيعتا بايد با نرخ آن كشور هزينه‌هاي مكالمه خود را پرداخت كند اگر در يك كشور 4 شبكه وجود دارد كه ما با آن ارتباط رومينگ داريم لزوما اين چهار شبكه قيمت‌هاي يكسان ندارند حتي نرخ تورم در اين چهار شبكه ممكن است متفاوت باشد.
بسياري از روستاها در كشور وجود دارد كه امكان ارتباطي براي آن‌ها وجود نداشته است و از طرفي به خاطر موقعيت‌هاي خاص جغرافيايي دسترسي به آن روستا امكان پذير نبوده و همچنين تاسيس شبكه تلفن ثابت توجيه اقتصادي ندارد به همين خاطر تصميم گرفته شد كه از فناوري GSM در مناطق روستايي تحت عنوان شبكه‌هاي WLL استفاه شود.
يعني شماره واگذار شده ثابت بوده و در عين حال تماس داخلي با نرخ داخل محاسبه مي‌شود ولي در واقع فناوري موبايل است؛ در حال حاضر بسياري از استان‌ها  شبكه‌هاي WLL مستقل را ايجاد كرده‌اند يعني به غير از شبكه ارتباط سيار در استان خود براي روستاها نيز شبكه سيار ايجاد كرده‌اند.
با بررسي‌هاي صورت گرفته حدود 70 درصد روستاهايي كه از طريق شبكهWLL ارتباط آن‌ها برقرار مي‌شد به دليل موقعيت خاص جغرافيايي ارتباط سيار بر روي اين روستاها پوشش ندارد؛  بر همين اساس طبق مطالعات انجام شده  از طريق اين شبكه‌ها ارتباط رومينگ برقرار شد؛ در واقع مشتركان اين روستاها و يا افرادي كه به اين روستاها مي‌روند، از اين به بعد بدون اين كه متوجه رومينگ شوند تلفن همراه آنان به شبكه‌هاي روستايي سوييچ و ارتباط برقرار مي شود.
گفتني است؛ سياست قيمت‌گذاري هم به نحوي است كه هيچ هزينه اضافي دريافت نمي‌شود استفاده از رومينگ WLL فقط به منظور توسعه شبكه ارتباطي است.

نظرات : 0

ثبت نظر

19808