۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

ارتباطات - شبکه نقطه به نقطه - از جمله خدمات اختصاصي شركت مخابرات

داراي يك نقطه مركزي بوده و نيازمند برقراري ارتباط بين اين نقطه با ساير نقاط ديگر هستند.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS،  در اين روش در صورتي كه مجموع پهناي باند لينك‌هاي متصل به نقطه مركزي كمتر از 2 مگابيت باشد كليه لينك‌ها به صورت Channelized توسط يك پورت و يك زوج سيم به سايت مركزي مشتري منتقل مي‌شود،؛ بانك‌ها، شركت‌هاي بيمه و نظاير آنها از مشتريان عمده اين سرويس هستند. تعداد نقاط تماس در ارتباطات PTMP از چند تا چند صد نقطه قابل تعريف است.
عليرغم برقراري ارتباط امن در بستر ارتباطي PTP و PTMP اين شبكه‌ها در مقابل خرابي لينك‌هاي ارتباطي در ابر شبكه داده كشور حساس هستند، به بيان ديگر به علت برقراري ارتباطات از يك مسير انحصاري در صورت قطع مسير ارتباطي، جايگزيني به سهولت امكان‌پذير نخواهد بود.
ارتباطات نقطه به نقطه از جمله خدمات اختصاصي شركت مخابرات ايران است كه قادر است ارتباط بين دو نقطه دلخواه مورد درخواست مشتري ( در داخل هر استان ) را از طريق مودم‌هاي DSL از محل مشتري تا نزديكترين مركز مخابراتي و با استفاده از بستر TDM يا ATM فراهم كند، در اين مورد مطابق با مدل شبكه‌اي OSI ارتباط مشتري در لايه يك و دو شبكه فراهم مي‌آيد و مشتري مي‌تواند بر اساس پروتكل انتخابي خود در لايه سوم نظير IP و IPX و ... ارتباط بين نقاط شبكه خود را برقرار كند.
با توجه به ايجاد يك بستر وسيع IP در سطح كشور با گستردگي در مراكز كليه استان‌ها و همچنين قابليت دسترسي كليه شهرها به اين شبكه از طريق شبكه‌هاي دسترسي استاني (TDM, ATM) شركت مخابرات ايران سرويسي به نام " اينترانت " به متقاضيان ارائه مي‌كند كه در اين سرويس آدرس‌هاي اينترنتي Private در داخل كشور به صورت يكتا و سازمان‌دهي شده تخصيص داده مي‌شود، با اتصال متقاضيان به اين شبكه امكان دسترسي به كليه نودها و ميزبان (host)هاي داخل كشور فراهم مي‌شود.
شركت مخابرات ايران با ايجاد يك شبكه گسترده IP در سراسر كشور و اتصال به دروازه‌هاي پرظرفيت بين‌الملل از طريق بستر فيبر نوري در مسيرهاي مختلف ارتباطي و با اتصال مستقيم به اصلي‌ترين نقاط دنيا قابليت سرويس‌دهي به متقاضيان اينترنت در سراسر كشور با هر ميزان پهناي باند را فراهم آورده است، در اين دسته از خدمات ارتباط سايت مشتري تا نزديك‌ترين مركز مخابرات توسط مودم‌هاي DSL و از طريق يك زوج سيم مسي برقرار و از اين طريق امكان اتصال به شبكه IP ملي و نيز شبكه اينترنت جهاني به صورت متقارن فراهم مي‌شود ، در صورت نياز به پهناي باندهاي بالاتر از 4 مگابيت اين ارتباط از طريق فيبر نوري برقرار خواهد شد.
اما پروژه ACS يكي ديگر از پروژه‌هاي مهم مخابرات محسوب مي‌شود ؛ اين پروژه با هدف پر كردن اوقات فراغت مردم با محصولات فرهنگي گزينش شده، ايجاد اشتغال، توسعه تكنولوژي و توليد ارزش افزوده اقتصادي تعريف شده است. از ديگر اهداف پروژه مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد؛ فرهنگ‌سازي جهت گسترش فناوري‌هاي نوين در كشور، ايجاد بستر مناسب جهت ارائه خدمات الكترونيكي ، افزايش رضايت‌مندي مردم در انتخاب خدمات ، ارتقاء سطح فرهنگي و خدمات قابل ارائه آن شامل « سرويس ويدئو درخواستي، خريد از راه دور، انجام امور بانكي از منزل، پخش زنده تصاوير ويدئويي از اماكن مختلف، بازي و سرگرمي و آموزش از راه دور و امكان ايجاد كلاسهاي مجازي است.

نظرات : 0

ثبت نظر

84451