۱۴۰۳ شنبه ۱۵ اردیبهشت

پيام دبير كل سازمان ملل به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات

زمان اعلام اين روز در سال 1993 توسط مجمع عمومي سازمان ملل، گرامي داشته مي‌شود.
به گزارش ICTPRESS، بان كي مون، دبير كل سازمان ملل، به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات پيام داده است: آزادي بيان يكي از حقوق اساسي بشر است كه در ماده 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر مورد ارج قرار گرفته است اما در سراسر جهان، دولت‌ها و دارندگان قدرتي وجود دارند كه راه‌هايي را براي ممانعت از آن مي‌يابند.
آنان با وضع ماليات سنگين بر چاپ خبر، روزنامه‌ها را به اندازه‌اي گران مي‌كنند تا مردم قادر به خريد آن‌ها نباشند؛ شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني مستقل در صورت انتقاد از سياست دولت تعطيل مي‌شوند و سانسور در فضاي سايبر فعال بوده و استفاده از اينترنت و رسانه جديد را محدود مي‌كند.
برخي از خبرنگاران در برابر خطر ارعاب، زنداني شدن و حتي از دست دادن زندگي، خود را به خطر مي‌اندازند تا اطلاعات را جسته، دريافت و از طريق هر رسانه‌اي بدون توجه به مرزها منتشر كنند.
سال گذشته يونسكو كشته شدن 77 خبرنگار را محكوم كرد؛ اينان خبرنگاران جنگ‌هاي بااهميت نبودند كه در بحبوحه نبرد كشته شدند. بيش‌تر آن‌ها براي نشريه‌هاي كوچك و محلي در زمان صلح كار مي‌كردند. آنان براي اقدام كردن به افشاي خطاكاري يا فساد كشته شدند.
من تمامي اين قتل‌ها را محكوم و تاكيد مي‌كنم عاملان به پاي ميز محاكمه كشانده شوند. تمامي دولت‌ها موظفند از كساني كه در رسانه‌ها كار مي‌كنند، حمايت كنند و اين حمايت بايد شامل تحقيق و مجازات كساني باشد كه مرتكب جنايت عليه خبرنگاران مي‌شوند. مصونيت به جانيان و قاتلان چراغ سبز داده و به كساني كه چيزي براي پنهان كردن دارند، قدرت مي‌دهد و در درازمدت تاثير تباه كننده و فاسدكننده‌اي بر كل جامعه دارد.
موضوع امسال "آزادي اطلاعات: حق دانستن" است. من از گرايش جهاني به سوي قوانين جديدي كه حق جهاني براي انتشار عمومي اطلاعات را به رسميت مي‌شناسند استقبال مي‌كنم؛ متاسفانه اين قوانين جديد همواره به اجرا درنمي‌آيند.
تقاضا براي اطلاعات رسمي اغلب رد شده يا گاهي براي سال‌ها به تاخير مي‌افتد. گاهي مديريت اطلاعات ضعيف مقصر است اما بيش‌تر اوقات اين امر به دليل فرهنگ محرمانگي و فقدان پاسخگويي روي مي‌دهد.
ما بايد براي تغيير اين رفتارها كار كرده و آگاهي را بالا ببريم؛ مردم حق دارند از اطلاعاتي كه بر زندگي آنان تاثير مي‌گذارد باخبر شوند و دولت‌ها موظفند اين اطلاعات را فراهم كنند. چنين شفافيتي براي دولت خوب، اساسي است.
سازمان ملل از خبرنگاران و متخصصان رسانه‌يي آزارديده پشتيباني مي‌كند. امروز همانند هر روز دولت‌ها، جامعه مدني و مردم سراسر جهان را به تصديق اهميت كار رسانه و پشتيباني از آزادي اطلاعات فرا مي‌خوانم".

نظرات : 0

ثبت نظر

80007