۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

وايمکس يکي از جديدترين فناوري ها در حوزه ارتباطات

(شبکه بيسيم رايج در شرکتها و خانه ها)دارد اما هم سرعت انتقال و هم گستره آن از واي فاي بيشتر است.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ؛ امروزه از اين فناوري به منظور بالا بردن اتصال باند پهن در دستگاه هاي موبايل و ثابت که در سرتا سر جهان و همچنين براي رساندن اينترنت پرسرعت و اتصالات بهتر به کشورهايي که از نظر اقتصادي با مشکل روبه رو هستند استفاده مي شود.
ويژگي هاي وايمکس به گونه اي است که از اين فناوري به عنوان گزينه ارزان تر نسبت به ديگر گزينه هاي موجود در کشورهاي در حال توسعه جهت راه اندازي شبکه هاي اينترنت پرسرعت، استفاده شده و با آزمايش وايمکس در کشورهاي در حال توسعه کشورهاي جهان اول نيز به استفاده از اين فناوري ارزان قيمت علاقه مند شده اند و دولت ها و شرکت ها به دنبال توسعه وايمکس در کشورهاي خود هستند. از نظر فني، وايمکس يک سيستم ارتباطي و ديجيتالي بيسيم است که به عنوان پروتکل 802/16توسط IEEE شناخته مي شود و به عنوان جايگزيني براي شبکه هاي بيسيم نواحي شهري تعيين شده است.
وايمکس مي تواند دستيابي بيسيم پهن باند را فراهم کند که شعاع حدود 50 کيلومتر پيرامون ايستگاه هاي ثابت و حدود 5 تا 15 کيلومتر پيرامون ايستگاه هاي سيار را پوشش مي دهد.
اين در حالي است که برعکس سرويس وايمکس، استانداردهاي شبکه هاي بي سيم محلي براي سيستم واي فاي در پروتکل 802/11 در اکثر حالت ها به شعاع پوشش حدود 30 تا 100 متر محدود شده است.
با اين فناوري سرعت داده ها در شبکه هايي مانند واي فاي به سادگي پشتيباني مي شود و در مقابل تداخل امواج کاهش مي يابد و مي توان اين سيستم را براي شبکه هاي بي سيم دقيقا بطور مشابه با پروتکل هاي رايج واي فاي مورد استفاده قرار داد .
ايجاد شبکه هاي مجازي خصوصي(VPN)، راه اندازي ويدئو کنفرانس ، پخش فيلم، پخش زنده همايش ها و ارائه آموزش الکترونيکي، و مهمترين کاربرد وايمكس فراهم آوردن سرويس بانکداري الکترونيکي در تمامي شهرهاي کشور است.
شبکه وايمکس يک ضرورت اجتناب ناپذير در ايجاد شهر الکترونيکي است زيرا وايمکس مي تواند به گسترش شهر الکترونيکي کمک کند. هم اکنون بسياري از شهرهاي دنيا با استفاده از فناوري وايمکس توانسته اند در گسترش شهر الکترونيکي تحول ايجاد کنند. يکي از مهمترين مباحثي که در فناوري وايمکس وجود دارد، توزيع شبکه ها در نقاط مختلف يک روستا، شهر و کشور است.
بنابر گزارش آي سي تي پرس ؛ شبکه وايمکس اينترنت را با عدالت توزيع مي کند زيرا با استفاده از اين شبکه به راحتي مي توان اينترنت را در نقاطي که مخابرات نمي تواند پشتيباني کند راه اندازي کرد، جمعيت فعلي کشور ايران حدود 72 ميليون نفر است که با برآوردهاي انجام شده 14 ميليون کاربر نياز به سرويس هاي باند پهن در کشور دارند.

نظرات : 0

ثبت نظر

50408