۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

بورس صفر و يك

معامله رو در رو و تجارت فرد با فرد از جمله اين واژه ها و عملكردهاست. موضوعي كه بشر همواره براي ادامه زندگي خود در ذهن پنداشته تولد گونه هاي جديدي از تعاريف با ذات قديمي بوده كه خود با طراحي و پياده سازي و نوآوري بدان دست يافته است.

امروز معاملات در محيط هاي مجازي نيز به راحتي انجام مي پذيرند و موضوعيت آن با توجه به زيرساختار پايه ،عناوين تجارت الكترونيك ، معاملات الكترونيك ، بورس الكترونيك ، بانكداري الكترونيك ، پول الكترونيك و از اين قبيل به خود گرفته است.

آنچه شواهد نشان مي دهد پيدايش شبكه هاي ارتباطاتي و توسعه مباني آن است كه موجبات تجلي عناصر نويني را فراهم كرده است. وجود شبكه هاي ارتباطاتي، پايگاهي براي فناوري اطلاعات است تا زمينه هاي نرم افزاري رشد و توسعه مباني سيستم هاي تجارت الكترونيك ، آنلاين و آفلاين را فراهم كند.

در اين ميان بورس يكي از عناصر مهم در اقتصاد و تجارت است كه امروزه بصورت الكترونيكي هم جلوه گر شده است. در حال حاضر در تمامی كشورهاي پيشرفته و اكثر اقتصادهاي در حال توسعه بازارهاي بورس وجود دارد. در کشور ما نیز بورس اوراق بهادار محل مبادلات بورس است. بزرگ ترين بازارهاي بورس جهان در امريكا ، انگلستان ، آلمان ، فرانسه و ژاپن واقع است.

قدرت واقعي شبكه جهاني اينترنت در تغيير روش هاي سرمايه گذاري و افزايش ميزان صرفه جويي كاربران، در پديد آوردن يك بورس الكترونيك خودكار و متمركز نهفته است ؛ در اين شيوه ، مبادلات الكترونيكي ، واسطه هاي حرفه اي و مبالغ اضافي را كه آنها براي كاهش ريسك و افزايش نقدينگي بوجود مي آورند حذف مي كند بنابر اين سرمايه گذاران بيشتري جذب شده و هزينه هاي معاملات نيز سقوط مي كند.

با به كارگيري زيرساخت ارتباطات الكترونيكي ،سرمايه گذار مي تواند سهام خود را دربازار بورس الكترونيك به فروش برساند. اين امر، امكان معاملات الكترونيكي را در دامنه قيمتي مد نظر در اختيار او قرار مي دهد.

مشتري مي تواند فهرستي از سفارشات را تهيه و در صورت تمايل به خريد با يك " كليك " معامله را انجام دهد. براي فروش سهام، سرمايه گذار مي تواند سفارش خود را "ارسال كرده" و منتظر بماند تا مشتري احتمالي معامله را كامل كند. اگر دو سفارش در نرخ و تعداد همخوان شوند، سيستم بصورت خودكار معامله را ثبت كرده و به اين ترتيب سهام  واگذار مي شود.

اما در اين ميان و در بورس صفر و يك ( الكترونيكي ) ، كلاهبرداري مشتريان، جعل هويت، فساد پرونده اي و سرقت، جملگي دغدغه هاي منطقي علاقمندان معاملات الكترونيك است كه البته پيشرفت هاي حوزه تجارت الكترونيك و افزايش حجم معاملات اينترنتي طي سال هاي اخير تا حد زيادي از اين نگراني ها كاسته است.

نظرات : 0

ثبت نظر

61133