۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

دولت نهم در توسعه CT موفق بود

به گزارش ICTPRESS ؛ دكتر مهدي اخوان به‌آبادي در همايش ملي آينده مخابرات كه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، اظهار كرد: قائم مقام مدير عامل شركت ارتباطات سيار ايران معتقد است كه به ازاي هر 10 درصد افزايش باند پهن در كشورهاي توسعه يافته، شاهد رشد GDP معادل 1.2 درصد و در كشورهاي در حال توسعه حدود 1.4 درصد است ولي بايد گفت كه اين رشد بيانگر رشد GDP تنها در حوزه IT است و اگر خدمات جانبي را هم به اين فرآيند اضافه كنيم، تاثير بيشتري در حوزه GDP خواهد داشت.
قائم مقام وزير ارتباطات در فناوري و امور بين‌الملل خاطر نشان كرد: ‌ضريب نفوذ Broad band در كشور با تقويت مهندسي قابل صرف‌نظر كردن است و دولت براي توسعه اقتصادي خود نيازمند سرمايه‌گذاري برروي اين بخش است.
وي با اشاره به اين كه تصميم دولت دهم در اين حوزه افزايش عرض باند پهن است، تصريح كرد: خوشبختانه اين موضوع با استقبال دولت همراه شد؛ هرچند تصور دولت بر اين است كه احتمال بروز آسيب‌هايي در كنار بركات اين موضوع وجود دارد و افرادي از مسوولان كشور دغدغه‌هايي را در راستاي آن بيان كردند اما نهايتا اجراي اين طرح به اجماع رسيد و مراجع تصميم‌گير در نظام به اين عقيده رسيدند كه توسعه پهناي باند به نفع كشور است.
او يادآور شد: رييس جمهور تنها شخصي است كه اگر فوايد يك طرح برايش روشن شود، به حمايت دست مي‌زند و ديگر به موضوعات ديگر در ارتباط با آن چندان اهميت نمي‌دهد.
اخوان گفت: لايه دسترسي به اين پهناي باند كه رساندن فيبر نوري به در منازل است، سرمايه‌گذاري عظيمي طلب مي‌كند، هرچند كه در حال حاضر هم تمام نقاط دسترسي به فيبر را ندارند ولي خوشبختانه رييس جمهور با اجراي اين طرح موافقت كرد كه موجب دلگرمي مسوولان اين وزارتخانه شد و انسجام بيش‌تري بر تيم حاكم شد.
او تمركز عمده دولت نهم در اين حوزه را بر بخش CT (ارتباطات) دانست و اذعان كرد: انصافا در دولت نهم توسعه خوبي در CT داشتيم كه يكي از نمونه‌هاي آن تعداد پورت‌هاي موبايل بود و همين توسعه موجب شد كه در دولت دهم كمي نگاه به سمت حوزه IT معطوف شد.
وي افزود: در نگاه اوليه براي توسعه حوزه IT به اين نتيجه رسيديم كه عرض باند بالايي براي كشور نياز است؛ هر چند كه در حال حاضر هم از امكانات فعلي مخابرات استفاده كاملي در حوزه IT نمي‌كنيم.
او كمبود حوزه IT را بيش‌تر شامل حوزه توليد محتوا عنوان كرد و ادامه داد: وقتي دليل كم‌كاري توليدكنندگان محتوا را جويا مي‌شويم، مي‌گويند عرض باند مناسبي در اختيار نداريم و زماني كه به مسوولان راه‌اندازي شبكه‌ها گلايه مي‌كنيم، مي‌گويند محتواي پهناي باند حال حاضر كجاست؟ ولي بايد دانست كه حوزه توليد محتوا چندين برابر حوزه شبكه‌ها نيازمند سرمايه‌گذاري است.
وي گفت: در يكي از كشورهاي اروپايي در سال 2009 در حوزه شبكه سرمايه‌اي بالغ بر 40، 50 ميليون دلار بودجه خرج شد، در حالي كه در حوزه توليد محتوا سه ميليارد دلار سرمايه‌گذاري شد و اين تفاوت بايد قبول شود زيرا اين نسبت در همه جاي دنيا وجود دارد.
اخوان درباره نياز كشور در حوزه پهناي باند بيان كرد: حداقل نيازمند پهناي باندي هستيم تا مردم امكان دريافت ديتا، ويديو و VOICE را داشته باشند و اگر ويديو توانست برروي پهناي باند باندي عرضه شود، ساير فعاليت‌ها نيز قابل ارائه بر بستر آن هستند.
رييس موسسه مطالعات ارتباطات و فناوري اطلاعات ابراز كرد: با وجود پهناي باندي با خصلت‌هاي عنوان شده دوركاري نيز دور از دسترس نخواهد بود؛ هرچند معتقد نيستيم بايد صبر كنيم تا فيبر نوري به در منازل كشيده شود و بعد اقدام كنيم زيرا اين يك پروژه بلندمدت است كه براي تضمين آينده مملكت استفاده مي‌شود.
او اظهار كرد: لايه دسترسي با ظرفيت 1، 2 و 3 مگابيت بر ثانيه نيز قابل بهره‌برداري و ارائه خدمات است زيرا قابليت ارائه ويديو بر بستر آن وجود دارد البته با برنامه‌ريزي آينده اين ظرفيت را به 20 مگابيت بر ثانيه خواهيم رساند.
اخوان درباره وظيفه‌ اصلي اين وزارتخانه اذعان كرد: ‌فعاليت اصلي وزارتخانه استقبال بودجه به حوزه‌هاي IT است و متاسفانه در كشور وزارت ICT براي توليد محتوا منع دارد.
او هم‌چنين درباره پروژه‌هاي مركز تحقيقات مخابرات نيز تصريح كرد: كار كوچكي كه از زمان فعاليت من در اين مركز صورت گرفته است جلوگيري از روند واگذاري پروژه‌ها در مركز بوده است.
وي افزود: در گذشته پروژه‌اي اعلام مي‌شد و پيشنهاداتي توسط مركز و شركت‌ها، متعاقبا براي انجام اعلام مي‌شدند كه نهايتا به صورت يك RFP اوليه درمي‌آمد و بعد از آن نيز درباره نيروي انساني و ميزان پرداخت حقوق بحث مي‌شد و به گونه‌اي بود كه مركز راحت با مجري درگير مي‌شد اما الان پروژه‌ها يك جا فراخوان مي‌شوند و نحوه انعقاد قراردادها هم كنتراتي صورت مي‌گيرد و مبلغي از سوي اجراكنندگان براي انجام پروژه‌ها پيشنهاد مي‌شود و درصورت موافقت آن‌ها پرداخت مي‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

48601