۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

محتوای الکترونیکی در ایران: بودن یا نبودن؟ خوب یا بد؟ مساله این است!

مهندس مرتضی متواضع مدیر دپارتمان محتوا و آموزش الکترونیکی مجتمع فنی تهران و نیز مهندس محمد کافی کارشناس فناوری اطلاعات به سوالات مجله علمی پاسخ می دهند.
با ما همراه باشید.
سالهاست که در ایران، در رسانه های مختلف دیداری و شنیداری و در کنفرانس ها و همایش های مختلف، مباحث مربوط به آموزش و یادگیری الکترونیکی و دانشگاه مجازی مطرح شده است، اما کارشناسان حوزه آموزش الکترونیکی و محتوای الکترونیکی بر این عقیده اند که تفاوت بسیاری بین آنچه ما در ایران به عنوان آموزش الکترونیکی می شناسیم با آنچه در کشورهای توسعه یافته شاهد آن هستیم وجود دارد.
ساخت محتوای الکترونیکی یا تبدیل کلاسهای درسی به یک فضای مجازی و غیر فیزیکی، چیزی است که از دهه نود با جدی شدن اینترنت در فضای آموزشی مطرح شده و در سالهای گذشته، شرکتهای خصوصی و بسیاری از دانشگاهها، بر روی تولید محتوای الکترونیکی و همچنین تولید نرم‌افزارهای فضای آموزشی مجازی اقدام کرده اند.
در یک سیستم سنتی کتابهای درسی کاغذی، تکالیف کاغذی، استاد و کلاس درس حضوری وجود دارد و در عوض در یک محیط الکترونیکی، کتابها و مطالب به فایلها و اسلایدها تبدیل می‌شوند، تکالیف با ایمیل ارسال می‌شوند یا از طریق سیستم آنلاین در صندوق استاد قرار می گیرند و شما دیگر نیازی به سفر فیزیکی برای رسیدن به محل کلاس خود را ندارید و حتی می توانید استاد خود را با دوربین و از روی وب ببینید که شاید در روزهایی از سال که آلودگی هوا هم بیداد می کند بتواند راهکار مناسبی برای بیرون نیامدن از خانه ولی حضوری فعال در کلاس درس باشد.
کارشناسان معتقدند در دنیای امروز تولید محتوای الکترونیکی مهمترین نماد توسعه کشورها به شمار می رود ولی متاسفانه در کشور ما، ایران، با وجود پتانسیل 40 میلیونی بازار الکترونیکی، این بازار با فقر قابل توجه در تولید محتوای الکترونیکی بومی مواجه است.
در این شماره از مجله علمی با حضور کارشناسان آموزش الکترونیکی و فناوری اطلاعات، موضوع تولید محتوای الکترونیکی در ایران را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم. همچنین در این برنامه به نمونه ای از محتوای آموزش الکترونیکی که در نمایشگاه رسانه های دیجیتال از آن رونمایی شده است اشاره ای کوتاه و گذرا می کنیم که بی ربط با طرح هدفمند کردن یارانه ها هم نیست.
مهمانان این شماره از مجله علمی:
مهندس مرتضی متواضع، مدیر دپارتمان محتوا و آموزش الکترونیکی مجتمع فنی تهران
مهندس محمد کافی، کارشناس فناوری اطلاعات 

برنامه را بصورت مستقيم بشنويد

http://iranseda.ir/FullItem/?g=809842
  
 
 نام طرح برنامه : مجله ي علمي
تهیه کننده اینترنتی : فاطمه مهسا حسيني
گوینده : محمدفواد رحمان سرشت (کارشناس مجري)
صدابردار : فاطمه آقاپوري
سردبیر : فاطمه مهسا حسيني
نویسنده : فاطمه مهسا حسيني
کارشناس/ مهمان : مهندس مرتضي متواضع
کارشناس/ مهمان : مهندس محمد کافي
منبع برنامه : اختصاصي ايران صدا
گروه تولید کننده : گروه دانش و فناوری
تهیه کننده برنامه اصلي : ---
گروه سنی مخاطبان : بزرگسال
شماره قسمت برنامه : 88

نظرات : 0

ثبت نظر

25983