۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

نرم‌افزار تشخیص و فیلترینگ خودکار تصاویر در ایران ساخته شد

به گزارش ICTPRESS ؛ مهران فتوحی، دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف که به همراه غلامرضا بخشی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه یزد موفق به طراحی این نرم افزار شده اند، گفت: در حال حاضر پالایش‌های اولیه در اینترنت بر اساس نشانی اینترنتی و برخی کلمات در متن انجام می‌شود که دیگر چندان مناسب نیستند زیرا راه‌های زیادی برای عبور از این نوع فیلترینگ وجود دارد.
وی با بیان اینکه روش‌های قدیمی و ناکارآمد منجر به پالایش کور می‌شود، افزود: در جدیدترین روش‌های پالایش اینترنت، صفحات وب را بر اساس محتوا بررسی می‌کنند.
فتوحی گفت: روش طراحی شده در این طرح، به این صورت است که با استفاده از روش‌های پردازش تصویر و یادگیری ماشین، تصاویر غیر اخلاقی تشخیص داده می‌شود.
فتوحی با بیان اینکه این نرم‌افزار دارای دو مرحله آ‌موزش و تست است، خاطرنشان کرد: در مرحله آ‌موزش، ویژگی‌های استخراج شده از بزرگ‌ترین ناحیه پوستی توسط شبکه عصبی آموزش داده می‌شود. همچنین این ویژگی‌ها شامل شکل و بافت و تصاویر مورد استفاده برای آموزش از صفحات اینترنتی جمع‌آوری شده است که خروجی شبکه عصبی میزان غیر اخلاقی بودن تصویر ورودی را نشان می‌دهد.
به گفته فتوحی، دقت این روش بسیار بالاست به نحوی که با انتخاب مقدار مناسب آستانه بدوی خروجی شبکه عصبی، بیش از 90 د رصد تصاویر غیر اخلاقی متداول به درستی تشخیص داده می‌شوند.
وی در خصوص چگونگی نصب نرم‌افزار برای انجام عملیات فیلترینگ گفت: شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی می‌دهند می‌توانند از این نرم‌افزار استفاده کنند.
همچنین شرکت مخابرات از جمله مراکزی است که می‌تواند از این نرم‌افزاراستفاده کند. البته گروه ما پیشنهاد کرده است که یک جست‌وجوگر ملی مانند «فایرفاکس» یا «اینترنت اکسپلورر» ساخته شده و این نرم افزار بومی فیلترینگ در آن تعبیه شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

22815