۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

افزایش قدرت محاسبات ؛ انقلابی در پیش بینی وضع هوا

به گزارش ICTPRESS به نقل از پاپساي: چندی پیش وقتی در ریودوژانیرو Rio de Janeiro توفان عظیمی در آتلانتیک رخ داد (نظیر توفانی که چند سال پیش اتفاق افتاد) صدها نفر کشته و هزاران نفر بی خانمان شدند.
اما اکنون با وجود مرکز فرماندهی علوم پیشرفته، و ایجاد یک اتاق جنگ شهری ، و با استفاده از ابررایانه ها، مدل های قدرتمند آب و هوایی IBM. Deep Thunder به نمایش گذاشته می شود.
با این مدل های آب و هوایی اوضاع شهر مدیریت شده و به موازات آن نمایندگی های منطقه ای، کیلومتر مربع به کیلومتر مربع مناطق مختلف را هم در زمان حقیقی (real time) و هم در 48 ساعت پس از آن مورد بررسی قرار می دهند.
حتی در ده سال گذشته چنین کاری امکان پذیر نبود. اما اکنون افزایش قدرت محاسبات و طراحی ماهرانه نرم افزارها، انقلابی در مدلسازی اتمسفر ایجادکرده اند که برای محققان این امکان را فراهم می کند تا وضع هوا را پیش بینی کرده و صدمات ناشی از هوای بد را به روش جدید تخمین بزنند.
دکتر Louis W. Uccellini مدیر مرکز ملی پیش بینی محیط زیست در سازمان خدمات آب و هوایی ملی ایالات متحده گفت:" از سال 1950 میلادی ما شاهد انقلابی در پیش بینی وضع آب و هوا بوده ایم.
در حال حاضر بزرگترین ضعف ما ظرفیت محاسباتی است." اکنون ازدیاد ماهواره ها در مدار دور زمین و شبکه های حسگر روی زمین و در آسمان چند ترلیون بایت از داده های آب و هوای جهانی را تهیه می کنند. آنچه در این میان جا افتاده روشی است براي یافتن معنای داده های جمع آوری شده.

نظرات : 0

ثبت نظر

90971