۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

نقدي به مدل مديريت سازمان نظام صنفي رايانه اي

بسیار زودهنگام گمانه زنی هایی در خصوص این که چه افرادی کاندیدای هیات مدیره خواهند شد در صنف فناوری اطلاعات کشور شروع شده که حاکی از اهمیت خاص انتخابات این دوره است.
ازمان با گذشت شش سال از حیات خود دو هیات مدیره را به خود دیده با سبک و سیاقی بسیار مشابه، به گونه ای که روح حاکم بر هر دو هیات مدیره دارای شباهت های بسیار زیادی بوده است البته این مطالب عمدتا در خصوص سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران بیان می شوند.
این که می گویم مشابه سند و مدرک کافی وجود دارد کافی است به برنامه های سالانه ارائه شده در مجامع از سال 84 تا کنون دقیق شوید تا یکسانی را با تمام وجود احساس کنید.واقعیت اینجاست که به دلیل تعدد مشکلات موجود برسر راه سازمان از یک سو و نبود تفکر مدیریت استراتژی و برنامه محور سازمان همواره در این سال ها به صورت رویداد گرا و Event Based مدیریت شده است.
همواره برای من این سوال مطرح بوده که چرا استراتژی مدون و برنامه ریزی دقیقی در سازمان وجود ندارد و چرا کمیسیون­ ها از سوی هیات مدیره بر اساس استراتژی و برنامه به مشارکت فعال فراخوانده نمی شوند.شش سال است که در اهداف سازمان می آوریم تقویت بنیه اعضای صنف خوب این تقویت تعریفش چیست؟مصادیقش کدام است اگر نمی توان چنین تقویتی را انجام داد چرا در برنامه های سال های بعد کپی شده است؟
همواره در آستانه انتخابات اعضای صنف منتظرند ببینند چه کسانی کاندیدا می شوند اما کمتر صحبت به میان می آید که به چه نوع تفکری برای مدیریت صنف نیازمندیم. چون شخص محور هستیم، چون دوست داریم عده ای معدود را به عنوان قهرمان معرفی کنیم و راه حل تمام مشکلات را از آن ها طلب کنیم. پس کجاست جای سیستم و روش در صنفی که مدعی سیستماتیک بودن است ؟ اگر کمی دقیق تر شویم، درخواهیم یافت که سازمان به لحاظ اساسنامه و قانون برگزاری انتخاباتش دارای ایرادات برجسته ای است که باید برای رفع آن ها همت گماشت.
به نظر من هیات مدیره سوم نمی توانداز یک طیف فکری تشکیل شود این هیات مدیره اگر می خواهد مقبول صنف باشد و فراتر از آنی باشد که تاکنون بوده است باید ترکیبی باشد از گرایش ها و تفکرات مختلف با هدف ایجاد همپوشانی و تکامل چه اگر غیر از این باشد باز هم ترکیبی خواهیم داشت از چند نفر شخص اصلی و مابقی یا افراد غیر علاقه­ مندی خواهند بود که صرفا این عنوان برایشان مهم بوده و یا این که به لحاظ واقع شدن در اقلیت دلسرد شده و از انجام کار مثبت و سازنده نا امید شده اند.
شخصا امیدوارم نشانه هایی از تحول خواهی، نو اندیشی و احترام به عقاید متضاد را در هیات مدیره سوم شاهد باشیم یعنی همان حلقه های مفقوده هیات مدیره های قبلی!

منبع : فناوران اطلاعات

نظرات : 0

ثبت نظر

86397