به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، مهران محرمیان معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در نشست خبری نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت گفت: به علت بیماری کرونا این همایش سه سال برگزار نشد و در این سه سال اتفاقات زیادی در این عرصه اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: استقبال بسیار خوبی از شرکتهای مختلف در این همایش داشتیم به طوری که همه کسانی که در این حوزه هستند باید در خدمت مردم باشند.
محرمیان با بیان اینکه دیجیتالی شدن به خودی خود ارزش نیست تصریح کرد: این مقوله زمانی ارزش دارد که برای مشتری نهایی ارزش ایجاد کند. آنچه مرکز توجه مشتری قرار دارد ارزش آفرینی است؛ در نتیجه دیجیتالی شدن باید در راستای خلق ارزش برای مشتری باشد و همه نهادهای ذیربط باید توجه خودشان را به مردم معطوف کنند چرا که ارزش آفرینیها برای مردم بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: این همایش توانسته به مهمترین و بزرگترین اتفاق حوزه بانکداری الکترونیکی در کشور تبدیل شود.
وی گفت: تمرکز بسیاری بر مسائل فنی ریال دیجیتال داشته ایم که در همایش بانکداری الکترونیک ابعاد جدیدی از این موضوع ارائه خواهد شد که فضای خیلی خوبی برای پرداختن به ابهامات این بخش است.
در ادامه علی عبداللهی مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: در این همایش، آخرین دستاوردهای فناورانه بانک ها و شرکت های فین تک ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه استقبال خوبی از حوزه های نمایشگاهی این همایش به عمل آمده افزود: محوریت ارزش آفرینی برای همایش امسال وزین است و اساتید دانشگاه، پژوهشگران، فعالان صنعت بانکداری الکترونیک، نمایندگان مجلس و دانشجویان هم در این همایش در کنار یکدیگر قرار گرفته و نظرات خود را بیان می کنند. این همایش در حقیقت محل تضارب آرا و پلی بین دانشگاه و صنعت است.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ضمن ابراز امیدواری برای آنکه همایش امسال از نظر کمی و کیفی با رشد همراه باشد، افزود: صنعت بانکداری باید بسته ای از خدمات را به مشتریانش ارائه کند که منفعتی برای آنها داشته و بتواند چالش های آنها را حل کند. شاه بیت این موضوع نیز آن است که ببینیم چه اقداماتی باید انجام شود تا نیاز مشتریان مبتنی بر بسترهای دیجیتالی رفع شود. باید محدودیت های زمانی و مکانی را برای مشتریان رفع کنیم.
وی با بیان اینکه در انتخاب عنوان ارزش آفرینی دیجیتال دو نگاه راهبردی و ابزاری داشتیم، گفت: جای هدف و ابزار در صنعت بانکداری ایران تغییر کرده است. بسیاری از بانک ها سند تحول دیجیتال آورده اند ولی عملیاتی نشده است. هدف باید ارائه خدمات به مصرف کننده نهایی باشد.
عبداللهی نگاه دوم را مربوط به اکوسیستم و زیست بوم عنوان کرد و اظهار داشت: در همایش امسال پنلی برای فین تک ها و پنل دیگری برای فعالان حوزه بورس، بیمه و مالیات در نظر گرفتیم. همزمان با اینکه حکمرانی و تنظیم گری را میبینیم باید زیرساخت ها و پیشران آن را هم در نظر بگیریم. باید ارتباط زیست بوم بانکداری دیجیتالی را با سایر زیست بوم ها هم در نظر داشته باشیم.
ریال دیجیتالی یک اکوسیستم جدید است
وی درباره جزییات اجرایی شدن ریال دیجیتال و امکان انعقاد قراردادهای هوشمند، بیان کرد: ریال دیجیتال را مثل ابزارهای دیگر نبینید زیرا که خودش یک اکوسیستم جدید را می طلبد.
عبداللهی گفت: همه اجزای ریال دیجیتالی باید به بلوغ برسند و موضوع جامعه پذیری و مدل کسب و کار آن هم بسیار مهم است.
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک خاطرنشان کرد: قراردادهای هوشمند با ریال دیجیتال باید در جایی به یکدیگر پیوند بخورد تا عملکر خودش را نشان دهد.
در ادامه این نشست، حمید زمان زاده دبير علمی نهمين همايش بانكداری الكترونيك و نظامهای پرداخت و معاون پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: همایش امسال در ۵ محور اصلی ارزش آفرینی دیجیتالی در بانکداری، زیست بوم بانکداری دیجیتال و ارزش آفرینی، امنیت و پایداری در ارزش آفرینی دیجیتال، پول دیجیتال بانک مرکزی، حکمرانی و سیاستگذاری و تنظیمگری در ارزش آفرینی دیجیتال برگزار خواهد شد.
به گفته معاون پژوهشکده پولی و بانکی، ۵۵ شرکت، بانک و فین تک در همایش امسال مشارکت دارند که ۲۷ شرکت از بین آنها در بخش نمایشگاهی حضور خواهند داشت.