۱۴۰۳ یکشنبه ۱۳ خرداد

دکتر جلالی : صنعت IT، امروزه محور ساير صنايع محسوب مي‌شود

به گزارش ICTPRESS؛ دكتر علي اكبر جلالي، بازرگانی و فناوری اطلاعات با بيان اين مطلب ابراز داشت: امروزه شما صنعتي را نمي‌شناسيد كه بخشي از آن نرم افزار و سخت‌افزار نبوده و يا برنامه كامپيوتري به گونه‌اي در نظر گرفته نشده باشد، به همين دليل صنعت فناوري اطلاعات را امروزه محور ساير صنايع مي‌دانند.
به گفته وي متاسفانه در كشور ما هنوز IT به عنوان يك ابزار تسهيل‌كننده محدود قلمداد مي‌شود و از قابليت‌ها و ارزش افزوده اين صنعت آنچنان كه بايد و شايد استفاده نمي‌شود.
وي ادامه داد: اين درحالي است كه صنعت فناوري اطلاعات از نظر درآمد ناخالص ملي كشور، رقم قابل ملاحظه‌اي را به خود اختصاص داده و مي توان گفت، كشورهايي كه حتي زيرساخت‌هاي لازم را براي اين پديده نداشتند امروزه جزو كشورهاي قدرتمند در صنايع فناوري اطلاعات و ارتباطات شده‌اند.
وي گفت:‌ به عنوان مثال كشوري مثل فيليپين و يا ويتنام اين روزها با توسعه صنعت IT به جايگاهي رسيده‌اند كه نه تنها مشكل اشتغالزايي خود را حل كرده‌اند بلكه از متخصصان خارجي در كشور نيز بهره‌مند شده و براي افراد خارج از كشورشان نيز شغل ايجاد مي‌كنند.
وي گفت: از هر زاويه كه نگاه كنيم بايد گفت كه صنعت فناوري اطلاعات توانسته جايگاه ويژه‌اي در حوزه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و يا حتي سياسي داشته باشد و لذا بايد با اين صنعت نگاه متفاوتي هم داشته وبراي توسعه آن سرمايه‌گذاري ويژه‌اي انجام داد.
جلالي گفت: بايد دومين جشنواره صنعت، بازرگاني و فناوري اطلاعات به دنبال پيدا كردن راهبردها و استراتژي‌هاي مناسب براي پيشبرد صنعت IT در كشورمان باشد و راهكارهاي مورد نياز را در اين زمينه ارائه داده  و مباحث مرتبط با فناوري اطلاعات، مديريت استراتژيك و نقش فناوري اطلاعات در تجارت و موارد مرتبط عنوان شده و بررسي شود.
وي با بيان اين كه يكي از مسائل مهم در توسعه فناوري اطلاعات، استراتژي مناسب در توسعه نوع اين فناوري است، ابراز داشت: به عنوان مثال اگر در توسعه فناوري اطلاعات نگاه فرهنگي داشته باشيم بايد به صنعت توليد محتوا آن هم در سطح جهاني بينديشيم و اگر استراتژي توسعه اقتصادي داشته باشيم بايد به تجارت الكترونيكي و بسترهاي توليد الكترونيكي فكر كرده و اگر نگاه اجتماعي در صنعت فناوري اطلاعات داريم بايد به استراتژي توسعه شبكه‌هاي اجتماعي و امثال آن بينديشيم.
اين استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در بيشتر كشورهاي جهان هنوز استراتژي مناسبي براي توسعه صنعت در كشورهايشان وجود ندارد به همين دليل باري به هر جهت از آن استفاده مي‌كنند يعني نياز روز خود را برطرف مي‌كنند و اين جاي تاسف دارد.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی ITICIR ،دومین جشنواره صنعت ،بازرگانی و فناوری اطلاعات دیماه امسال در برج میلاد تهران با حضور مقامات بلند پایه کشور برگزار می شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

37157