۱۴۰۳ یکشنبه ۱۳ خرداد

بينايي افراد نابینا با زبانشان به جای چشم ها

به گزارش ICTPRESS به نقل از "ساینس دیلی" ، بررسی های انجام شده از سوی وزارت بهداشت آمریکا نشان می دهد که از هر 200 نفر فرد بالاتر از سن 40 سال در این کشور 20 نفر نابینا هستند که این امر هزینه های زیادی برای دولت آمریکا در پی دارد به همین منظور دانشمندان دانشگاه ویسکانسین ابزاری به نام BrainPort طراحی کرده اند که به افراد نابینا کمک می کند با استفاده از اعصاب زبان به جای چشم ها از زبان برای دیدن اشیاء پیرامون خود استفاده کنند.
گزارش ها حاکی است ، با استفاده از این ابزار BrainPort داده های بصری از طریق یک دوربین دیجیتالی کوچک با ابعاد 5/1 سانتی متر که در یک عینک خورشیدی تعبیه شده و بر روی چشم فرد نابینا قرار داده شده ، جمع آوری می شود.
این داده های اطلاعاتی جمع آوری شده به یک ابزار کوچک در ابعاد تلفن همراه که در دستان فرد نابینا قرار می گیرد انتقال داده می شود .این دستگاه سیگنالهای دیجیتالی را به پالس های الکترونیکی مبدل می سازد که این ابزار در حقیقت جایگزینی برای شبکیه چشم انسان است.
پس از آن این سیگنالها از سی پی یو دستگاه به یک ابزار الکترودی کوچک به شکل آبنبات در ابعاد 9 سانتی متر مربع که برروی زبان انسان قرار دارد فرستاده می شود .در این حالت هر یک از الکترودها با پیکسلهای مربوط به خود برابری می کنند . مثلا پیکسل های  سفید پالس های الکتریکی قوی انتقال می دهند و پیکسل های  سیاه هیچ پالسی انتقال نمی دهد .
با این حال سازندگان این دستگاه اعلام کرده اند که با وجود این دستگاه 15 دقیقه زمان لازم است که فرد نابینا بتواند تصاویر فضای پیرامون خود را تشریح و تفسیر کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

45143