۱۴۰۳ یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

کارگاه بلاکچین و هوش مصنوعی در رویداد از افسانه تا اصالت؛ رونمایی دو خدمت فناورانه استارتاپ بلاک‌ورز

 

 

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در قسمت اول کارگاه، دکتر امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار استارتاپ چمروش به معرفی این استارتاپ که سامانه هوشمند ثبت، ردیابی و تائید اصالت فرش دستباف است پرداخت و گفت: «استارتاپ چمروش افسانه اصیل اسرارآمیز در واقع یک پلتفرم نوآورانه برای ارتباط بین تولیدکنندگان و مالکان فرش های نفیس با مشتریان است و با یکپارچه کردن فناوری های دیجیتال شامل اینترنت اشیاء و پردازش تصویر، اثر انگشت دیجیتالی و انحصاری فرش را تولید کرده و شناسنامه فرش را بر روی بلاکچین ثبت می کند.»

 

 

 


او اضافه کرد: هدف چمروش تائید اصالت فرش های دستباف ایرانی و تقویت ارزش ذاتی آن و گزارش فرش های تقلبی است و بر این اساس دفتر فناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمستان سال 1401 زیست بوم سیستم هوشمند تایید اصالت فرش دستباف را با همکاری استارتاپ چمروش، دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تعدادی از تولیدکنندگان برگزیده فرش تشکیل داد که بعنوان یکی از 29 کنسرسیوم اولویت‌دار این وزارتخانه در 20 اسفندماه سال گذشته، تفاهم نامه آن در همایش «بنگاه، فناوری و رشد اقتصادی» منعقد شد.

 

 

 

 

بنابراین گزارش، در ادامه مهندس شاهین میرزائی عضو هیات راهبری چمروش و هم بنیانگذار استارتاپ بلاک ورز به موضوع تقلب در صدور انواع گواهینامه ها و همینطور تولید کالاهای تقلبی اشاره کرد و گفت «استارتاپ بلاک ورز پلتفرم مدیریت هویت و اصالت سنجی مبتنی بر دفتر کل توزیع شده است و بلاک ورز پس از طراحی و پیاده سازی موفق سامانه تائید اصالت فرش دستباف که در همکاری با استارتاپ چمروش انجام گرفت، متولد شد.»

وی افزود: این استارتاپ با یکپارچه سازی فناوری های بلاکچین، رایانش ابری و رمزنگاری، مجموعه ای از خدمات را در قالب آموزش، پژوهش، مشاوره و اجرای پروژه ارائه می کند که کاربران را قادرسازد  تا اصالت هر محصولی که خریداری می کنند را بررسی و زنجیره تامین آن را از مبدا تا مصرف ردیابی کنند.

میرزائی تصریح کرد: پیامد اصالت سنجی افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد بین تولیدکننده و مصرف کننده است که موجب رشد کسب و کار می شود.»

وی در ادامه تاریخچه و ویژگی های بلاکچین و کاربردهای آن در صنایع مختلف از جمله مواد غذائی، دارو و لوازم آرایشی بهداشتی، کالاهای هنری و لوکس و املاک و مستغلات را توضیح داد و دو خدمت بلاک ورز به نام گواهینامه الکترونیکی برای کالاهای ماندگار و مهر الکترونیکی برای محصولات مصرفی مانند دارو را معرفی کرد.

وی سپس گواهینامه حضور ثبت شده بر بستر بلاکچین که توسط موزه فرش صادر می شود و به سادگی روی بلاکچین قابل راستی آزمایی است را رونمایی و همچنین مراحل مختلف صدور گواهینامه ثبت شده در بلاکچین را بیان کرد.

میرزایی در قسمت بعد پروژه جدید بلاک ورز که راه اندازی پلتفرم سرمایه گذاری و ارائه خدمات مالی و سرمایه گذاری پایدار مبتنی بر رمز ارز است را معرفی کرد و گفت: پشتوانه آن ارزش دارائی های ثبت شده در سامانه خواهد بود.

وی گفت: با راه اندازی این پلتفرم، استارتاپ چمروش می تواند با جذب سرمایه های سرگردانی که در بازار ارز و سکه بصورت غیر مولد مبادله می شود، باعث ایجاد اشتغال، ارزش افزایی و همینطور توسعه پایدار شود.

میرزایی در پایان تیم اجرایی بلاک ورز شامل امیرحسین روشن ضمیر، شاهین میرزایی، رضا جمشیدی، عباس چشماپوش و شهریار نصر ملک را معرفی کرد.

 

 

 

 

به گزارش شبکه خبری فناوری نوین، در بخش دوم، امیرحسین روشن ضمیر به معرفی هوش مصنوعی پرداخت و گفت: «هوش مصنوعی به سامانه هایی گفته می شود که می توانند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله، توانایی یادگیری و کسب دانش، شبیه سازی فرآیند تفکر و استدلال و تحلیل شرایط پیچیده و اعمال پاسخ مناسب از خود بروز دهند.»

وی با اشاره به اینکه پردازش تصویر یکی از شاخه های بسیار پرکاربرد در هوش مصنوعی است اضافه کرد: پردازش تصویر امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده است که مهمترین آن شناسایی یک شیء یا ویژگی خاص در تصاویر مختلف است.

روشن ضمیر تصریح کرد: اصطلاح رایج بازار این است که فرش های دستباف همگی دارای عیب بوده و به عبارتی فرش بدون عیب و خطا وجود ندارد، در حقیقت عیوب و خطاهای ناچیز نشان می دهد که یک فرش با دست بافته شده است چراکه بافندگان با در نظر گرفتن عامل انسانی در بافت گره ها به صورت سهوی خطاهایی را مرتکب می شوند.

وی افزود: بر مبنای این استدلال، چمروش توانسته است با بکارگیری هوش مصنوعی و پردازش تصویر، اثر انگشت دیجیتالی فرش که برای هر فرش منحصر بفرد است را تولید و به این ترتیب هویت یک فرش را شناسایی و حفظ و آن را به عنوان تک اثر هنری به بازار معرفی کند.

موضوع خطا در فرش دستباف در توجیه لیوان قهوه مقوایی که به اشتباه در صحنه ای از قسمت چهارم فصل آخر پرطرفدار بازی تاج وتخت ظاهر شده بود توسط دیوید بنیاف، از تهیه کنندگان این سریال نیز مطرح شد. بنیاف و همکارش دن ویس به جای اظهار نظر مستقیم در این مورد به شوخی گفتند «فکر می کنیم در فرش ایرانی هم رسم است موقع بافت خطاهای کوچکی رخ دهد زیرا که فقط خدا میتواند کارها را تمام وکمال انجام دهد. خب به گمانم در این مورد اشتباه از ما بود»

 

 

 

 

به گزارش آی‌سی‌تی‌پرس به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران، در قسمت پایانی کارگاه بلاکچین و هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش دستباف، علی لاهیجی تولید کننده فرش دستباف ابریشمی، بنیانگذار کارگاه فرش لاهیجی و از اعضای کمیته راهبری چمروش در پنل سخنرانی حاضر شد و توضیحات تکمیلی را در رابطه با لزوم بکارگیری اثر انگشت دیجیتالی فرش و مزایای آن بخصوص برای فرش های نفیس ارائه کرد.

در انتها نیز امیرحسین روشن ضمیر گفت: استارتاپ چمروش برای ثبت اختراع مفهوم اثر انگشت دیجیتالی فرش در ایران و کشور آمریکا اقدام کرده است که این پرونده در هر دو کشور در حال داوری است.

 

گفتنی است رویداد نمایش گزیده فرش های اصیل ایرانی توسط موزه فرش ایران، مجموعه ایران گره و استارتاپ چمروش با نمایش 40 گزیده قالی اصیل ایران در 29 اسفندماه گذشته آغاز بکار کرد و تا 12 فروردین جاری در موزه فرش ایران واقع در خیابان کارگر شمالی تقاطع فاطمی، ادامه دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

24949