۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ اردیبهشت

مصوبه ورود مخابرات در راه‌اندازي سه ميليون پورت

اين در حاليست كه هنوز در تمام تهران به عنوان يكي از كلان شهرهاي دنيا و پايتخت كشوري كه مي خواهد در پايان چشم انداز 20 ساله رتبه نخست علمي منطقه را داشته باشد، امكانارائه اين سرويس برقرار نشده است.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، مصوبه دولت براي مجاز كردن شركت مخابرات ايران براي راه‌اندازي سه ميليون پورت با قوانين متعددي مغايرت داشت و از همه مهمتر با سياست‌هاي ابلاغي مقام رهبري در خصوص اصل 44 قانون اساسي در تضاد كامل است با اين وجود راه اندازي سه ميليون پورت پر سرعت اينترنت به بخش دولتي واگذار شد و نگراني هاي جدي را براي يازده شركت بخش خصوصي فعال در اين حوزه ايجاد كرد.
محمد روح‌الهي، مديرعامل شركت مخابرات استان‌ تهران با اشاره به مصوبه هيات دولت مبني بر ورود مخابرات در راه‌اندازي سه ميليون پورت، ورود بخش دولتي به اين حوزه را تا ابتداي سال 85 ممنوع اعلام و اظهار كرد: در حال حاضر 11 شركت PAP يا نداي فعال حدود 90 هزار پورت در استان تهران راه اندازي كرده‌اند. اين در شرايطي است كه در حال حاضر امكان ارائه ADSL در همه مناطق استان تهران وجود ندارد.
او با بيان اينكه شركت‌هاي PAP در جهت عمل به تعهدات خود تلاش كرده‌اند ادامه داد: در عمده مناطق شهر و استان تهران، شركت‌هاي PAP پورت‌هاي پرسرعت را ارائه مي‌دهند و فكر مي‌كنم اگر همكاري بهتري بين مخابرات و شركت‌هاي PAP وجود داشته باشد و نيز سفارش‌ تجهيزات به نتيجه برسد بتوانيم تا درصد بالاي نيازهاي استان تهران را پوشش دهيم هرچند مي‌دانيم كه تقاضا بيش از اين مقدار خواهد بود و براي پاسخ به تقاضا همكاري شركت‌هاي PAP نيز ضروري است.
وي تاكيد كرد: پورت هايي كه توسط شركت مخابرات استان تهران راه‌اندازي مي‌شود به طور عمده مورد استفاده متقاضيان شهر تهران قرار خواهد گرفت زيرا عمده‌ تقاضا براي ADSL در شهرهاي تهران و كرج است اما در حال حاضر به دليل محدوديت تجهيزات براي افزايش تعداد پورت‌ها، اعلام عمومي براي ارائه نمي‌كنيم اما با وجود اينكه نمي‌توان به طور دقيق حجم بازار را محاسبه كرد اما مطمئنا تقاضا وجود دارد.
مدير عامل شركت مخابرات استان تهران با اشاره به حدود 24 ميليون تلفن ثابت در كشور، تاكيد كرد: اين تعداد تلفن ثابت زمينه لازم براي نصب و راه‌اندازي پورت و ارائه سرويس ADSL به مردم را فراهم مي‌كند و نشان مي‌دهد كه ظرفيت‌ لازم براي گسترش آن وجود دارد. اين ميزان تقاضا ثابت مي‌كند شركت‌هاي PAP براي اداي تعهدات خود فضا دارند با اين همه تا كنون كمتر از 200 هزار پورت راه‌اندازي كرده‌اند.
به گفته مديرعامل شركت مخابرات استان تهران 100هزار پورت پرسرعت در تهران نصب شده كه از اين تعداد 30 هزار پورت راه‌اندازي شده كه مقدماتي از لحاظ مسائل مالي و قبوض دارد كه در حال رسيدگي است و مناقصه ايجاد 600 هزار پورت ديگر نيز در حال برگزاري است.
اما عبدالمحمد بيدختي نژاد،مسوول كميسيون PAP سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران  با بيان اينكه عملكرد شركت‌هاي PAP با توجه به وضع موجود و اقدامات شركت‌هاي مخابرات دولتي و در مقايسه با ديگر پروانه‌ها قابل قبول است، معتقد است: اين شركت‌ها بيشتر از تعهدات پروانه سرمايه‌گذاري كرده و برخلاف ادعاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سراسر كشور خدمات ADSL ارايه مي‌كنند.
او ادامه داد: شركت‌ها آمادگي سرمايه‌گذاري بيشتري را هم دارند و حاضرند مشروط به انجام تعهدات شركت‌هاي دولتي تضمين هم بپردازند. عملكرد شركت‌ها زماني ديده مي شود كه مقايسه شود قبل از حضور شركتها در چهار سال پيش يك پورت پرسرعت مخابرات دولتي با يك ميليون تومان در اختيار مشتري قرار مي‌گرفت.
وي گفت: معاون اول رياست جمهوري مصوبه‌اي از هيات دولت در 17 آذر 87 را ابلاغ كرده است كه مغاير قوانين مصوبه مجلس شوراي اسلامي است. در بند 1 اين مصوبه به شركت‌هاي مخابراتي دولتي اجازه داده مي‌شود تا نسبت به واگذاري سه ميليون پورت پرسرعت در كشور اقدام نمايد در حاليكه شركتهاي خصوصي PAP با اخذ مجوز از وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات در اين زمينه فعال هستند.
مسوول كميسيون PAP سازمان نظام صنفي استان تهران درباره مشكلات شركت‌هاي خصوصي PAP با شركت مخابرات استان تهران اظهار كرد: تخلفات گسترده شركت مخابرات استان تهران در واگذاري امكانات به شركت‌ها بر اساس پروانه‌ و قرارداد فيمابين، ندادن امكانات پسيو و مكان با عنوان دليل كمبود مكان، در حالي كه با اين مجوز در اين حد گسترده مي‌خواهد وارد رقابت با شركتها شود، وقت‌كشي زياد براي ارايه خدمات و گاهاً تا 18 ماه پاسخ ندادن به درخواست‌ها از مشكلات اين حوزه است.

نظرات : 0

ثبت نظر

36409