۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی انفورماتیک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه هوش مصنوعی

ICTPRESS - شرکت ملی انفورماتیک و وزارت ارتباطات تفاهم‌نامه‌ای را با هدف حمایت از پروژه‌های ملی در زمینه هوش مصنوعی امضا کردند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، دکتر ” علیرضا ماهیار” مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در سخنانی ضمن تبریک ایاد شعبانیه، فرمایشات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر ضرورت حضور ایران در بین ده کشور اول دنیا در زمینه هوش مصنوعی را یادآور شد و گفت: ما در گروه ملی انفورماتیک با تاسی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی بدنبال آن هستیم که به ویژه در حوزه پولی و بانکی، کشور را در زمینه هوش مصنوعی به نقطه‌ای که شایسته آن است، برسانیم.

وی به رتبه‌بندی اخیری که از جایگاه کشورها در حوزه هوش مصنوعی در دنیا منتشر شده، اشاره کرد و افزود: این جایگاه نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که باید جدی‌تر و محکم‌تر از گذشته به این حوزه ورود پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک ادامه داد: موضوع زیرساخت سخت‌افزاری در هوش مصنوعی بسیار مهم است اما اصل در این فناوری حوزه فکری و نرم‌افزاری است و ما نیروی متخصص خوبی را در صنعت پرداخت کشور در اختیار داریم؛ جایگاه ایران در حوزه استفاده از فناوری در حوزه بانکی و پرداخت در منطقه ممتاز و در دنیا بسیار خوب است اما در حوزه هوش مصنوعی با توجه به سیاست حکمرانی ریال، کاهش هزینه‌ها و نظارت هوشمند مدرن بر مبنای الگوریتم و رویه‌های دیجیتال، فاصله زیادی داریم.

دکتر ماهیار با بیان اینکه مذاکرات خوبی برای امضای تفاهم‌نامه بین شرکت ملی انفورماتیک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شد، افزود: یکی از نکات مثبت این تفاهم‌نامه این بود که حتی قبل از امضا، اقداماتی در راستای آن انجام شد.

وی ادامه داد: ظرف کمتر از سه ماه بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار، یک واحد کسب‌وکار استراتژیک (SBU) به طور تخصصی در زمینه هوش مصنوعی در داخل مجموعه شرکت ملی انفورماتیک تشکیل شد؛ هدف این مجموعه اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی در بستر شبکه پرداخت و نظام‌های پرداخت و شبکه بانکی است.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک با اشاره به رونمایی از 2 محصول دستیار هوشمند بانکی «نیکای» و «ویترین مجازی» در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اظهار داشت: پروژه دیگری که به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، در حوزه خوانش قوانین و مقررات و تنقیح قوانین است؛ این پروژه با پیدا کردن الگوها و نکات مبهم به ما می‌گوید که نیاز به چه قوانین و مقرراتی داریم و بهره‌بردار سیستم بانکی هم نیاز به رعایت چه مواردی دارد.

دکتر ماهیار همچنین اعلام کرد که روزانه صدها میلیون تراکنش در شبکه بانکی کشور انجام می‌شود و شرکت ملی انفورماتیک به عنوان یک بخش خصوصی حاکمیتی بدنبال ایجاد سیستم خود نیست بلکه می‌خواهد تا به بانک‌ها کمک کند تا سیستم خودشان را داشته باشند.

دکتر «حسین خسروپور» مدیر دفتر توسعه فناوری های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه سه اولویت را در حوزه هوش مصنوعی برشمرد و گفت: اولین اولویت سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری این حوزه است که در این راستا جلسات خوبی را با دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس‌جمهور داشته‌ایم.

وی، اولویت دیگر را زیرساخت مورد نیاز برای توسعه همگون ظرفیت پردازشی این حوزه اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حمایت از توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه هستیم. مدلی که بدنبال آن هستیم نظام نوآوری شرکتی به معنای ایجاد شرکت‌های بزرگ است.

این مقام مسئول ظرفیت مالی کشور را محدود عنوان کرد و افزود: در حالی که ضریب نفوذ فناوری در گذشته بسیار زیاد بود اما شاهد هستیم که ضریب نفوذ برای تلفن‌های هوشمند 6 سال بود که این موضوع برای هوش مصنوعی به 3 سال کاهش پیدا کرده است.

خسروپور به اقدامات آغاز شده از سوی کشورهای منطقه در حوزه هوش مصنوعی اشاره و تصریح کرد: برای عقب نماندن از کشورهای منطقه اقداماتی آغاز شده است؛ یکی از نیازمندی‌ها دیتای بانکی است که در این زمینه بسیار غنی هستیم و زیرساخت‌های خوبی هم از نظر نیروی انسانی در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: بدنبال این هستیم که اولین شرکت بزرگ اپراتور در زمینه هوش مصنوعی را با محوریت شرکت ملی انفورماتیک ایجاد کنیم تا به هدف اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه هوش مصنوعی دست یابیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری‌های نوین و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات همچنین اعلام کرد که این وزارت‌خانه آمادگی دارد تا از محل وجوه اداره شده خود به شرکت‌هایی که پروژه ملی درباره هوش مصنوعی داشته باشند و از طرف شرکت ملی انفورماتیک معرفی شوند، برای اجرای این پروژه‌ها تا سقف 300 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

93433