۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

سال‌هاي79 و 80، پيدايش ادبيات آموزش الكترونيكي در ايران

بر اساس اين تعريف يادگيري الكترونيكي در برگيرنده طيف متنوعي از ابزارهاي فناوري اطلاعات از جمله راديو، تلويزيون،‌تلفن همراه، فيلم، سي‌دي‌هاي آموزشي و اينترنت است.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS، با توجه به رشد كمي و كيفي و افزايش قابليت‌هاي اينترنت در سال‌هاي اخير،‌امروزه يادگيري الكترونيكي تقريبا با يادگيري از طريق اينترنت شناخته مي‌شود. اينترنت قابليت‌هاي گسترده‌اي براي يادگيري دارد و مهمترين آن‌ها امكان برقراري ارتباط و تعامل در جهت يادگيري بين استاد درس و فراگيران است؛ علاوه بر اين از طريق اينترنت به راحتي مي‌توان محتواهاي گوناگوني را در اختيار قرار داد و مسير يادگيري آنان را كنترل كرد.
اما بايد گفت كه پيدايش ادبيات آموزش الكترونيكي در ايران به سال‌هاي 79 و 80 بازمي‌گردد كه در اين دوره بيشتر مراكز تحقيقاتي نظير مركز تحقيقات مخابرات و اساتيد علاقمند به اين موضوع سلسله فعاليت‌هاي پژوهشي را به منظور گسترش بيشتر فناوري در آموزش آغاز كردند. مي‌توان گفت كه در حدود سال 82 آموزش الكترونيكي حداقل در بين مديران دولتي دانشجويان و دانشگاهيان رويكردي شناخته شده بود و صحبت درباره آن به روزنامه‌ها و سمينارها كشيده شد .
 دانشگاه تهران با ارائه 10 درس خود به صورت الكترونيكي در سال 81 آغازگر روند ايجاد دانشگاه‌هاي مجازي بود و در سال 83 دانشگاه علم و صنعت در ادامه اين مسير دوره آموزش مجازي خود را برگزار كرد و زمينه را براي شكل‌گيري دانشگاه‌هاي مجازي در كشور فراهم  كرد، به طوري كه در حال حاضر دانشگاه‌هاي متعددي برخي از دوره‌هاي خود را به صورت الكترونيكي ارائه مي‌كنند.
از طرف ديگر اگر چه سازمان‌هاي متعدد نيز از يادگيري الكترونيكي استفاده مي‌كنند اما رشدي كه يادگيري الكترونيكي در دانشگاه‌ها داشته است به مراتب بيش از رشد آن در كاربردهاي سازماني است؛ در حالي كه بازار جهاني يادگيري الكترونيكي در اين زمينه گسترده‌تر است و به طور كلي در دنيا به استفاده يادگيري الكترونيكي در سازمان‌ها بيشتر توجه مي‌شود.
اما درباره مشكلات يادگيري الكترونيكي در ايران مي توان گفته كه معمولا كارشناسان نرم‌افزار و كامپيوتر به اين حوزه وارد شده‌اند و نقش طراحان آموزشي كم‌رنگ است، برخي از اساتيد با يادگيري الكترونيكي آشنايي ندارند و فرهنگ يادگيري الكترونيكي نسبت به سال‌هاي گذشته پيشرفت داشته ولي هنوز در سطح جامعه جا نيافتاده است و از طرفي پهناي باند مشكل اساسي است.

نظرات : 0

ثبت نظر

32975