۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

شاخص فرصت ديجيتالي كشورمان 53صدم است

معتقديم نبايد از ترس سوءاستفاده‌هايي كه از فضاي اطلاعاتي مي‌شود به سوي جامعه اطلاعاتي نرويم بلكه بايد با حفظ شرايط و تمهيداتي كه در نظر گرفته مي‌شود ضمن دسترسي سهل و ارزان بتوانيم از مخاطراتي كه براي كودكان و جوانان در جامعه اطلاعاتي به وجود آيد جلوگيري كنيم.
به گزارش ICTPRESS كمال محامد پور، معاون وزير ارتباطات در نشست خبري كه صبح امروز(26 ارديبهشت‌ماه) در مركز تحقيقات مخابرات ايران برگزار شد با بيان اين كه شعار ITU (جامعه بين‌المللي مخابرات) صيانت از كودكان در فضاي اينترنت و سايبر است گفت: جامعه اطلاعاتي بايد به جايي برسد كه هر كس و در هر زماني بتواند سرويس‌ها را دريافت كند و اين حكايت از دنياي جديد دارد كه ما در آن قرار داريم و بايد تمام تلاش‌ها درمجموعه اين باشد كه بتوانيم در اين جهت حركت كنيم.
وي با بيان اين كه مهم ترين خصوصيت جامعه اطلاعاتي استفاده از كاربردهاي IT در خدماتي است كه به مردم داده مي‌شود گفت: مردم با استفاده از اين سرويس‌ها مي‌توانند وضعيت اقتصادي را بهبود بخشند و از طرفي از نظر تعرفه و قيمت سرويس‌ها بايد به گونه‌اي باشند كه افراد متوسط در جامعه هم بتوانند از آن استفاده كنند و زيرساخت‌ها به نحوي باشد كه به راحتي استفاده از IT امكان پذير باشد كه بخشي از اين ساختارها فني است كه وزارت ICT متولي آن است و بخشي نيز مثل زيرساخت‌هاي فرهنگي،‌ اجتماعي و يا اقتصادي غيرفني است.
وي با اشاره به شاخص فرصت ديجيتالي كه از سه بخش فرصت، زيرساخت و بهره برداري تشكيل شده گفت: حداكثر اين عدد يك است و هر چه به عدد يك نزديك‌ترمي‌ شويم گوياي سرمايه گذاري و بهره برداري از آن است كه اين عدد در كشور ما در سال 83، 27 صدم و در سال 84 ،37 صدم، در سال 85 ، 47 صدم در سال 86 ، 50 صدم و در پايان سال 87 ، 51 صدم و در سال 88 به 53 صدم رسيده است كه اين ميزان تا عدد يك فاصله زيادي دارد كه البته متاسفانه ما در كشورمان در بخش‌هاي اول و دوم فعاليت خوبي داشتيم ولي در بخش سوم يعني بهره برداري وضعيت خوبي نداريم و اين باعث شده شاخص ما 53 صدم باشد.
وي با بيان اين كه در كشور ما علي رغم سرمايه گذاري ولي در بخش بهره برداري ضعيف عمل مي‌شود گفت: در حدود 110هزار كيلومتر فيبرنوري داريم ولي ميزان بهره برداري ما از اين شبكه عظيم شهري و بين شهري از 30 تا 40 درصد بالاتر نيست و اين نشان مي‌دهد در بخش بهره برداري ضعيف هستيم.
محامدپور با اشاره به ضريب نفوذ 65 درصدي تلفن همراه، 35 درصد در بخش تلفن ثابت و حدود 30 درصد در اينترنت گفت: با اين وجود هنوز كاربردهاي مورد نياز در بخش‌هاي مختلف خدماتي روي شبكه عظيم تلفن ثابت و تلفن همراه برقرار نشده است و جا داشت تا ما بتوانيم با تشويق همه سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي بتوانيم كاربردهاي بيشتري در اين زمينه داشته باشيم.
معاون وزير ارتباطات با اشاره به قانون بودجه سال 88 و بندهاي 20و 26 كه مسائل پژوهشي را مطرح كرده و گفت:‌ بند 20 اين قانون به سهم يك درصدي از درآمد عملياتي شركت‌هاي دولتي مرتبط است كه مطابق اين بند شركت‌هاي دولتي موظف هستند يك درصد از درآمد عملياتي خود را صرف پژوهش كنند و مطابق ضابطه اجرايي دولتي اين كار از طريق معاونت علم و فناوري انجام مي‌شود.
وي با بيان اين كه متاسفانه در سال 87 علي رغم وجود سهم يك درصدي عملكرد شركت‌هاي مخابراتي مناسب نبود گفت:‌ معاونت علم و فناوري به طور جدي اين موضوع را در سال 87 پيگيري مي‌كند و از شركت‌هاي توضيح خواسته است.
وي با اشاره به بند 26 از بودجه سال 88 كه مربوط به اعتبارات پژوهشي دستگاه‌هايي است كه داراي رديف مستقلي هستند گفت:‌ براي سال 88 مركز 70 ميليارد تومان پيش بيني شده كه البته در سال 87 با تلاش‌هاي صورت گرفته ما توانستيم70 ميليارد تومان بودجه تحقيقاتي مركز را وصول كنيم و براساس سياست‌هاي مركز توانستيم تعهدات خوبي داشته باشيم.
وي ادامه داد: عملكرد مركز در سال 87 حدود 54 ميليارد تومان بود يعني از70 ميليارد تومان مصوب شده54 ميليارد تومان عملياتي شده است و 79 درصد اعتبارات برون سپاري و21 درصد در مركز بود كه از مجموع برون سپاري شده بخش عمده‌اي مربوط به دستگاه‌ها بود.
معاون وزير ارتباطات ادامه داد: با حدود 27دانشگاه قرارداد داريم و حدود 21 آزمايشگاه تخصصي ايجاد شده كه بعضي به بهره برداري رسيده و افتتاح شده و بعضي در شرف افتتاح است و از نظر اعتبارات نيز 65 درصد از اين اعتبارات اختصاص به آزمايشگاه دارد.
به گفته وي با توجه به سياست‌هاي اتخاذ شده براي مركز عملا به سمتي پيش مي‌رويم كه مركز به عنوان جمع كننده و برنامه ريزي وارد شود و كارهايي را كه مي‌توان به بيرون واگذار كند تا مركز درگير آن نشود.
وي با اشاره به پروژه‌ها و طرح‌هاي مركز و با اشاره به طرح شبكه ملي ip گفت: RFP اين طرح آماده و مناقصه آن توسط زيرساخت انجام شد و ظرف چند روز آينده برنده آن اعلام مي‌شود، كه اين طرح پروژ عظيمي‌است كه ظرفيت بهره برداري از اين شبكه فيبرنوري را دهها برابر افزايش مي‌دهد وزمينه‌اي فراهم مي‌ شود كه اپراتورها و ديگران بتوانند به راحتي با توسعه اين شبكه سرويس‌هاي خود را ارايه كنند.
وي با بيان اين كه طرح NGN نيز مراحل نهايي تست پايلوت آن انجام شده اظهار اميدواري كرد: اميدواريم مجري كار كه شركت مخابرات ايران است آن را عملياتي كند كه مركز در اين طرحها RFP را آماده و در اختيار شركت‌ها قرار مي‌دهد و بر روند اجراي آن‌ها نظارت دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

92264