۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

آیفون یا هایفون ؟ مسئله این است!

سیطره خود در آورده اند به این نتیجه می رسیم که شرکت های غیر مجاز چینی توانسته اند با کپی برداری از برندهای معروف وایجاد تغییرات بسیار کوچک در نام آنها گوشی های خود را با موفقیت تمام وارد بازار های جهانی کنند.
به گزارش ICTPRESS، در مقاله ای که در روزنامه "نیویورک تایمز" چاپ شده آمده است: گرچه بسیاری از شرکت ها در اقصی نقاط جهان گوشی های تقلبی شرکت های بزرگ همچون نوکیا ، سامسونگ و مو تورولا را وارد بازار می کنند اما شرکت های چینی با ایجاد تغییرات جزئی در نام این گوشی ها به نوعی کار خلاف خود را توجیه کرده و به این اقدامات رنگ و رویی قانونی می بخشند ، که این کار زمینه را برای نگرانی بسیاری از شرکت های بزرگ تولید کننده تلفن همراه در جهان فراهم آورده است.
چنانچه به برخی از این گوشی ها نگاه کنید به این نتیجه می رسید که این گوشی آیفون شرکت اپل نیست بلکه "هایفون" ساخت چین است ،  گوشی دیگر NOKIA N79  نیست بلکه Nokla N97 است  و دیگری Samsung  است که با شیوه ای بسیار ماهرانه به  Sumsung   تغییر یافته و به راحتی در بازار جهانی به فروش می رسد.
"شیونگ تینگ" مدیر اجرایی شرکت Triquint Semiconductor در این باره می گوید: تا 5 سال گذشته ساخت گوشی های تقلبی بسیار سخت بود چرا که یافتن افراد متخصص در بخش سخت افزار، نرم افزار و یا دیگر بخش های طراحی بسیار مشکل بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش روز افزون متخصصان این حوزه شرکت هایی تاسیس شده اند که حتی 10 نفر پرسنل دارند و به این وسیله محصولات خود را به آسانی  وارد بازار سیاه که در چین به "شانژای " شهرت دارد ، می کنند.
گزارش ها حاکی است بسیاری از این شرکت ها که سالها کارشان ساختن و تولید دی وی دی های نا مرغوب و ابزار آلات الکترونیکی تقلبی بوده اکنون به بازار پر رونق تلفن همراه روی آورده اند و البته به دلیل پایین بودن قیمت محصولاتشان موفقیت های زیادی در بازار بسیاری کشور ها داشته اند.
این گوشی ها معمولا به صورت غیر قانونی به کشورهای روسیه ، هند ، خاورمیانه ، اروپا و حتی آمریکا صادر می شوند و دامنه بازار گوشی های تلفن همراه " شانژای "روز به روز در حال گسترش است.
بررسی ها نشان می دهد علاوه بر خسارتی که از محل تولید این گوشی ها به شرکت های بزرگ همچون نوکیا و سونی اریکسون وارد می شود خود شرکت های قانونی تولید کننده تلفن همراه در چین نیز به دلیل پر رونق شدن بازار گوشی های "شانژای" با مشکلات مالی فراوان مواجه شده اند.
طبق گفته "چن ژائو" مدیر فروش شرکت "کونکا" یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشی تلفن همراه در چین ، سازندگان قانونی تلفن همراه در چین باید 17 درصد درآمد خود را مالیات بر ارزش افزوده بپردازند اما سازندگان گوشی های "شانژای" از پرداخت این مالیات ها معافند و این امر شرکت های قانونی را در مقابل شرکت های غیر قانونی بسیار ضعیف کرده است.
در پایان این مقاله آمده است به رغم اعتراضات گسترده شرکت های بزرگ سازنده تلفن همراه در جهان هنوزدولت چین درخصوص ممنوعیت فروش این گوشی ها که حتی در رادیو و تلویزون این کشور گوشی های خود را با شعار " یک پنجم قیمت " تبلیغ می کنند اقدامی انجام نداده  است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

76846