۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

بايد تلاش كنيم در متن حركت كنيم، نه در حاشيه

به گزارش ICTPRESS ، محمد سليماني _وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين مراسم گفت:  در حوزه‌رسانه‌ها حاشيه زياد است ولي ما بايد تلاش كنيم در متن حركت كنيم و به حاشيه نرويم و سعي كنيم به آن چيزي كه مردم مي‌خواهند برسيم. چون حاشيه‌ها به درد مردم نمي‌خورد و مديران را خسته كرده و نتيجه‌اي نخواهد داشت بنابراين بايد اين فضا مديريت كنيم تا به اهداف و آرمان‌هاي مورد نظر دست يابيم.
وي گفت: حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات تاثير مستقيم و بسيار موثري در مباحث اجتماعي، اقتصادي، فرهنگ و سياست دارد.
سليماني  با بيان اينكه تحولاتي كه در حوزه‌ ارتباطات كشور ايجاد شده نشان از يك مديريت يكپارچه و توجه به زواياي مختلف دارد گفت: يك سازمان و مجموعه زماني مي‌تواند به صورت قدرتمند به جلو حركت كند كه همه عوامل با هم هماهنگ و يكپارچه باشند و در كشورما استعدادها و توانايي‌هايي كه وجود دارد بيشتر از كارهايي‌ست كه ما در حال حاضر انجام مي‌دهيم.
به گفته وي اگر فضا را آرام‌تر و با نشاط‌ تر كنيم و هر كسي در جاي خود ماموريت خود را به خوبي انجام دهد اين ريتم يك نواخت ايجاد مي‌شود و شاخص‌ها چند برابر خواهد شد و به اهداف و مطالبات مردم خواهيم رسيد.
سليماني با بيان اينكه اين حوزه تاثير مستقيم در اجتماع، اقتصاد، فرهنگ و سياست دارد گفت: اين فضايي كه به وجود آمده نتيجه تلاش و فعاليت همه دست‌اندركاران اين حوزه است.
وزير ارتباطات اظهار كرد: اگر افكار عمومي آماده پذيرش يك تكنولوژي هم نباشد آن تكنولوژي جذب نمي‌شود بنابراين بايد افكار عمومي مديريت شود و اين كار نياز به فرهنگسازي و تلاش همه دست‌اندركاران دارد.
همچنين محمود خسروي _ رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي _گفت: موضوع روز جهاني ارتباطات و جامعه‌ اطلاعاتي با اين هدف انتخاب شده كه كودكان بتوانند با اطمينان به اينترنت و منابع با ارزش آن دسترسي داشته باشند و هيچ گونه واهمه‌اي در اين زمينه نداشته باشند.
وي تاكيد كرد: خيلي‌ها معتقدند قرن 21 قرن فرهنگ است و قرن رقابت فرهنگ‌ها بنابراين فرهنگي باقي مي‌ماند كه اصيل‌تر باشد و با توجه به اينكه ما نيز فرهنگ اصيلي داريم بنابراين در اين زمينه وظيفه سنگيني به دوش ما است.
وي گفت: بحثي كه در حال حاضر در دنيا مطرح است خارج شدن روابط عمومي از حالت سنتي به روابط عمومي دوم است كه علت آن به وجود آمدن تحول در زمينه ارتباطات و رسانه‌هاست؛ در دهه‌ اخير تحولي در بحث روابط عمومي‌ها به وجود آمده است.
وي گفت: در روابط عمومي دوم بحث محتوا ثابت است و در واقع پويايي بيشتري دارد.
خسروي  با بيان اينكه امروزه در دنيا حدود 5/1 ميليارد نفر به اينترنت دسترسي دارند گفت: از اين تعداد 400 ميليون نفر دسترسي به باند وسيع ارتباط دارند و در اين بين بيش از60 درصد كودكان و نوجوانان هر روز چت كرده و در اينترنت به سر مي‌برند بنابراين با توجه به نامگذاري امسال به عنوان سال حفاظت از كودكان در فضاي سايبر بايد در اين حوزه سرمايه‌گذاري شده و توجه لازم شود و اين موضوع به عنوان يك تهديد مطرح شده است.
اما وفا غفاريان _رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران گفت: ما در بخش تربيت نيروهاي علمي در تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطاتي در دانشگاه‌ها يك عقب‌افتادگي داريم و فاقد مهارت و دانش كافي براي اين كار هستيم.
وي درباره‌ راهبرد توسعه‌ ارتباطات سخن گفته و اظهار كرد: اصولا توسعه‌ ارتباطات در كليه كشورها به دنبال خود توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي دارد پس كليه كشورهاي در حال توسعه يكي از پيشران‌هاي اصلي براي كشور و توسعه‌ شبكه ارتباطي و خدمات ارتباطي خودشان هستند.
غفاريان  با تاكيد بر اينكه يكي از شاخص‌هاي اصلي توسعه يافتگي كشورها شاخص ارتباطات است گفت: توسعه ارتباطاتي يكي از پيشران‌هاي مهم و اصلي كشورها به شمار مي‌رود. اين كه ما توسعه ارتباطات را صرفا متوجه وزارت ارتباطات و يا شركت مخابرات بدانيم نگرش كاملي نيست بلكه براي توسعه ارتباطات تمام اركان كشور بايد برنامه داشته و نقش خود را ايفا كنند و در آن صورت شاهد توسعه پايدار خواهيم بود.
وي با بيان اينكه توسعه ارتباطات شامل سه ركن اصلي است گفت: سازمان‌هاي حكومتي، شركت‌هاي عملياتي و سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي مادر از جمله اين اركان هستند وقتي ما در رابطه با اركان حكومتي صحبت مي‌كنيم توجه ما معطوف به دولت، مجلس و قوه قضاييه است كه نقش موثري در توسعه‌ي ارتباطات مي‌تواند داشته باشد.
وي با بيان اينكه براي سازمان‌هاي حكومتي سه نقش اصلي توسعه زيرساخت‌ها، شكل‌گيري صحيح حوزه رقابت و تكميل زنجيره خدمات و توليدات در نظر گرفته شده گفت: ما در بخش تربيت نيروهاي علمي در تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطاتي در دانشگاه‌ها يك عقب‌افتادگي داريم و فاقد مهارت و دانش كافي براي اين كار هستيم، ما دانشگاهي نداريم كه فارغ‌التحصيلان بتوانند مستقيما به آنجا منتقل شده و در بخش اجرايي وارد شوند و در واقع اين فاصله زياد است.
وي با بيان اينكه دومين نقش سازمان‌هاي حكومتي بحث شكل‌گيري صحيح حوزه رقابت است گفت: خصوصي سازي و آزاد سازي، قوانين و مقررات اثربخشي رقابتي و تبيين مرزهاي رقابت و همكاري از جمله موضوعات مورد بحث در اين زمينه است. رقابت در جايي مفيد است كه به نفع كاربر باشد.
غفاريان در ادامه با بيان اينكه در بخش توليد در زمينه دسترسي و انتقال سرمايه‌گذاري كافي در كشور نداريم گفت: در اين زمينه‌ها و برخي زمينه‌هاي ديگر بايد دولت وارد شده و با ابزار بودجه فعالان اين حوزه را تشويق كرده و هدايت كند و در زمينه شكل گيري زنجيره خدمات و توليدات فعال شود.
وي با اشاره به نتايج ايفاي نقش اركان حكومتي در توسعه ارتباطات گفت: بهبود خدمات ارتباطي، كاهش هزينه خدمات ارتباطي، كاهش هزينه سرمايه‌اي و عملياتي ارائه خدمات ارتباطي جديد و سرعت بخشي به توسعه بخش ارتباطات از جمله اين نتايج است.
غفاريان  با بيان اينكه دو نقش اساسي براي سرمايه‌گذاران و شركت‌هاي مادر در نظر گرفته مي‌شود گفت: افزايش بهره‌وري ملي از طريق هم‌افزايي سرمايه‌گذاري‌ها و كاهش هزينه‌اي سرمايه‌اي و عملياتي ارائه خدمات ارتباطي جديد و پيشرانه تكنولوژي‌هاي جديد به عنوان دو وظيفه مهم سرمايه‌گذاران شركت‌هاي مادر است اگر آنها نقش خود را خوب ايفا كنند خدمات ارتباطي در كشور دائما به روز شده و هزينه‌ي خدمات ارتباطي كاهش يافته و توسعه بخش ارتباطات سرعت خواهد يافت.
به گزارش ICTPRESS همچنين دكتر داود زارعيان ـ مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران ـ در اين مراسم با بيان اينكه ما روابط عمومي‌ها براي خود 7 وظيفه قائل هستيم گفت: اعتمادسازي، بسترسازي، برجسته سازي، فرهنگ سازي، آينده نگري، بحران ستيزي و اطلاع‌رساني و اطلاع يابي از جمله اين وظايف است.
وي گفت: معتقديم در روابط عمومي نبايد روايت گر آن چيزي باشيم كه اتفاق مي‌افتد بلكه بايد با اصول روابط عمومي آشنا بوده و رعايت اصول اخلاقي، اسلامي و حرفه‌اي را در اين زمينه رعايت كنيم و به شهروندان نيز احترام بگذاريم.
وي گفت: انتظار ما از مديران اين است كه مديريت ارشد سازمان با تشويق و حمايت از روابط عمومي‌ها موجب تقويت آنها در سازمان شود و با توجه به اينكه امروز رسانه‌ها اركان اصلي اطلاع‌رساني محسوب مي‌شوند بايد با آنها كمك شده و از آنها حمايت شود و مجموعه تغييرات و تحولات وپيشرفت‌ها در اختيار آنان قرار گيرد و به نقش آنها توجه شود و بودجه‌ مناسب در اختيارشان قرار گيرد كه خوشبختانه در زمينه بودجه با مشكلات كمتري مواجه بوديم
وي تاكيد كرد: در انتخاب مديران روابط عمومي بايد به شايسته‌ سالاري اهميت داده شود و ما اعتقاد داريم روابط عمومي به جايي نمي‌رسد مگر آنكه مديريت آن را درك كند.

نظرات : 0

ثبت نظر

58634