۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

کارگاه فناوری و نوآوری در فرش در موزه فرش ایران برگزار شد؛ معرفی دو محصول فناورانه استارتاپ بلاک‌ورز

ICTPRESS - کارگاه آموزشی فناوری و نوآوری در فرش در «دومین جشنواره از افسانه تا اصالت»، ۲۲ خردادماه در تالار پازیریک موزه فرش ایران برگزار شد. 

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این نشست تخصصی که با حضور تعدادی از اساتید، تولیدکنندگان، کارشناسان و علاقه‌مندان به فرش دستباف ایرانی برگزار شد، دکتر امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و هم‌ بنیانگذار بلاک ورز، مهندس شاهین میرزایی پژوهشگر بانکی و هم بنیانگذار بلاک ورز و دکتر زهرا احمدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیان‌گذار شرکت بهین تاج هنر، به ارائه سخنرانی پرداختند.

 


در بخش نخست این کارگاه، مهندس شاهین میرزایی پژوهشگر بانکی و هم بنیانگذار بلاک ورز به ارائه سخنرانی با موضوع «فناوری بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش» پرداخت و گفت: از مباحث بسیار مهم در دنیای کسب و کار امروز اصالت، شفافیت و اعتماد است. 
این مهم در حوزه هایی که بحث تاریخی دارند و مبادلات مالی صورت می گیرد از اهمیت بالاتری برخوردار است اینکه اصالت و ماهیت قابل شناسایی و اتکا باشد.
وی تاکید کرد: در راستای رشد کسب و کارها و ایجاد شفافیت، فناوری بلاکچین و نحوه کاربرد آن مطرح می شود.
وی افزود: سابقه بلاکچین به 1991 بر می گردد، در ادامه نخستین زنجیره بلوک توسط فرد یا یک گروه با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 معرفی و یک‌سال بعد به عنوان یک جزء اصلی از ارز دیجیتال اجرا و سپس توسعه یافت. نکته قابل توجه همین ناشناس ماندن این فرد یا گروه است که از ویژگی های این فناوری به شمار می رود.

 


وی افزود: چهار ویژگی بلاکچین شامل اتفاق آراء، رمزنگاری (اطلاعات در بلاکچین به صورت رمزنگاری شده نگهداری میشود)، غیر قابل تغییر بودن (اطلاعاتی که در بلاک چین ثبت میشود و بعد از ثبت غیرقابل تغییر است) و عدم تمرکز و شفافیت که موجب امنیت بالا می شود، فرصت های فراوانی را برای بکارگیری فناوری بلاکچین در حوزه های مختلف فراهم می کند.
میرزایی گفت: در همین راستا ما در بلاک ورز دو محصول «گواهینامه الکترونیکی و مهر الکترونیکی» را ارائه کرده ایم.
هم بنیانگذار بلاک ورز تصریح کرد: در گواهینامه الکترونیکی شما می توانید اصالت یک محصول را احراز کنید به طوریکه از طریق اسکن کد پاسخ سریع (کیوآرکد) اطلاعات یک محصول نمایش داده می شود و روی زنجیره بلوک ها ارزیابی و صحت آن برای شما اطلاع رسانی می شود، مشخص می شود که افرادی در این محصول دست نبرده و اصالت محصول به اثبات می رسد.

 


محصول دوم مهر الکترونیکی است؛ برای محصولاتی است که می توانند یک یا چند بار مورد استفاده قرار بگیرند مثلا وقتی یک کالای ارزشمند را می خواهید از تولید کننده به مجموعه ای که می خواهد فروش آن را انجام دهد تحویل بدهید. این محصول کاربردهای متعددی دارد مثل کالاهای لوکس یا هنری.
یکی از این حوزه ها فرش دستباف و بکارگیری این فناوری است. پیاده سازی این فناوری در فرش دستباف به عنوان یک نمونه موفق برای نخستین بار در ایران و جهان توسط چمروش و بلاک ورز صورت گرفت.
میرزایی تاکید کرد: کارکرد انحصاری بلاکچین این است که موجب افزایش شفافیت و کارایی در ثبت و ذخیره مشخصات فرش می‌شود و بخشی از این اطلاعات می‌تواند در معرض دید عموم قرار گیرد. 
وی افزود: از آنجا که مشخصات بطور غیر متمرکز ثبت شده است امکان نفوذ به هیچ فرد یا نهاد حقیقی و حقوقی را نمی‌دهد، به این ترتیب اطلاعات یک تراکنش خاص مانند مالکیت فرش در صورت نیاز می‌تواند در اختیار اشخاص مشخصی قرار بگیرد. 
مهندس میرزایی در ادامه با تشریح پروژه توکنایز کردن دارایی‌ها از جمله فرش و املاک و مستغلات روی بستر بلاکچین، آن را ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری مطمئن با سود مناسب و خلق ثروت مبتنی بر توسعه پایدار دانست. 

 


در ادامه و در بخش دوم این رویداد، دکتر امیرحسین روشن ضمیر بنیانگذار چمروش و هم‌بنیانگذار بلاک‌ورز، موضوع «بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت‌سنجی فرش» را تشریح کرد و گفت: استارتاپ چمروش که شکل‌گیری و آغازبه‌کار آن از پنج سال قبل بوده است، مبدع سامانه هوشمند ثبت، شناسایی و اعتبارسنجی اصالت و مبدأ فرش دستباف با کمک شواهد و داده‌های واقعی است؛ هدف چمروش، تأیید اصالت فرش‌های دستباف ایرانی و تقویت ارزش ذاتی آن و تشخیص و گزارش فرش‌های تقلبی است.
وی توضیح داد: به عبارتی، چمروش یک پلتفرم نوآورانه برای ارتباط میان تولیدکنندگان و مالکان فرش‌های نفیس و فاخر با مشتریان است که با یکپارچه‌سازی فناوری‌های دیجیتال از جمله اینترنت اشیاء و پردازش تصویر، شناسنامه الکترونیکی و اثر انگشت دیجیتالی انحصاری فرش را تولید و روی بلاکچین، ثبت می‌کند.

 


وی افزود: قصد ما بر آن است تا بتوانیم ارزش و جایگاهی که فرش به دلیل مهارتی که در آن به‌کار رفته است و داستان و سابقه‌ای که به عنوان یک میراث هنری و فرهنگی دارد را بهتر بشناسانیم و در نهایت قیمت واقعی فرش را در جایگاهی که شایسته است نشان دهیم.
روشن ضمیر افزود: هوش مصنوعی فناوری اصلی است که در چمروش مورد استفاده قرار گرفته تا بر اساس آن ثابت ‌شود که اصالتی برای هر فرش وجود دارد و منحصر بفرد است. 
وی تشریح کرد: برای بافت یک فرش نقشه‌ای وجود دارد که نقطه‌گذاری شده است و هرکدام از نقطه‌ها رنگی دارد و مطابق همان نیز، تولیدکننده تعداد نخ مورد نیاز را در اختیار بافنده قرار می‌دهد و بافنده بر اساس نقشه ارائه شده، نخ‌ها را انتخاب می‌کند و گره لازم را می‌زند. اما در بافت فرش به دلایلی از قبیل خستگی بافنده و سایر احساسات وی، برخی از گره‌ها رنگشان مطابق با نقشه اصلی نیست، حتی در فرش‌های بسیار فاخر هم این موضوع دیده می‌شود و البته این خطاها قابل تکرار هم نیستند که این نکته کلیدی دستباف بودن یک فرش است. 
جالب است که موضوع خطا در فرش دستباف در توجیه لیوان قهوه مقوایی که به اشتباه در صحنه ای از قسمت چهارم فصل آخر سریال بازی تاج و تخت ظاهر شده بود توسط تهیه کننده و کارگردان این سریال نیز مطرح شد. این دو نفر در پاسخ به منتقدین به جای اظهارنظر مستقیم دراین مورد به شوخی گفتند: «فکر می کنیم در فرش ایرانی هم رسم است که موقع بافت خطاهای کوچکی رخ دهد زیرا که فقط خدا میتواند کارها را تمام و کمال انجام دهد. خب به گمانم در این مورد اشتباه از ما بود»
بنیانگذار چمروش افزود: بنابراین با اسکن کردن پشت یک فرش و مقایسه آن با نقشه اصلی (کامپیوتری) فرش می توان خطاهای بافت را شناسائی کرد و این کار با بکارگیری هوش مصنوعی و ایجاد نقشه میانی صورت می گیرد که در آن رنگ ها از نقشه کامپیوتری گرفته می شود ولی خطاهای نقشه اسکن شده هم توسط پردازش تصویر جایگزین می شود.

 


وی در ادامه درخصوص اثر انگشت دیجیتالی فرش بیان کرد: با توضیحات ارائه شده، هر فرشی اثر انگشت انحصاری خودش را دارد که غیرقابل تکرار است بنابراین اگر تولیدکننده معتبری فرشی را ببافد و در سیستم ما ثبت شود، این تضمین وجود دارد که این فرش حتی توسط تولیدکننده اصلی نیز قابل کپی‌برداری نیست. نکته دیگر اینکه با استفاده از این فناوری، هر فرش دستباف فاخر را می توان به تک‌اثر هنری تبدیل کرد که سقف قیمتی برای آن متصور نخواهد بود. 
وی در پایان با اشاره به پلتفرم سرمایه‌گذاری توسعه‌ پایدار گفت: با توجه به ارزش‌افزایی نوآورانه‌ای که توسط یکپارچه‌سازی فناوری‌های دیجیتال به منظور روایت داستان یک فرش صورت می‌گیرد، استارتاپ چمروش در صدد است تا به یک پلتفرم سرمایه‌گذاری تبدیل شود که نه تنها حامی و مروج فرش فاخر ایرانی است، بلکه با جذب سرمایه‌های سرگردانی که در بازار ارز و سکه بصورت غیر مولد مبادله می‌شود، باعث ایجاد اشتغال، ارزش‌افزایی و توسعه پایدار شود.
وی افزود: به عبارتی چمروش، نوع جدیدی از بازاریابی دیجیتال و ارائه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری پایدار مبتنی بر رمز ارز با پشتوانه ارزش فرش‌های ثبت شده در سامانه خود ارائه می‌دهد. نگاه ما در چمروش این است که به جایگاهی برسیم که بتوانیم فرش فاخر را در یک مکان مقدس مانند موزه به نمایش بگذاریم و سهام فرش در یک پلتفرم آنلاین به فروش برسد؛ بنابراین اگر کار بازاریابی خوب بین‌المللی هم صورت گیرد، می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی در برابر تورم باشد.
در بخش پایانی، دکتر زهرا احمدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر و بنیان‌گذار شرکت بهین تاج هنر سخنرانی خود را با موضوع « نوآوری در اکو سیستم فرش دستباف» ارائه کرد.

 


گفتنی است که دومین جشنواره از افسانه تا اصالت از سلسله رویدادهای نمایش گزیده دستبافته های ایرانی بمناسبت روز ملی فرش به میزبانی موزه فرش ایران و توسط استارتاپ چمروش و مجموعه آلبرزا از تاریخ 20 خردادماه تا 27 خردادماه 1402  برگزار شد. در این جشنواره 10 تولید کننده برگزیده فرش دستباف ایران شامل فرش محمد جمشیدی، فرش محمود محقق، فرش مهدی صیرفیان، فرش کریم صیرفیان، فرش یاشار ملفوظی، فرش فاخر زرباف، فرش محسن اعلاباف، فرش زاهدی موحد، فرش محمدخاکبازان، فرش علیرضا حقیقی و یک مجموعه دار به نام فرش مهدی فخاریان با عرضه 36  گزیده آثار دستبافه های اصیل ایرانی حضور داشتند.
برگزاری 20 کارگاه‌ آموزشی با موضوعات بلاکچین در ردیابی اصالت و مالکیت فرش، بکارگیری هوش مصنوعی در اصالت سنجی فرش، نوآوری در اکوسیستم فرش، پنل تخصصی تولید و صادرات فرش با رویکرد هنری، رمزگشائی اسطوره ها در فرش دستباف، معرفی برند فرش محسن اعلاباف، معناشناسی و زیبائی شناسی در فرش، تحلیل فرش رنگ در عرصه ملکوت، آینده پژوهشی در فرش، فروش فرش در فضای آنلاین، ارتقاء جایگاه فرش بعنوان یک محصول فاخر، نقش برجسته سازی فرش، هویت برند فرش ایرانی، اصالت هنری فرش صیرفیان و فرش مکتب اصفهان از جمله برنامه های این جشنواره بود. 
حامیان معنوی این جشنواره وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دفترفناوری و نوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه حضرت معصومه (س) بودند. 


 

نظرات : 0

ثبت نظر

40637